En månad sedan min häst togs bort..

Dahlia

Trådstartare
Vill bara skriva av mig lite..
Jag har alltid hört att det ska "gå över" men jag är fortfarande precis lika ledsen som den dagen vi tog bort Elliot. I dag är det 1 månad sen och varje liten sak som påminner om honom så sticker det till i hjärtan och tårarna bränner.

Saknar honom så mycket. Jag har försökt att sysselsätt mig med andra hästar och så men det funkar inte.

Jag är alldeles för blödig av mig säger mina kompisar. Jag vet att det är avigsidan av att ha djur när den dagen kommer som man är tvungen att fatta det där tunga beslutet. Men det känns fortfarande som att jag har svikit min bästa vän.

Den där sista gången som man klappar om dom innan det är dags..man minns allt..
Jag orkade inte vara med när dom tog bort honom och idag ångrar jag mig..

Ett litet minne av min vän..
12570498.jpg
[/url][/IMG]

Jag får väl se det positiva i det hela..Han har inte ont längre och han hade det bra hos mig till slutet. jag lider med de som av olycka eller hastig sjukdom blir av med sina hästar..

Som sagt.. jag ville bara skriva av mig...

Sv: En månad sedan min häst togs bort..

Det tar sin tid att sluta gråta när man blir av med en nära vän. Du har inte svikit din vän utan gjort ett tungt men bra beslut det är väldigt bra gjort av dig. Din vän slipper ju ha ont nu och det är inte alla som klarar av detta beslut *Kram*

Sänder en kram och en tanke till dig...Ser inte fram emot den dagen man måste ta det beslutet.

jag förstår precis hur du känner dig...det är nu ganska exakt ett år sedan jag tvingades ta bort min underbara Baddy och jag kan fortfarande gråta bara jag tänker på honom...i stallet har jag nu nya hästar men ingen är som min baddy...men jag tänker som du "nu har han ialla fall inte ont".....
vackrabaddy.jpg

jag förstår precis hur du känner dig...det är nu ganska exakt ett år sedan jag tvingades ta bort min underbara Baddy och jag kan fortfarande gråta bara jag tänker på honom...i stallet har jag nu nya hästar men ingen är som min baddy...men jag tänker som du "nu har han ialla fall inte ont".....
vackrabaddy.jpg

Vad fin han var..Man ska nog vara glad över den tiden man fick ha hästen. Det är ju bara att inse att det inte är speciellt ofta som våra djurvänner överlever oss...

:( Förstår helt hur du känner dig. Min häst dog i en operation för 4 år sedan.

Jag saknar honom otroligt mycket, kommer aldrig få en häst som han igen:(.

Men du får tänka positivt, och på alla roliga saker ni gjort ihop.:banana:

Skickar en tröstkram!!!!;)

tack..din häst såg också jättegullig ut....bilden på baddy är från hans sista dag i livet...jag tog med honom till grannens stora klöveräng och sen satt vi där i flera timmar och han fick äta precis hur mycket han ville....han var så lycklig där han gick och åt och jag bara grät och grät:(

Baddymothimlen.jpg

fridfullabaddy.jpg

Min Turbo dog natten till 6 december förra året. Jag tänker på henne varje dag, och saknar henne.

l_79fead3ff51b1179a6ae0079a0ac8c50.jpg

tack..din häst såg också jättegullig ut....bilden på baddy är från hans sista dag i livet...jag tog med honom till grannens stora klöveräng och sen satt vi där i flera timmar och han fick äta precis hur mycket han ville....han var så lycklig där han gick och åt och jag bara grät och grät:(

Baddymothimlen.jpg

fridfullabaddy.jpg

Vad hände med Baddy om man får fråga..varför var ni tvungna att ta bort honom?

Jag köpte honom i novenmber 2003. DÅ var han 7 år gammal. vid beisktningen upptäcktes en lös benbit i höger framkota men det var inget som påverkade honom så vi köpte honom ändå. Allt flöt på jättebra i 2 år och vi tävlade upp till LA och tränade banor på 1.20-1.30 men så fick han en lätt senskada på ena frambenet när han busade i hagen och när den läkt ut var han fortfarande halt och nu på båda fram. Han opereades på solvallakliniken och där såg man att han hade gamla inflammationer i båda framkotor, som var minst tre år gamla, alltså fanns dom där redan när jag köpte honom...det såg ut som "alger" inne i kotorna. Detta sögs bort och han fick 60 % chans att bli bra.....först verkade det som att han blev bättre men varje gång jag satte igång honom blev han halt....så efter ett års kämpande tyckte vi det var dags för honom att vandra vidare,.....veterinären sa att det var en otroligt modig och ärlig häst...han har alltså haft ont i flera år och ändå hoppat precis allt jag ställt fram........saknar honom enormt....

Fick ta bort min underbara häst för ca 6 år sedan efter att hon brutit ett bakben i hagen. Hon var en otroligt snäll och ärlig häst med ett enormt hjärta... SAKNADE henne så. Var inte i stallet igen på nästan ½år. Kroppen fick fnatt eftersom jag var van att röra på mig (cykla ½mil + rida o mocka varje dag) så jag började springa för att tillfredställa kroppen och upptäckte snabbt att det lindrade sorgen och det gav mig dessutom något att göra på emdagarna. Tyvärr slutade det med att jag sprang nästan 1mil om dagen (vilket inte var direkt bra för kroppen), men det hjälpte mig att bearbeta sorgen efter min häst...

Så ta den tid du behöver med att sörja (det gör dig inte blödig utan modig att våga visa vad du känner!). För mig tog det som sagt ½år innan jag var tillbaka i stallet. Dagen då Accapella dog lovade jag mig själv att jag aldrig mer skulle hålla på med hästar (som tur är var det ett löfte som jag kunde bryta).

det är bra att man kan stötta varandra också tycker jag...och alla bearbetar sorgen på olika sätt.....jag har nu precis börjat leta efter en ny häst till mig och har hittat en häst som påminner supermycket om bad Boy....vet inte om det är bra eller dåligt att ha en häst som påminner om honom.....

Jag hittade en häst som jag dels kände redan innan Accapella och som var hennes motsatts. För mig känndes det bra eftersom jag inte ville jämföra hästarna alls. Min faster däremot köpte en häst som såg utsom hennes gamla och med samma stam m.m. efter att hennes häst brunnit inne. Hon resonerade så att hon ville ha en med samma egenskaper som den gamla hästenm eftersom de hade passat så bra ihop och eftersom alla hästar är olika tyckte hon inte att det var någon fara för att hon skulle jämföra hästarna.

Både hon och jag är oerhört nöjda med våra hästar i dag... så jag tro inte det finns några rätt och fel... bara det känns bra för dig med den nya hästen (dina tankar, hur du än resonerar, är mkt viktigare än vad andra tror och tänker!!!).

ja, jag blev glad när jag satte mig på hästen.....fick tillbaka massa fina minnen och det kändes bra.....

Jag personligen skulle aldrig, som sagt, våga köpa en häst som var så lik min förra... men jag vet att många har gjort så och blivit JÄTTE nöjda med sign nya häst!!!!

Så känns det rätt i hjärtat är det klart att du ska köpa hästen!!!

När jag tog bort min förra häst tillbringade jag en månad på soffan och tittade på dåliga tv-serier (kul semester det året, nej..). Sedan reste jag mig upp och kollade hästannonser. Jag insåg att det inte var ett alternativ att hålla på med andras hästar, jag behövde en egen.
Jag bestämde mig för att köpa unghästen som jag skulle ha velat ha tidigare, om jag hade haft råd och tid att ha två hästar. Det var faktiskt skönt att ha en häst som jag inte var orolig för hela tiden. Det kändes också lyxigt att få rida efter att inte ha kunnat göra det ordentligt på två år.
Det är så märkligt att förlora sin vän. Först när jag skulle ta bort henne insåg jag att det inte bara handlade om henne, även om det var det största. Men det är mer det där med att ha häst, som all tid som helt plötsligt ska fyllas med annat (vad?!) och folk som man umgås mycket med men som man egentligen bara träffar i stallet.
Det tar tid att sörja och slutar sakna, gör man det? Lycka till!

Det är så märkligt att förlora sin vän. Först när jag skulle ta bort henne insåg jag att det inte bara handlade om henne, även om det var det största. Men det är mer det där med att ha häst, som all tid som helt plötsligt ska fyllas med annat (vad?!) och folk som man umgås mycket med men som man egentligen bara träffar i stallet.

Därför hoppas jag att jag den dag min häst försvinner har en till. Det känns lite hemskt att tänka så, men jag tror att det skulle hjälpa. Istället för att gömma sig undan stallet och alla vänner man har där, så kan man få hjälp därifrån. Nu är ju inte det samma sak, men när någon av mina kaniner/marsvin dog när jag var yngre, var jag alltid glad av att ha en annan där. Det kändes inte lika tomt då.

Jättevacker..vad hände?

Turbo fick kolik på kvällen. Veterinären kom ut, hon fick smärtstillande och slangades med paraffinolja. Det lugnade ner sig lite, men smärtorna kom tillbaka och hon blev bara sämre. Tarmslemhinnan dog och kom ut i små bitar, och det fanns inget att göra. Jag hade aldrig heller kört en så gammal häst de dryga två timmarna till närmaste djursjukhus - hon hade inte överlevt resan heller.

Så hon avlivades hemma halv tre på natten och ligger nu begravd bredvid vår gamla shettis längst bort i sommarhagen.

Hon blev nästan 26 år och gav mig tre fina avkommor och en dotterdotter. Jag har kvar hennes förstfödde, som är mycket lik henne.

Bilder och texter finns här.

Bilden ovan har en vän gjort en mycket fin kolteckning efter.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 414
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 015
Senast: Crossline
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 545
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar