En hjärtskärande tistel

Sv: En hjärtskärande tistel

Men det funkar ju inte så på riktigt! Tar min hund ett rådjurskid så är det knappast någon som bara rycker på axlarna och säger: Jaha, ja men det gör väl inget, naturen fick ha sin gång.

Både katt och hund innefattas av strikt ägaransvar, därför ser jag det som en självklarhet att båda ska följa det också.

Jag tror nog de flesta hundar skulle vara jätte nöjda om de fick springa lösa överallt, och jaga lite vilt då och då, men det får de inte. Varför är det då så godkännt att katter ska få de?

Senast ändrad:

Tydligen är det inte många som gör det, eftersom man räknar med att över 44 st katter per dag dör i trafiken. Knappast 44 katter där ägarna bosatt sig så att katten ska klara sig.

Hm... svårt att komma i säng... :cool:

Katterna som dör i trafikolyckor (ändå inte särskilt många om det är 44 om dagen, med tanke på hur många vi faktiskt har i landet!) har nog ändå ett bättre liv i frihet än instängda. Min katt har levt större delen av sitt i vilt tillstånd på gatorna i väldigt trafikerade Liverpool - han vet hur man tar sig fram bland bilar! Skulle det hända honom något ångrar jag ändå inte en sekund att han fått gå ute. Kvalitet går före lång livslängd för mig.

Ja, så länge han dör direkt ja. Den utdragna död som många katter går till mötes är inte så trevlig. Den enda som mår bra då är ditt samvete, katten har lika ont vare sig den levt inne eller ute.
Jag har sett en hare bli överkörd en gång, den överlevde. Den synen var hemsk, den satt fast i marken och försökte komma loss. Om du tror din katt i ett sånt läge lägger sig ner och är nöjd över att den i alla fall fått vara ute så är du bra naiv och okunnig.
Katter kan klara sig och trivas bra inne också, det är inte döden för alla katter att vara inne. Om inte annat så visar den om den inte trivs, då går det inte att hålla den inne.

Jag skulle inte vilja ha andras katter i min trädgård. Mest för att jag vet att det kan sluta med att jag måste lämna bort nån av mina. Min eventuella trädgård är för mig och mina katter, inga andra människor, hundar, katter eller hästar är välkomna dit.

Jamen vad skönt, för då kan ju jag släppa ut min hund så han springer vind förvåg och dödar harar och rådjur, för det är ju också att låta naturen ha sin gång. Båda är rovdjur

Ja, gör du det? Dock så får din hund enligt lag inte ofreda vilda djur under 1 mars till 20 augusti.

Ja, det är sant. Fel av mig. Däremot råder koppeltvång* mellan nämnda datum.

(*Ja, jag vet att det i lagen inte står att det råder strikt koppeltvång, däremot är det i princip koppel på som gäller för att man ska kunna ha den koll på hunden som lagen kräver.)

Ja, så länge han dör direkt ja. Den utdragna död som många katter går till mötes är inte så trevlig. Den enda som mår bra då är ditt samvete, katten har lika ont vare sig den levt inne eller ute.

Att bli tagen av ett rovdjur är väl inte heller så kul, och det kan ju hända katter på landet. Sådant inträffar, men skulle aldrig avskräcka mig från att låta katten ströva fritt.

En hund får aldrig ofreda vilda djur, det är strikt ägaransvar som gäller, samma ägaransvar innefattar katten. Men det är alltså helt okej att katten springer och tar vilda djur men inte hunden? Båda är rovdjur, och som jag skrev innan, våra hundar skulle säkert uppskatta att få springa lösa dygnet runt och jaga vilt. Men det praktiserar som tur är inte många % av dagens hundägare, därimot en jävla massa av kattägarna

MORD!

Usch och fy! Hemska människor finns det gott om.

Dessutom är det väl värre att låta sin hund bita ihjäl andras husdjur än att ha en katt som skiter i någons rabatter? Men visst, jag har full förståelse för människor som inte vill att deras rabatter ska agera som toalett till grannens katter, men jag ser en enorm skillnad i att döda (att låta en hund bita ihjäl en katt är inte avlivning i mina ögon) och i att skita.

:bow:

Min sambos familj har en jakthund som hugger allt den kommer åt; även katter. Som tur var har så har dem faktiskt haft vett att dressera den så den nu har lärt sig att låta bli katter iaf.
Harpaltar är tyvärr lite svårare att hitta som övningsobjekt ...

En hund får aldrig ofreda vilda djur, det är strikt ägaransvar som gäller, samma ägaransvar innefattar katten. Men det är alltså helt okej att katten springer och tar vilda djur men inte hunden?

Det är accepterat, ja, eftersom de tar många så kallade skadedjur (möss och gangare). Men det är klart att "the small mammal society" - jo, det finns faktiskt en sådan förening - kanske har en annan syn på saken.

Jag tycker inte heller att det är ok att hundar springer och biter ihjäl katter, men därimot om man har en väl inhägnad tomt, då ska man väl ändå få använda den till sina hundar, utan att måsta ha dem uppbundna för att någons katt kanske kan komma in i deras egen trädgård.

Vad löns det att köpa ett hus med tomt om du inte får använda det hur du vill...

Och angående jakthunden, ja det är också förjävligt att hunden biter ihjäl harpaltar, men jag kan lova dig att katterna leder den ligan- över att döda små har-ekorr-mus- och fågelungar.

Jag är mycket väl medveten om att katten inte kan veta att just det bytesdjuret (marsvinet) är "förbjuden föda" men lika lite kan väl hunden veta (iallafal om det rör sig om en jakthund, annars kann jag tycka att hundar ska uppfostras att inte bitas överhuvudtaget). Där kommer ägarens ansvar in i bilden, lika mycket hos katten som hos hunden! Kan nämna att vi bor i ett villaområde i en mindre stad.

Jakthundar kan lära sig att låta bli vissa djur med rätt träning och ägare.

Ja, katter är bra på att ta skadedjur, men de är även bra på att ta andra djur.

Katter lösa utomhus hör enligt mig hemma ute på landet, dels där de inte riskerar att bli påkörda varje minut, dels för att de inte har samma möjligheter att skita och pissa inne i någons hus eller i deras trädgård. Katter i villaområde ska hållas inne eller i koppel, om inte alla grannarna i det kvarteret tycker att det är okej att katten är och pissar och skiter i deras trädgårdar. Om du inte har sån pli på din katt att den inte lämnar den egen trädgården. (det finns detfaktiskt folk som har)

Ja men eftersom hundar kan lära sig det, men inte katter, då ser jag det ännu mer som att katterna borde hållas under uppsyn så att de inte far och tar grannens kanin, någon fågelunge eller harpalt.

Katter i villaområde ska hållas inne eller i koppel, om inte alla grannarna i det kvarteret tycker att det är okej att katten är och pissar och skiter i deras trädgårdar. Om du inte har sån pli på din katt att den inte lämnar den egen trädgården. (det finns detfaktiskt folk som har)

Vaddå ska? Pli på en katt - vad snackar du om? De är inga små hundar, de är inga flockdjur - den stora majoriteten går inte att dressera! Hur ofta ser du katter i cirkusnummer?

Det är inte så stor risk att katter i villområden kalasar på harpaltar - det är nog vanligare ute på landet!

Ja, enligt mig, glömde skriva det :o

Jag vet många som alltid är med katten ute i trädgården, så att den inte springer iväg.

Det är bara att inse, vi tycker helt olika, du tycker att katter ska få springa lösa, och jag tycker inte att de ska det om de förstör. Vi kommer inte längre! :)

Nä, de kalasar på grannars husdjur istället (inte så vanligt, men dock inte helt ovanligt) och pissar och skiter i andras trädgårdar och inne i deras hus.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 424
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 770
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 750
Senast: AnneB
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 421
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar