En liten fråga..

X

Xenox

Jag hörde utav en bekant att de bara avlar på färg på island, så att om man åker dit så kan man hitta bra hästar med "fel" färg för ett billigt pris.
stämmer detta? vi fick dessutom erbjudandet om att åka dit i höst och bo gratis hos nån kompis till henne och titta på isisar.

"bara avlar på färg" så är det inte. Det finns de som avlar på färg på Island men jag tror det är vanligare att man bryr sig om vilken färg hästen har här i Sverige.

Håller med em76, vi är nog mer färgfixerade i sverige!
Fast priset kan skilja lite beroende på färg, men då är det snarast så att hästen med ovanlig färg är dyr, inte att den med vanlig färg är billig :smirk:

Islänningarna vet att ta betalt för en bra häst, detta gäller oavsett färg. Ridegenskaper är något man värdesätter högt många gånger tom högre än färgen. Men det finns fortfarande de som värdesätter färg och avlar med inriktning därav, detta utesluter inte att hästen skall ha bra ridegenskaper.

Får man en billig häst på Island, skall man ställa sig frågan varför är den billig. :D

Om de "bara" avlar påfärg så borde ju inte avkommorna bli bättre på att tölta, passa osv än sina förfäder. Det är i a f vad jag tror...

Om någon avlar enbart på färg så är det oftast inte seriöst. En bra häst blir inte sämre av en trevlig färg, tvärt om, men man vill normalt sätt också kunna använda hästarna till annat är att titta på.

Det du säger är ju självklart men det uteslutar ju inte att det kan finnas någon bra häst här och där med, trots färgavleln.

Jag har ingen koll hur "islandshästvärlden" fungerar vare sig i sverige eller på island, men vi funderar på att skaffa ett par stycken och avla på, pga att det verkar vara en mkt trevlig häst som alla här hemma kan rida på (jag o brorsan har stora tävlingshästar).
Vi har stor erfarenhet utav både avel(mamma) och hästar men inte någon speciell koll på islänningarna.

Läste precis en artikel på Eidfaxis hemsida. De hade kollat färgerna på hästarna nu på landsmot. Den vanligaste färgen var svart/mörkbrun 34%, sedan kom fux på 28% och jarpur 15%. Alltså har mindre än 25% av de bästa hästarna(för det är väl de som är på landsmot) någon annan färg än de tre vanligaste. Alltså: islänningarna avlar inte mycket på färg.

Ok men då stämde inte påståendet, det lät konstigt att de inte avlade på hästens kapacitet eller vad man nu ska säga, bara avlade på de hästarna med bäst temprament och gång menar jag.

men detkan ju hända attutbudetär större där :angel: det är ju inte fel att åka till island och ta semester på samma gång.. fast då blir det nog nästa höst bara för att vi har inte riktigt plats denna vintern.

Jag rekommenderar verkligen att ni åker till island om ni ska köpa hästar, om inte annat för att se islandshästen i sin "naturliga" miljö. Men glöm inte heller att det finns massor av underbara isisar här hemma i sverige också.
vad gäller priserna så försöker de isländska uppfödarna sätta priserna så att det blir ca samma pris för oss(inklusuve importkostnader) som det varit att köpa häst hemma i sverige. Fast ska ni köpa flera hästar kan ni nog få en bra rabatt på island om ni köper dem från samma uppfödare.

Ska du köpa avelshästar på Island så räkna med i kalkylen att minst hälften av dem kommer att få eksem (vilket står på defektlistan och gör dem olämpliga att avla på) när du tagit hem dem till Sverige.

Det är betydligt smartare och mer ekonomiskt att köpa en häst i Sverige som antingen varit här länge (och inte skyddats från knott) eller är född här av eksemfria föräldrar.

Och är de över 6 år så glöm inte spattröntgen.

Eksem (allergi) och spatt är rasens svaga punkter och något vi avlare måste ta ansvar för att avla bort så vi får hästar som tål den miljö och användning VI vill utsätta dem för.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 252
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 326
Senast: Juli0a
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 427
Senast: Paddington
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat