en liten fråga bara :)

T

thea

jag har aldrig fått svar på mig fråga, så nu försöker jag här :D

om jag blir misshandlad/slagen när jag har med min hund (tex på promenad), och hunden då skulle försvara mig vad händer med hunden om den biter personen som slår mig ganska illa, i armen t.ex.?
blir hunden då avlivad?

Ganska luddig fråga, men ni som förstår får gärna svara.. :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: en liten fråga bara :)

Du blir ersättningsskyldig för hans eventuella utgifter. Om han även får skadestånd också varierar nog från fall till fall. Men rent teoretiskt så skulle du kunna få betala det.

Din hund blir med all säkerhet inte avlivad. Det de skulle kunna tvinga fram är i så fall koppeltvång och krav på munkorg, men det ska nog mer till än så för att ett sådant beslut ska tas. Att hunden attackerar opovocerat, och det gör den ju inte i en sådan situation.

okej =)
tack så jättemycket för svaret.. !

Jag tycker det är sjukt att man ska bli ersättningsskyldig om någon kommer och misshandlar en och hunden försvarar.
Snarare borde förövaren få stå för sjukvårdskostnaderna själv. :mad:

Hunden på din avatar har förresten nästan exakt samma färg och teckning som min Welsh Corgi. :)

Jag vet liknade fall - där hundägaren fått stöd av nödvärnsrätten. Man har rätt till att skydda sig med det våld som nöden kräver om man blir angripen.

Min far blev attackerad en gång när han var ute och rastade sin hund på Limhamnsfältet i Malmö men det var för över 20 år sedan.

Det hade hänt flera gånger innan att olika hundägare blev utsatta för en man som rusade fram och sparkade på deras hundar ( särskilt dom som hade mindre hundar) och slog efter dem med pinnar. Riktigt otäckt för både hundägare och hund. Hundägarna hade pratat litet om detta och nästa gång min far rastade sin tjänstehund ( schäfer med militär skyddshundsutbildning) så hade han kommenderat hunden att vakta i närområdet kring min far. Dvs att hunden söker av upp till ca tio meter från föraren och skyddar föraren om det händer en attack.

Mycket riktigt, plötsligt rusade "hundmannen" ut från ett buskage och skulle ge sig på pappas hund, hunden trodde ju att anfallaren var ute efter min far och gjorde som han var lärd dvs högg anfallaren över en underarm, välte honom och höll honom sedan på platsen.

Vet inte exakt vad som hände efteråt (om attackeraren blev straffad etc) men min far behövde inte ersätta anfallaren för något vare sig skador på armen eller på kläder. Däremot fick dom reda på vem personen var som ofredat folk och hundar där en längre tid och jag skulle tro att fler hundägare gjorde anmälan mot mannen ifråga.

Min far talade om för polisen att hans hund gjorde sitt jobb och inte hade attackerat mannen oprovocerat.

Men oavsett så fick han nog en minnesbeta och tänkte sig nog för både en och två gånger innan han anföll hundar igen.

/KT

så här står det på SKKs hemsida:

Vad innebär strikt hundägaransvar?
Vilka skyldigheter har jag om min hund råkar i hundslagsmål?
Hemförsäkring - ansvarsförsäkring.

En hundägare har alltid strikt hundägaransvar, dvs Du är alltid ansvarig för vad Din hund företar sig oavsett om hunden har blivit provocerad eller ej. (Enligt Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och
katter, § 6, läs mer om lagen på Rixlex.
Ett exempel: Du har Din hund lös på Din tomt. Tomten är inhägnad men plötsligt kommer en främmande hund in på tomten och det blir slagsmål. När slagsmålet är över visar det sig att Din hund inte alls är skadad medan den främmande hunden har fått några bitsår. Som hundägare är Du i detta läge skyldig att ersätta den andra hundägaren för eventuell veterinärvård, trots att den främmande hunden faktiskt inte har på Din tomt att göra!

Om Din hund råkar i slagsmål med en annan hund så är Du alltid skyldig att ersätta den andre hundägaren för eventuella skador som Din hund orsakat. Detta gäller oavsett vem som kan anses ha varit vållande till slagsmålet. Den andre hundägaren är naturligtvis lika ansvarig för sin hund och måste således ersätta Dig för de eventuella skador Din hund har ådragit sig.

Tänk på att kontrollera Din hemförsäkring som bör innehålla en ansvarsförsäkring. Det kan annars bli en mycket dyr historia om Din hund råkar ställa till med något.

okej! tack alla för svaren! =)

heulwen: asså! fin den måste vara då :d :)

jag tycker också att det är helt sjukt egentligen! jaja.. konstig lag förövrigt tycker jag.. :crazy:

Du kan endast bli skadeståndsskyldig om du med berått mod bussar din hund på en annan människa. Om du blir överfallen och hunden kommer till ditt försvar så hamnar det under nödvärnsrätten.
Jag har fått detta svar av bla polis. :)

Visst kan det gå in under nödvärnsrätten om din hund försvarar dig. Kruxet huruvida du blir ersättningsskyldig handlar eg. om vad som varit dina intentioner. Om hunden gått till anfall utan att du ville det är det inte bra. Men om du så att säga använt hunden för att skydda dig kan det vara nödvärn. Förutsatt att våldet boven blev utsatt för inte blev "uppenbart oförsvarligt".

Uppenbart oförsvarligt skulle till exempel kunna vara om någon knuffar dig till marken och hunden svarar med att dela upp vederbörande i små små bitar.

Ett litet samandrag om just NÖDVÄRN... Våldet måste vara försvarligt, så som Hermelin förklarade =)

I nödvärn handlar den som söker:
1) avvärja ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom, det vill säga det skall föreligga ett angrepp.
2) betvinga den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtages på bar gärning.
3) hindra någon att olovligen intränga i rum, hus, gård eller fartyg.
4) hindra någon som vägrar lämna en bostad efter tillsägelse.

Om jag blir t ex neddragen och skriker på hjälp, då kan du ge dig på att vilken hund som helst kommer till mattes försvar. Detta är nödvärn. Sedan kan du tänka på en annan sak, det finns faktiskt en man som blev friad helt under nödvärnsrätten trots att han hadde knivskurit den man som attackerade honom 22 gånger. Den mannen dog.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 662
Senast: Tonto
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 095
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 770
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 250
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar