en mans häst kan va farlig?

Sv: en mans häst kan va farlig?

halvt kl,

det är stor skillnad att prygla en häst för att den inte vill som en själv och att ge den en lätt smäll på rumpan som tillrättavisning.

och att hästen är lugn och trygg för det mesta betyder inte att den inte ska reagera på ett täcke(som ev kan ge obehag pga dålig passform, prasslar, en känslig häst kan reagera genom att bli spänd bara att täcket är långt i ryggen och går ner över rumpan extra mycket, har hästen problem med ryggen, är känslig, klapphingst, fullblod:p osv så är det fullt logiskt att han spänner sig och försöker fly från det obehagliga täcket).(ingen aning om detta stämmer men det kan ju vara så)

ts; jag har själv en dominant häst(som blivit bättre) men man måste vara bestämd och kunna läsa tecknen. om en fullt främmande person som inte är tillräckligt uppmärksam skulle ta på min häst täcke i boxen så skulle den antagligen bli sparkad, hon avskyr täcken, hugger och kickar åt en, och om man inte vet var man kan stå, och hur man ska göra så är hon farlig. att hon kan stå och mysa med en i gången och i hagen är en annan sak. det är en ouppfostrad, dominant en mans häst
som man måste vara uppmärksam på alla tecknen för att hantera säkert. jag har henne hemma med en trygg lugn häst som sällskap, jag skulle aldrig utsätta en främmande person för att ta in och utsläpp utan att jag är med och "lär upp" den först.
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

om mina föräldrar som är totalt okunniga kan få honom att respektera dom så borde alla kunna lära sig det.

Tyvärr är du inte i en position där du kan ställa krav på att varenda människa som kommer att korsa denna hästs väg ska "lära sig" detta. Det kan man inte. Vad sker om du blir sjuk eller om du vill resa bort? Ge honom en ärlig chans med kastrering!

Det aggressiva beteendet kan väl vara hormonerna som stiger honom åt huvudet eller smärta från KS, kanske en kombination av båda. Du har möjlighet att göra något åt hormonproduceringen - gör det för hans skull.

Har du prövat munkpeppar eller saw palmetto?
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

Har den sådana uppenbara problem med ryggen att det inte ens kan ha täcke på sig bör hästen avlivas ASAP! Och ridning är ju isåfall bara rent idiotiskt.
Klapphingstproblemet går att råda bot på.
Att hästen är ett fullblod har inget med saken att göra. Du verkar tänka fullblod = extra känslig o hypad.
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

Ha, ha. Parentes, men det tog en stund innan jag fattade. Jag läste rubriken där det står "en mans häst". Vilken är mannen liksom? Sen fattade jag att det skulle stå enmanshäst. Vilken skillnad. (särskrivning ställer till det)
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

Du har fått många tips och jag måste säga att jag tror som många andra att en kastrering skulle underlätta för ALLA inblandade enormt ÄVEN din häst:)
Men jag vet ju inte situationen runt hästen sen, du nämner att han inte klarar att vara still och ha boxvila...

Då är mitt andra tips - byt stall, där det är så få människor och andra hästar som möjligt.
Har själv ett osäkert aggressivt sto, hon skulle INTE funka i ett kollektivstall där det vistas många olika människor eller komma nya hästar då och då(jag har eget stall med bara egna hästar).
Hon anföll en i hagen, anföll när man krävde av henne från marken.
Hon blir bättre och bättre med tiden men tror att hon lätt skulle backa tillbaka till sitt otäcka beteende igen om hon flyttades nu.

Något har hänt henne innan jag köpte henne, hon tål inte att man står och "glor" på henne genom boxgallret, att många står utanför hagen och pratar högljutt och skrattar. Hon tålde inte andra hästar i början heller, hon är fortfarande dålig ledare i hagen och det är synd att hon känner sej tvungen att ta den rollen.

Hon har lärt sej tolerera folk nu, hovslagaren kan lyfta och verka hennes hovar själv.
Det ha funkat bäst om en annan människa inte tittar henne i ögonen, inte låter henne ha lång tid att fundera och lukta och undersöka människan, att inte hälsa på henne utan gå rakt på sak fast lugnt och stillsamt, INGE stress.

Idag kunde hovslagaren tom hjälpa mej och ledde ut henne i hagen medans jag tog en annan:love:

Det är inte acceptabelt att din häst tar sej ur hagen och attackerar andra hästar, ej heller att den anfaller andra hästar/hingstar när du möter dom vid ridning(kanske missförstod dej där). Det är något du MÅSTE göra nåt åt, det är annars väldigt nonchalant av dej att inte bry dej om att andras hästar kan skadas OCH även din.

Du kan ju söka hjälp av någon tränare, som jobbar med problemhästar.
Det är det enda alternativet jag kan komma på om du inte kastrerar eller flyttar hästen.

Lycka till vad du än väljer:)
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

kl.

Jag hade en sk. problemhäst förut. Han gillade ingen, förutom mej. Men jag såg till att andra kunde leda honom till hagen, gå in i boxen och ge mat och så. Sen att han inte lät någon, förutom mej, rida de gjorde ingenting.

Jag anser. Gör något åt saken eller sälj till någon som kan göra de.
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

I detta fallet är det för mig solklart en kastration. Jag hade inte kunnat förlåta mig själv om någon skulle komma till skada p.g.a att jag hade en sådan häst och dessutom medvetet valt att låta det förbli så.

Du har ridit hästen sen den var 2? och nu är den 13?. hur har du kunnat låta det hålla på så länge? Tror du att hästen själv mår bra av att ständigt gå och ha humör mot allt och alla? Det är faktiskt ett större stressmoment än många tror.

Ett filmklipp ut dokumentären om Buck Brannaman
Detta är en hingst som inte lärt sig respektera människan. Detta kan mycker väl bli din verklighet

http://www.youtube.com/watch?v=o0so3NIta9Y&feature=related

Du har ett ansvar mot andra. Börja med att kastrera

Jag kanske låter hård och kall, men jag står för den åsikten
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

Är det ordentligt kollat med hans KS? Tycker det låter som att han har ont.

Utöver problemen med hormonerna....
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

Jag blir så jäkla upprörd när jag läser sånt här. Det är DITT ansvar som hästägare att se till att din häst mår bra, och att se till att han inte skadar andra. olyckor kan hända med den snällaste av hästar, men att veta om att dessa problem finns utan att göra något åt saken är löjligt oansvarigt. Hästen kan omöjligt vara "sund och lycklig" med detta beteende, det är ganska uppenbart om dina historier stämmer.
Det låter som du försöker lämpa över ansvaret på dina stallkamrater. Det är inte din älsklings fel att han gör illa folk och beter sig illa, utan deras fel för att de går för nära eller befattar sig med hästen??? Herregud...
Hade du varit inackorderad hos mig hade du och häst åkt ut ögonaböj.
Antingen kastrerar du hästen och ger honom en ärlig chans att hitta lite ro i sin själ. Klapphingstar kan bli rent förjävliga och din häst verkar vara på god väg ditåt.
Alternativen till det är väl flytt eller avlivning. Jag hade lidit av att se en häst i det där skicket så valet hade nog fallit på det sista. Innan någon skadar sig riktigt illa.
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

Jessii, jag tror att du verkligen älskar din häst och vill hans allra bästa.
Han har haft det dåligt och du har tagit hand om honom. Men vissa hästar
som farit illa går inte att "laga" helt och hållet. De är skadade för livet.
Sådant är sorgligt. Det är många gånger som jag har önskat att jag kunde
trolla och få en häst "hel" igen när jag märker att ingenting hjälper. Men när
en häst, trots massor av tid, kärlek och vettig hantering ändå inte går
att lita på då måste man som människa ta sitt ansvar. Även om det är svårt
och känns tungt. Man vill så väl, man vill och önskar att verkligheten var annorlunda.

Jag kan förstå att du inte vill kastrera honom eftersom han inte skulle må
bra av att stå i box lång tid, men om du inte kan kastrera honom och inte
har ett eget stall så måste du fundera över om det verkligen är rimligt att begära att resten av världen ska anpassa sig efter en din häst. Som du
märker av det som skrivits tidigare i denna tråd så tycker majoriteten inte
att det är rimligt. Jag kan förstå att det inte är roligt att läsa för det är nog inte det du vill höra. Kan det vara så att du har blivit blind av din kärlek och
inte vill se verkligheten som den är?
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

I mina ögon har du inget annat val än att kastrera hästen. Som det är nu, är han livsfarlig för andra i hans närhet - även dig; risken finns att du hamnar i kläm när han attackerar någon då du är intill. Täcker dessutom försäkringen kostnaderna för operationen, då finns det inga ursäkter att inte göra det längre.
Jag skulle också kolla upp hans KS igen, för att försäkra mig om att hästen inte har smärtor till följd av det.

Sedan måste du få honom att acceptera andra människor. Att du letar gård är inget argument för att inte göra det - det kan ta en vecka, en månad eller ett par år innan du hittar "rätt ställe" och tills dess kommer ju hästen att stå bland andra människor. Du säger att hästen respekterar dig. Då kan du också lära honom att andra människor inte är ute efter att göra honom illa. Respekterar hästen dig, ska han också acceptera de människor som du visar att du tycker om och respekterar. Han behöver inte tycka om dem, de behöver inte kunna stå och gulla med honom - men han ska inte göra dem illa bara för att de kommer en decimeter för nära honom.
Att kräva att alla andra ska ändra sitt beteende, är inte rimligt i det här läget. Antagligen har han attackerat och skrämt dem, och rädsla är ingenting man trollar bort. Även om man anlägger en kaxig fasad, märker djuren av rädslan och då spelar det troligen ingen roll hur konsekvent man är på ytan, om inte respekten finns där.

Det låter som att du förmänskligar din häst. Han är din "bebis". Det fungerar inte. Självklart får och "ska" du älska honom, men han är ingen bebis och väger några hundra kilo - du måste våga ställa vissa krav på hans beteende.

Skulle du acceptera att grannens hund attackerade dig med tänderna? "Ja, men han blev ju slagen som valp, så han är rädd för andra människor. Det är därför han bits..."
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

bara för du tycker en sak maromer så behövs inte dina punkter i denna konversation. det är en go häst innerst inne och om mina föräldrar som är totalt okunniga kan få honom att respektera dom så borde alla kunna lära sig det. det är faktiskt så att när han springer emot en, står man kvar så tvärnitar han. så tuff e han inte det är bara en fasad. sen kan han göra saker men det är om man ignorerar hans signaler......

Ehhhh vad tusan menar du nu? Jag skrev ett inlägg, men såg efter det var postat att någon skrivit samma sak. Valde då att radera mitt. Men på buke måste man skriva minst 10 tecken å då blev det 10 punkter!

Tagga ner!
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

Jag blir så jäkla upprörd när jag läser sånt här. Det är DITT ansvar som hästägare att se till att din häst mår bra, och att se till att han inte skadar andra. olyckor kan hända med den snällaste av hästar, men att veta om att dessa problem finns utan att göra något åt saken är löjligt oansvarigt. Hästen kan omöjligt vara "sund och lycklig" med detta beteende, det är ganska uppenbart om dina historier stämmer.
Det låter som du försöker lämpa över ansvaret på dina stallkamrater. Det är inte din älsklings fel att han gör illa folk och beter sig illa, utan deras fel för att de går för nära eller befattar sig med hästen??? Herregud...
Hade du varit inackorderad hos mig hade du och häst åkt ut ögonaböj.
Antingen kastrerar du hästen och ger honom en ärlig chans att hitta lite ro i sin själ. Klapphingstar kan bli rent förjävliga och din häst verkar vara på god väg ditåt.
Alternativen till det är väl flytt eller avlivning. Jag hade lidit av att se en häst i det där skicket så valet hade nog fallit på det sista. Innan någon skadar sig riktigt illa.

:bow::bow::bow:

Du satte ord på mina tankar.
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

Fast jag tycker inte att det räcker med att TS flyttar till en egen gård.

Tänk om hästen rymmer? Man kan ju inte ha en galen häst på rymmen och jag tvivlar på att TS tänker sätta hästen i en bunker...
Jag skulle iaf inte vilja ha en tokig hingst som rammar mina hagar för att komma in till de brunstiga stona...


Till TS:

Jag tycker det är dags att du tar ansvar för din häst och kastrerar honom.
Du har ingen godtagbar ursäkt till att inte göra det.
När du kastrerat hästen ska han inte stå på boxvila i flera veckor, hästarna ska röra sig men inte för mycket.
Blir han galen trots att han får röra sig lite grann kan du be om lugnande under tiden så egentligen har du inget problem när det gäller just det.

Hästen mår inte bra som det är nu, för en lycklig och harmonisk häst beter sig inte så som du beskriver.
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

Du satte verkligen ord på mina tankar! (Det har även många andra som har svarat i denna tråd gjort!)
Till TS: Jag skulle vilja lägga till en sak angående KS. Det problemet blir ju inte bättre för att man flyttar till egen gård. Hästen måste ju utredas för sina smärtor! Hästar lever här och nu och här och nu har hästen ont och är arg och rädd stor del av tiden!
Hästar tänker inte på vad som händer efter döden, det vet du säkert. Om du inte kan ordna så att hästen får ett liv utan smärta och ständigt återkommande stress i form av aggressioner och rädsla, så är det bättre att avliva hästen! Punkt.
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

. Han har hoppat över staket och allt för att få tag i ston och attackerat andra hingstar när vi mött dom ute. Han ger sig inte. :/
Det låter inte som en lycklig häst, även baserat på annat i tråden.

Du måste kastrera, för hästens och andras skull.



Är det bara jag som tycker allting låter lite väl överdrivet?

Att bara hon själv och hennes totalt okunniga föräldrar kan hantera hästen? :o
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

*kl

Missade helt att hästen dessutom varit på rymmen och attackerat andra hästar. Ursäkta att jag säger't, men hade du haft din häst i närheten av där jag har min, hade jag anmält dig :cool: Det är inte ok. Vad gör du den dag han sparkar av benet på hästen som "kommer ivägen"?
 

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 654
Senast: jemeni
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 637
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp