En hjärtskärande tistel

Sv: En hjärtskärande tistel

Fast bor man nära en trafikerad väg så vill man väl inte ha sina katter ute? Hur kul är det att ha en katt kanske 6 månader och sedan tvingas begrava den för den blivit påkörd? Då tycker inte jag att man tar sitt ansvar som djurägare.

Nej, då får man väl flytta någonstans där man kan ha den hyfsat säkert. Men överkörd kan den som sagt bli överallt.

Jag förstod inte redigt nu. Vad menar du med vall?

Jag syftade inte på spädbarn när jag nämnde barn. Det finns barn i alla åldrar som gärna "busar", tänjer på gränser osv. De kanske får syn på ert lilla "fort" ( :D ) , utan att få syn på hundarna och får för sig om att gå in där.
Vad skulle hända då? Skulle dom bli ihjältuggade?

Jamen vad skönt, för då kan ju jag släppa ut min hund så han springer vind förvåg och dödar harar och rådjur, för det är ju också att låta naturen ha sin gång. Båda är rovdjur

Ja inte är det någon liten flicka som äger rådjuret eller haren?

Fast bor man nära en trafikerad väg så vill man väl inte ha sina katter ute? Hur kul är det att ha en katt kanske 6 månader och sedan tvingas begrava den för den blivit påkörd? Då tycker inte jag att man tar sitt ansvar som djurägare.

Vi bor inte vid någon mycket trafikerad väg, men visst kommer det bilar då&då. (30 väg)
Vi har blivit av med 2 katter pga idioter som inte ser sig för (ja den ena smet, och den andra körde förjävla fort) men har inga planer på att stänga in katterna för det. Jag skulle vara tvungen att avliva min ena katt om han var tvungen att bli innekatt.

Senast ändrad:

Det var vad hundpsykologen sa. Flockledaren ska sköta vakten - det är alltså du. En hund som tar på sig ansvaret mår dåligt psykiskt.

Eftersom din misstanke att vi missköter våra hundar är uttalad har du en öppen inbjudan att inspektera våra hundar, vårt sätt att hålla dem och våra kunskaper om just hundar. Du får gärna ta med dig djurskyddsinspektör eller den du anser kan lägga ett opartiskt omdöme för att vara på säkra sidan.

Vi har inget att dölja, inget att förtiga och absolut inga dåligt mående hundar. Jag lämnar gärna ut hela mitt namn, adress, och telefonnr till dig så du kan anmäla mig för inspektion. Jag föredrar faktiskt det framför att på nätet få dessa förtäcka tjuvnyp.

Tydligen så räcker vårt kunnande till för att få omplaceringshundar, och få ordning på dem - men du är alltid välkommen att bilda dig en egen uppfattning. Jag lovar att du går helskinnad härifrån. Möjligen saknar du någon krossad fördom.

Inte om man inte bor nära en trafikerad väg. (Små grusvägar räknar jag inte som trafikerade)

Jo, faktiskt. Min kompis som bor mitt på vischan i Småland fick sin kattunge överkörd på en sådan slingrig väg. Och bor man mitt i vildmarken är rovdjur ofta ett problem. Men jag tar den risken, min hankatt mår psykiskt fruktansvärt dåligt av att vara instängd.

Eftersom din misstanke att vi missköter våra hundar är uttalad har du en öppen inbjudan att inspektera våra hundar, vårt sätt att hålla dem och våra kunskaper om just hundar.

Varför tolkar du inlägget på det viset? :crazy: Att träna hundar att vakta är tydligen negativt, enligt hundpsykologen. Att träna, som Sassa antydde, hundar som attackerar människor är tycker jag vanvett. Jag tycker att du ska skilja på sak och person.

Alla får ju göra som dom vill, men detta är min syn på det. Jag tycker alla katter borde få vara ute men då tycker jag också att man ska bo så man kan släppa ut katten utan större risk. Visst, risker finns det alltid om man ska se cyniskt på det, men man får ju se till kattens bästa, bor man där det är stor risk att katten stör andra eller kan bli påkörd borde man hålla den inne eller ute under uppsikt, bor man där den kan gå ut utan större risk borde den få göra det. Men det är bara min åsikt.

Du har helt klart riktat dina inlägg om vad som är och inte är hälsosamt för hunden vad gäller vaktande mot/till mig. Det är bara att titta tillbaka i tråden. Och som sagt; du är hjärtligt välkommen.

Jag vidhåller att våra hundar inte axlar ett större ansvar än de kan hantera. De älskar sina liv, är glada och välkomnande. Vi har mycket folk springande här på dagarna (anställda, entreprenörer), det händer inga olyckor.

De vaktar området, de gör det som de är avlade att göra. Vakta sin flock. Som alla herdehundar är avlade att göra. Snarare är det så att djur som inte får utöva sitt naturliga beteende mår dåligt. Instängda hästar, inlåsta hundar - de utvecklar beteendestörningar (vävning, krubbitning, sofftuggande, ylande etc).

Det är väldigt basic i djurvärlden. Djuren ska få chans att utöva det som de är ämnade att göra. I lagom doser som inte skadar dem.

huh? :confused:

Jag skrev: Katten som tar en massa fågelungar och harungar dÅ? är det avlivning?

Ursprungligen postat av aiquen
Nej, DET är att låta "naturen ha sin gång".

Jag skrev:

Jamen vad skönt, för då kan ju jag släppa ut min hund så han springer vind förvåg och dödar harar och rådjur, för det är ju också att låta naturen ha sin gång. Båda är rovdjur

Vad babblar du om för flicka? :crazy:

Varför frågar du mig det? Vad är det för likhet mellan att släppa ur luften ur bildäck och se till att katten inte stör andra?

Du har helt klart riktat dina inlägg om vad som är och inte är hälsosamt för hunden vad gäller vaktande mot/till mig. Det är bara att titta tillbaka i tråden.

Men du, jag har ju upprepade gånger skrivit att det är en mer generell diskussion, inte specifikt om dig. Jag är verkligen inte alls intresserad av att skicka några djurskyddsinspektörer. Jag tycker faktiskt att du är lite överkänslig. On that bombshell lämnar jag tråden...

Ärligt talat så ser jag faktiskt ingen skillnad i det. Om det är okej att en katt går lös för att det är dens natur så är det väl lika okej att en hund gör det? Så ja, jag håller med dig faktiskt. Trots att jag är kattägare.

Nu ja. När dom är vana. Vänjer man katten från början vid att den inte får gå ut lös så är det oftast (tyvärr inte alltid) inga problem.

Varför frågar du mig det? Vad är det för likhet mellan att släppa ur luften ur bildäck och se till att katten inte stör andra?

Ok, ett inlägg till:

Därför att argumenten som har anförts mot lösa katter är:
1. allergier,
2. olägenheter (smuts i trädgården)
3. att de blir överkörda

Jag talar om att vi behöver visa mer tolerans i samhället. Bilar ger bevisat enorma problem med astma och allergier, dödliga sådana, men om jag har det problemet kan jag inte tvinga dig att sluta köra bil. Om jag är allergisk mot en katt, däremot, eller en häst, är det helt okej att köra med allergikortet - "du är en oansvarig djurägare om du orsakar mig besvär". Ser du vad jag menar?

Att katterna förorenar trädgårdar kan man göra saker åt. Dagiset där jag bor sätter nät över sin sandlåda, till exempel. De har ingenting emot lösdrivande katter.

Att katter blir överkörda är en risk man får ta, som jag ser det. De flesta mår ändå bättre om de får sin frihet.

Tydligen är det inte många som gör det, eftersom man räknar med att över 44 st katter per dag dör i trafiken. Knappast 44 katter där ägarna bosatt sig så att katten ska klara sig.

Jag menar att ja, det är 'okej' för dig att släppa ut hunden iom att det inte är någon som äger de vilda djuren.

Vi har i stallet försökt skydda oss mot kattbajs på oönskade ställen. Vi har provat 9!! olika preparat som påstås hålla katter borta. Men inte. Det märks absolut ingen skillnad. Lika mycket bajs ändå. Lika mycket katter närvarande ändå.

Min erfarenhet är att detta anti-kattmedel (oavsett fabrikat) inte fungerar. Hund som anti-kattmedel fungerar däremot utmärkt.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 424
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 770
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 750
Senast: AnneB
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 421
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar