en mans häst kan va farlig?

Sv: en mans häst kan va farlig?

tanken är att jag ska köpa gård, letar just nu. =) så får han ha en kompis där som han trivs med som den han går med nu. Den är också hingst men dom går bra ihop. För han "utmanar" inte honom. Dom har sin rangordning ordnad .
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

ja men han har alltid varit speciell. Han har inte haft de lätt hos sin förra ägare för dom var inte snälla (ett galoppstall) jag är den enda som aldrig slått honom så. Visst markerar jag och blir förbannad men att pryla honom skulle aldrig jag göra.
Skrev inte att du ska slå halvt ihjäl honom, inte ens att du ska röra honom. Man kan vara bestämd mot en häst utan att nudda hästen ens. Du försvarar hans beteende och det kommer inte göra att han blir bättre. Just nu verkar han otroligt osäker och det mår ingen häst bra av. Hästar får inte gå på människor, oavsett. Det är tråkigt det han vart med om visst men det är fortfarande inte okej att han anfaller.
Pga andra besvär han har som är följder efter hans galoppkarriär så tyckte inte veterinären i helsingborg att operation var en bra idé. Då det gäller mycket vila efter och han kan inte stå utan måste aktivera sina muskler i ryggen. Plus att han blir överjävlig om han står stilla i en sjukhage eller box vilket han skulle göra isf. :/
Hästen är ju redan "överjävlig" som det verkar som, gör utfall och hugger människor etc, helt enkelt en farlig häst även om den är snäll mot dig. Så att stå ut en tid i vila är kanske ett måste för att hästen ska få ett bra liv. Men jag förstår tanken.

Problemet med klapphingstar är ju att dom blir värre med åren plus risken för tumörer och annat tråkigt som kan drabba dom.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: en mans häst kan va farlig?

får man så mycket stryk som han fått genom åren så är det inte konstigt att han blivit knäpp. Han har respekt för mina föräldrar som är totalt okunniga för dom är bestämda som få. Tyvärr finns det inte många som är det oavsett hästmänniskor eller inte. Ingen behöver befatta sig med honom i stallet mer än jag. Så olyckor händer när man inte följer regler. Tanken var inte att jag ska behöva skydda min häst utan ville ha råd t e x hur man kan få hästmänniskor att bli mer bestämda istället för att backa undan. för det är precis vad stallägarna gör.. han har ärr på kroppen efter slag han fått hos sin förra ägare. en häst formas i den omgivning den är i...
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

han har kissing spines i ryggen som blivit bra efter behandling, det finns ju fortfarande men så länge han har muskler på ryggen så märks det inte. det är bara på ett ställe på ryggen de ligger nära så det är inte mycket alls. därför kan han inte heller stå still
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

Då är det väl bara att flytta ut från stall med andra människor isåfall. Man kan tyvärr inte begära av folk att utsätta sig för sånna hästar om dom inte vill. Problemen går säkert att lösa utan större problem om någon vill ta dom riskerna som finns med sånna hästar. Men som sagt, vill inte folk så vill dom inte och det är inte heller något man kan kräva av dom.

En häst formas där den är ja, det betyder även att dom lätt formas om när dom byter ägare och kommer till nya ställen. Att hålla kvar dom gamla erfarenheterna är inte bra, man ska förvänta sig ett bra beteende ändå.
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

Man kan absolut ha en enmanshäst. Men då ska den inte stå i ett stall där den hanteras av andra människor om den inte tål det.
Jag minns en privathäst i vårat ridskolestall som var folkilsk. Han anföll. Man fick knyta fast honom KORT i gallret för att kunna på avstånd slänga på täcket och skynda sig att knäppa det.
Men vi löste det så att ägaren, som kunde hantera honom utan problem fick ta honom när vi hade stalljour.
Andra människor i stallet kunde hantera honom på sina jourer, men vi kunde inte. Så hellre än att något hände så blev ägaren jätteglad att vi sa rätt ut hur det var att vi inte klarade av honom. Då slapp det bli onödiga konflikter.

Hästar som inte kan hanteras av alla i stallet har inget i stallet att göra.
Dom behöver inte tycka om det, dom behöver inte vara sociala och gosiga.
Men dem ska acceptera det.

Om det händer något då inte du är där? Ska dom bara lämna hästen då? Trots att den utsätts för fara? För att om dom går in anfaller den?

Du utsätter andra människor för fara genom att försvara din hästs beteende. Det spelar ingen roll att den är misshandlad och osäker. Du har ägt den i 2,5 år och ska under den tiden ha kunnat fått en såpass trygg och harmonisk häst att den ska kunna hanteras av andra. Återigen, den behöver inte tycka om det, men den ska finna sig i det.
Annars gör du som ägare fel. Hästar är väna djur som förlåter omedelbart. Vi har haft ganska många dåligt behandlade hästar i min omgivning men dom har ändå funkat på ridskolan där ett 50tal olika människor hanterar hästarna.
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

vi har löst de så att jag tar alla in och utsläpp och då behöver dom inte röra honom. men ändå går dom in i boxen osv. har själv sagt att ingen som kan va bestämd ska va med honom..
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

Jag tänker inte ge fler råd för du har redan fått massor bra av alla andra men jag vill bara påpeka att om du vet med dig att hästen är farlig och den orsakar en skada på en annan människa tex så kan du bli ansvarig för vållande till skada, en spark som blir missriktad från honom kan alltså leda till vållande till annans död i värsta fall.
En snäll häst kan det ske olyckor med oxå, men då är det just en olycka för man kan bevisa att inget aggressivt beteende funnits innan, vet man med sig att risken finns och utsätter folk för det så blir det vållande till annans xxxxxx.....

Du bör tänka efter både en och två gånger vad du själv utsätter den uppenbarligen osäkra hästen, människorna som finns i hans närhet samt dig själv.......:crazy:
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

bara för du tycker en sak maromer så behövs inte dina punkter i denna konversation. det är en go häst innerst inne och om mina föräldrar som är totalt okunniga kan få honom att respektera dom så borde alla kunna lära sig det. det är faktiskt så att när han springer emot en, står man kvar så tvärnitar han. så tuff e han inte det är bara en fasad. sen kan han göra saker men det är om man ignorerar hans signaler......
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

vet du vad, min häst må va överjävlig mot andra när jag inte är där. Och visst kan han va farlig i vissa lägen. Men jag avlivar inte en häst som annars är lycklig. Han mår bra, har äntligen blivit av med alla saker. Dessutom gått igenom massa skit. Och jag finns alltid för honom. Det gäller att va riktigt hästkunnig för att kunna hantera honom. inget gullande vid fel tillfällen. Min egen åsikt är att han är rädd, har svårt att lita på folk. Innerst inne finns det inga dumma hästar bara jävla dumma ägare, och tyvärr va han hos ett sånt dumhuvud i 10 år som slog honom för ingenting och gjorde honom rädd.
En häst som beter sig så där är knappast "lycklig".
Och hur du kan ha honom i ett kollektivstall övergår mitt förstånd - en farlig ("enmanshäst") häst har inte bland andra människor att göra!
Kanske beter den sig ännu värre för att den blir stressad av allt runtomkring?

Jag ser det som att du har 3 val:
1.Ställ hästen i ett stall där den trivs och får vara i fred.
2.Se till att han blir ordentligt kastrerad, omgående.
3.Avliva

han har kissing spines i ryggen som blivit bra efter behandling, det finns ju fortfarande men så länge han har muskler på ryggen så märks det inte. det är bara på ett ställe på ryggen de ligger nära så det är inte mycket alls. därför kan han inte heller stå still

Märks inte? Kanske är det just en av anledningarna till att han är aggressiv?

Är böjd att hålla med dig...
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

vet du vad, min häst må va överjävlig mot andra när jag inte är där. Och visst kan han va farlig i vissa lägen. Men jag avlivar inte en häst som annars är lycklig. Han mår bra, har äntligen blivit av med alla saker. Dessutom gått igenom massa skit. Och jag finns alltid för honom. Det gäller att va riktigt hästkunnig för att kunna hantera honom. inget gullande vid fel tillfällen. Min egen åsikt är att han är rädd, har svårt att lita på folk. Innerst inne finns det inga dumma hästar bara jävla dumma ägare, och tyvärr va han hos ett sånt dumhuvud i 10 år som slog honom för ingenting och gjorde honom rädd.

Han är alldeles säkert rädd. Men hur många gånger per dag blir han rädd? Är du alltid där när han hanteras eller behöver han sättas i sådana jobbiga situationer som du bekriver flera gånger per dag?
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

tanken är att jag ska köpa gård, letar just nu. =) så får han ha en kompis där som han trivs med som den han går med nu. Den är också hingst men dom går bra ihop. För han "utmanar" inte honom. Dom har sin rangordning ordnad .

Det tycker jag låter som ett bättre sätt att hålla honom för hans eget bästa, bara han håller sig i hagen :)
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

vi har löst de så att jag tar alla in och utsläpp och då behöver dom inte röra honom. men ändå går dom in i boxen osv. har själv sagt att ingen som kan va bestämd ska va med honom..

Vad gör dom i boxen om du sköter allting? Man går väl inte bara in till andras hästar bara sådär ens om dom är snälla?

Skriv en lapp på dörren "Farlig häst, gå in på egen risk" eller ännu bättre skriv tydligt att låta hästen vara ifred.
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

För det första har jag mycket svårt att tro att han skulle ha blivit så felbehandlad av tidigare ägare.
Svarta hingsten, vackra svarten mfl. är roliga böcker men det är skönlitteratur.:angel:


Dina argument för att inte skära honom håller inte heller.
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

kl

http://www.agria.se/hast/fragaveterinar/q/3af40c38abe02e6dc12577c2003d6e24

Det din häst uppvisar är klara beteendestörningar och kan inte anses normalt. Förmodligen mår ju inte hästen heller bra, eller det låter verkligen inte så iallafall.

När testikeln/testiklarna är kvar i bukhålan påverkas produktionen av bl a testosteron vilket ofta kan ge ett avvikande och överdrivet aggressivt beteende, som hos din häst.

Kastrera honom till att börja med, för hästens, er omgivnings och din egen skull. Ingreppet är större än vid normal kastration, men kan nog kännas värt det.
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

Jag utsätter ingen för något då alla hästar i min närvaro är trevliga och sunda. Men är det till ts du menar så bör du använda hennes knapp eller skriva knapplån då det annars kan uppstå otrevliga missförstånd.
 
Sv: en mans häst kan va farlig?

ag är den enda som aldrig slått honom så. Visst markerar jag och blir förbannad men att pryla honom skulle aldrig jag göra.

Men såhär skrev du i en annan tråd.

det tråkiga är att man får hålla på i ett. för min häst var lika dan.
men jag hade stenkoll på honom när jag mockade för han är ögontjänare nr 1!!!
så direkt när jag ser signalerna att han täcker börja så ryter jag åt honom. Och ger han inte fan i de så smällde jag till honom på rumpan för att markera att detta är inte okej. Det är oftast ett tecken på att dom är uttråkade, en ren protest. Vissa hästar är starkare än andra i huvudet. Kämpa på!

Där har du ju en förklaring till hans beteende, att han är uttråkad och det är ren protest? Men nu är han helt plötsligt farlig?

Jag har ett fullblod på elva år. Han har helt plötsligt blivit rädd för att ha täcke på sig (vilket han aldrig har varit innan) När han har det på sig så står han i ett hörn i sin stora hage och äter inte på hela dagen, han är otroligt stressad och springer i cirklar. Jag vet inte vad jag ska göra längre för han måste ha täcke eftersom det börjar bli kallt och fullblod är väldigt känsliga som ni säkert vet. Är där någon som har något tips? Jag måste lösa detta innan vintern kommer för då måste han absolut ha täcke.

En sund och lycklig häst blir helt plötsligt inte tvärrädd för sitt täcke och springer i cirklar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 654
Senast: jemeni
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 640
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp