en kort fråga ang mamma pappa dagar

Sv: en kort fråga ang mamma pappa dagar

Men redan det du jobbar nu måste höja din sgi så du får högre ersättning? Jag fick höjning på en gång när vi fick löneförhöjning.

Jobbar du bara 100% halvtid så får du ju en SGI på det. Går du där emot ner och jobbar 50% halvtid så måste du ta ut 50% halvtid med föräldrapenning för att din SGI inte ska halveras.

Ex. Du jobbar 100% halvtid och tjänar 10.000kr/mån, det blir 120.000kr om året och då är din SGI på 116.400 kr.
Jobbar du sen bara 50% av din 100% halvtidstjänst kommer din SGI räknas om, du tjänar 5.000kr i månaden, 60.000kr om året. Vilket ger en SGI på 58.200kr.

Man behåller samma föräldrapenning ersättning tills barnet blir 2 år gammalt, oavsett vad man gör där imellan och hur många dagar man tar ut. Blir man gravid med ett syskon innan första barnet är 1 år och 9 månader behåller man även samma föräldrapenning för det barnet + storasyskon tills "lillen" fyller 2 år.

Skyddar du där emot inte din SGI när barnet blir 1 år så påverkas ju ersättningen du får ifrån försäkringskassan om du t.ex. blir sjukskriven, går på havandeskapspenning med lillasyskonet eller måste ta ut vård av barn.

Det jag jobbar nu höjer min sgi, ja. Men jag skulle inte få ut den förhöjda ersättningen förens jag tagit ut 180 dagar? Fattade inte riktigt varför utan bara log och nickade... Vet inte om det har något att göra med att jag inte jobbat innan?

Blir man gravid med ett syskon innan första barnet är 1 år och 9 månader behåller man även samma föräldrapenning för det barnet + storasyskon tills "lillen" fyller 2 år.

Vadå, oavsett om man skyddat sin sgi eller inte? Om jag tex väljer att inte ta ut fullt efter att My fyllt ett år, men blir gravid snart och får nästa barn innan My hunnit fylla 1år och 9 månader, får jag då ändå samma sgi? Det kan väl inte stämma? och hur blir det då med nästa barns föräldrapenning, om jag skyddar min sgi efter att h*n fyllt ett år, är den då helt skyddad till ett eventuellt tredje barn (trots att jag då inte skyddade den med My)? Förstår inte riktigt.

Jag satt och räknade och räknade igår. Sist jag räknade fick jag det till att jag kunde vara hemma till jan 2011 (tar alla dagar utom de 60 dagarna Micke har, eftersom han ändå är hemma så mycket tack vare sitt jobb), men när jag räknade igår fick jag det till november 2010. Jag tar bara ut 2,5 dag/vecka som det ser ut nu, och har så gjort i tre månader. Dessförinnan tog jag ut 3 dagar/vecka, förutom de två första månaderna då vi behövde mer pengar och jag tog fullt första månaden och sen 5 dagar/vecka andra månaden.

//Julia

Det jag jobbar nu höjer min sgi, ja. Men jag skulle inte få ut den förhöjda ersättningen förens jag tagit ut 180 dagar? Fattade inte riktigt varför utan bara log och nickade... Vet inte om det har något att göra med att jag inte jobbat innan?

Aha du får av grundnivån fortfarande :idea:

FP är ju i 3 delar, Lägstanivån 90 dagar á 180 kr. Sen resten av de 390 dagarna är SGI och grundnivå. Har man ingen/låg SGI är 180 dagar av de 390 grundnivån och man får 180 kr/dag. Har man där emot jobbat innan så får man ju lika mkt för grundnivå dagarna som SGI-dagarna.

Vadå, oavsett om man skyddat sin sgi eller inte? Om jag tex väljer att inte ta ut fullt efter att My fyllt ett år, men blir gravid snart och får nästa barn innan My hunnit fylla 1år och 9 månader, får jag då ändå samma sgi? Det kan väl inte stämma? och hur blir det då med nästa barns föräldrapenning, om jag skyddar min sgi efter att h*n fyllt ett år, är den då helt skyddad till ett eventuellt tredje barn (trots att jag då inte skyddade den med My)? Förstår inte riktigt.

Nej din SGI sänks när My fyller 1 år om du inte tar ut 5 dagar/vecka eller gör något annat för 100% sysselsättning.

Där emot sänks inte ersättningen för föräldrapenning först My fyller 2 år. Och blir du gravid innan My blir 1 år och 9 månader betalar försäkringskassan ut något som dom kallar för snabbhetspremie. Och då behåller både du och Micke samma föräldrapenningersättning tills lillasyskonet blir 2 år.
Får någon av er eller båda löneförhöjning så blir ju FP högre, men den blir aldrig lägre än vad ersättningen låg på när My föddes.

Så gör FK för att man ska ha råd att vara hemma längre med sina barn och ha råd att gå ner i arbetstid utan att få sänkt föräldrapenning :bow:

Skyddar man där emot inte sin SGI när barnet blir 1 så nollas den eller sänks. FP påverkas inte av det, men ersättningen du får från FK om du måste ta ut vård av barn, havandeskapspenning eller blir sjukskriven räkas på din nya SGI.

Jag fick ju nytt jobb efter min föräldraledighet, så då räknades ju min SGI om på den lönen jag fick där. Så nu när jag är sjukskriven så beräknas min sjukpenning på en SGI på 240.000kr. Sen när jag är föräldraledig med lillasyster, som blev till innan Rasmus fyllde 1 år och 9 månader. Kommer min föräldrapenningersättning vara den samma som jag hade med Rasmus då min SGI låg på 265.000kr.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 250
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 846
Senast: Twihard
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka