En månad sedan min häst togs bort..

Sv: En månad sedan min häst togs bort..

Usch. Ska ta bort min tant i september. Gråter redan över henne. Funderar mycket på hur det ska bli sen... :cry:
Tossan.jpg

Tossalina.jpg

Hon är gammal och mår inte bra. Min favvis häst i hela världen. 27 bast nu, hade det inte varit för hennes kassa lungor hade hon nog kunnat vara kvar länge till... min älsklingstant :love:. :cry:

Senast ändrad av en moderator:

Usch. Ska ta bort min tant i september. Gråter redan över henne. Funderar mycket på hur det ska bli sen... :cry:
Tossan.jpg

Tossalina.jpg

Hon är gammal och mår inte bra. Min favvis häst i hela världen. 27 bast nu, hade det inte varit för hennes kassa lungor hade hon nog kunnat vara kvar länge till... min älsklingstant :love:. :cry:

vilken sötnos.......:)..hoppas henne långa liv var lyckligt... ...min bad boy blev bara 10 och hade hela livet framför sig.....:cry:

Hon har levt ett jättebra liv, med ägare som VERKLIGEN har älskat henne, hon har fått varit frisk ända tills ifjol :):love:

Hon har levt ett jättebra liv, med ägare som VERKLIGEN har älskat henne, hon har fått varit frisk ända tills ifjol :):love:

Det gjorde Turbo också. Vi fick 14 år tillsammans, och hon var frisk ända till sista kvällen.

Det är en tröst.

Underbart fina hästar som ni visat och skrivit om i denna tråden. Jag blir bara så himla ledsen.:cry: det är så hemskt...men man måste se till hästen och jag tycker att alla hästägare som lyckas fatta det "viktiga" beslutet är värda guld!

Hej på er alla! Jag minns fortfarande den dagen för 2,5 år sedan då jag sa adjö till min bästa vän. Han var en stor halvblodsvalack och jag var bara 14 när jag började ta hand om honom. Jag blev "mobbad" för inte kunde lilla jag ta hand om den största hästen i stallet? Men jag o Idde visade dem allt! Vi hade en underbar tid tillsammans och jag är glad att jag var med han in i det sista.

Även om jag grät så att jag inte såg nånting för alla tårarna så visste jag att jag gjorde rätt. Han skulle inte få behöva lida längre, bara för att jag ville ha honom kvar!

Min vän fick en tumör och kunde inte längre leva ett gott hästliv, veterinären sa till oss att han kunde klara sig o må "bra" hela sommaren, men han kunde också ligga död i hagen en dag. Och den synen ville jag helst slippa...

Det jag vill säga är att man ska vara tacksam för det man fick tillsammans med sin häst. Det är ju trots allt de goda stunderna man minns och de lite mindre goda stunderna som man har tagit lärdom av! Och man sviker inte sin häst genom att köpa en ny eller skaffa sig en annan sköthäst osv, det klart att man måste fortsätta att utvecklas, och en dag hittar man sin själsfrände igen! Men sorgen måste också få ta sin tid...

Ta hand om era hästar därute och ta hand om er själva! Krama :)r på er alla!!

Jag skaffade min absoluta drömhäst för ca 2,5 år sedan, endast 14 månader var han. Det var en svart arabhingst som jag drömt om sen jag var barn. Jag var så lycklig när han klev ut från transporten. Jag hade så stora planer för honom och trodde att vi skulle få ett långt och bra liv tillsammans.
Men en dag satt det stopp för allting, han gick i hagen tillsammans med en valack som jag då inte visste var "lite" tjurig mot andra hästar. Så jag och en kompis kommer ut och ser min häst stå på 3 ben..han som alltid kom springandes fram till rinden när man kom..nu stod han bara och vaggade, såg att han försökte röra sig, men kunde inte. Jag fick panik och sprang in i hagen och fram till honom. Såg med en gång att det var riktigt illa!
2 Dagar senare fick han somna in på strömsholm efter att dom hittat en fraktur lång in i bogen. Han var endast 16 månader.
Och jag var förkrossad! Jag skulle lägga av med hästar, jag ville inte ha nån annan än Le Sopranos.
Men på någet vis så lyckades uppfödaren övertala mig och åka och titta på hans helbror som stod lite längre bort ifrån uppfödaren. Jag sa först blankt nej, tills jag öppnade min mail och fic se att Karin skickat ett foto på Le Marquise..jag trodde först att hon hade skickat en bild på Le Sopranos för så lika var dom.
Hon trodde att det skulle hjälpa mig i min svåra sorg att ta hem hans helbror istället och på så vis ändå ha Isak kvar hos mig..
Och jag ångrar inte en sekund att jag tog hem "Quisen" Isak lever vidare i "quisen" och jag är evigt tacksam att Karin gav mig den här möjligheten.
Men jag måste säga att jag jämför inte dom med varandra för Quisen är mycket äldre och mognare..men såklart finns det många likheter mellan dom.
Men jag har än idag svårt att titta på kort, läsa dagboken som jag skrev varje dag utan att det inte hugger till i mig. Men jag uppskattar dom 2 månaderna jag fick med honom, och jag vet att sorgarbetet tar lång tid, det kommer det även göra för dig! Men du kommer att kunna se tillbaka på den tiden ni hade tillsammans och tänka på honom och känna att du gjorde allt du kunde för din vän, och du har inte svikit honom på något vis. Likaså alla andra här som tagit bort sina vänner, man gör det för att de är dte bästa..man har kämpat och det finns alltid ett stopp då det inte längre finns nå alternativ.
Ni är alla hjältar för vad ni gjort för era hästar och gett dom ett värdigt liv och slut!

*kl*
Fick ta bort min "Märta" första dagen på semestern,16 juli,hon gick på beh för hovledsinflammation men blev akut sämra så halv 11 på kvällen kom lantbrukstjänst o "bultade" henne.
Jag höll i och min dotter som är snart tolv var också med. Nyttigt för oss båda jag hade aldrig låtit någon annan hålla i henne.Ville att hon skulle känna sig trygg in i det sista.
Killen som avlivade är en förklädd prins,han har ett jaättebra förhållningssätt både till djur o förtvivlade djurägare.
Tror fortfarande att hon ska komma o möta mig i hagen och det gör ont i mig att skriva om henne. Hon blev 16 år och jag hade henne inte så länge,hon kom fr österrike 2002, men hon var min bästa vän som tröstade som få.
Jag har redan en ny flinga men inte sörjer jag Faffie mindre för det,men livet travar vidare o det är bara att hänga på......

Min nya lilla gumma!

Jag vet hur det känns :cry: Min älskade lilla medryttarhäst som jag skött om och ridit i åratal dog för ett och ett halvt år sen. Jag var som ett vrak länge efteråt men konstigt nog, tro det eller ej, så kommer det bättre tider (även om man säkert alltid kommer få lite tårar i ögonen när man tänker på något fint minne).
Svikit honom är det absolut sista du har gjort. Sviker hästen gör man om man inte tar det här svåra beslutet när den tiden kommer, utan låter sin vän ha ont och lida.
Kom ihåg alla fina minnen, gråt lite om du behöver men lämna inte stallet för gott. För trots att det känns svårt nu finns det fler uderbara hästar där ute. Tänk på hur mycket hästarna har gett dig under åren. Din gamla kompis har det bra där han är nu, han galopperar omkring fri på de evigt gröna ängarna, där ingen smärta finns.

Vet precis hur de känns. Fick ta bort min prins för lite drygt 2 år sedan. Han var 7 år och skadade sig så illa i hagen att han fick tas bort 1 ½ vecka senare.
Kommer aldrig att glömma dagen jag fick åka in till strömsholm och säga hej då... Har aldrig gråtit så mycket i hela mitt liv, han var ju min bästa vän som hade tagit mig igenom så många jobbiga perioder.
I början kunde jag inte ens tänka mig en ny häst, men nu får jag snart hem en jätte fin valack.
Tiden läker såren, men ärren försvinner aldrig.
bild_087.jpg

Tog bort min älskade pålle i dag.
Hemskt känns det, men jag hade inget val, hon hade tumörer i lungorna.
Vi fick 13 fina år tillsammans, saknar henne jättemycket.

Jag och Gössan
13968164.jpg

Det som får en att orka är att vet att dem inte har ont längre. Men det finns en plats i hjärjat somaldrig går att fylla. En bild, en dröm, någon som partar om henne, hennes födelsdag lr dagen då hon lämnade oss får mig attt stor lipa!

Min prinsessa som har lärt mig allt jag kan fick lämna oss en augusti dag för 2 års. Det var det värsta jag varit med om, va hos henne varje dag och grät hela den sommaren!

Så jag vet hur det känns och kom ihåg du gör det för att du inte vill att din bästa vän ska lida..

Va stark, en dag ses vi alla där i Trapalanda...

När jag läser era insändare rinner tårarna nerför mina kinder.. dels för att jag känner med er , men speciellt för att jag fasar för att jag snart sitter i den där sitsen själv... har hållit på o kämpat med min häst i över 1år... när det äntligen gav sej kom nästa grej men hela tiden dom här jäkla benen som spökar...
Ska in på klinik imorgon sen får vi väl se...

När jag läser era insändare rinner tårarna nerför mina kinder.. dels för att jag känner med er , men speciellt för att jag fasar för att jag snart sitter i den där sitsen själv... har hållit på o kämpat med min häst i över 1år... när det äntligen gav sej kom nästa grej men hela tiden dom här jäkla benen som spökar...
Ska in på klinik imorgon sen får vi väl se...

Hoppas att det går bra imorgon..Lova att du skriver en rad och berättar! men som nästan alla skrivit här- Det är det bästa man kan göra för sin häst när den inte längre orkar.

Vi hade oturen och förlorade ytterligare 2 hästar på mindre än 3 veckor. Elliot, Brisa och Majsan. Det är väldigt tomt i stallet men å andra sidan är dom säkert tillsammans på de gröna ängarna. Efter mycket funderande och tårar kom jag fram till att jag ville ha en ny häst och "börja om från början"..Corona flyttade därför hem till mig i juli-aug. Så här ser denna damen ut.

12570495.jpg

Hon kommer aldrig kunna ersätta Elliot men för mig hjälper det att ha annat att koncentrera mig på. Hon är min lilla bebis..Jag kände att jag ville följa en häst från början och min lilla pärla är bara 1,5 år.

Fortsätta gärna och skriv. Jag följer tråden med stort intresse och ett väldigt "blött" tangentbord.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 414
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 015
Senast: Crossline
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 545
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar