En hjärtskärande tistel

Sv: En hjärtskärande tistel

Återigen, inte dig specifikt. Men ärligt talat, du tycker alltså att man ska skjuta grannens hund som en lösning? Självklart har väninnan talat med jägarna i fråga, men de slutar inte jaga för det.

Som en sista lösning får man ju överväga att hunden ska bort. Ja, det står jag för. Ett alternativ är ju att låta polisen göra det, efter en rad anmälningar. Det är ju förmodligen det absolut förnuftigaste, om man orkar vänta ett par år.

Jag anser att man som hundägare ska ha sådan koll på hunden att den inte driver omkring och river djur på andras mark. Om jag inte har helt fel för mig ser också lagen så ut (sist jag tittade på jaktlagstiftningen i alla fall). Det är väl där det strikta hundägaransvaret - som blivit så populärt i tråden - går ut på?

Jag blir lite fundersam, om man har hundgård utan tak på, en katt kommer in där (inte helt ovanligt) - bör man avliva hunden för lynnesfel för att den plockar katten?

Eller man kanske bör ha hunden inlåst i en mörk källare - DET är väl det mest djurvänliga enligt många i den här tråden

Katten som tar en massa fågelungar och harungar dÅ? är det avlivning?

En grannes marsvin fick sätta livet till för att en annans grannes katt kom in i deras hus och "lekte" lite.

Nej, DET är att låta "naturen ha sin gång".

Däremot är det förstås lika illa oavsett om det är en katt eller hund som tar ett tamdjur.

Jag vet inte riktigt var du vill komma med det inlägget?

Att alternativet inte behöver vara att binda upp hundarna, utan att uppfostra dem och hålla koll på dem.

Dessutom skrev du nyss att du bor så avsides att katter i regel inte är något problem, så hur det plötsligt kan vara ett jätteproblem med katter som är i dina rabatter förstår jag inte? Sedan påpekar du att du alltid pratar med kattägaren innan du gör något - hur kan du hinna det om dina hundar dödar dem så fort de kommer innanför stängslet?

SOM JAG SKREV TIDIGARE: kattbajs i rabatterna är ett hypotetiskt problem. Alltså ett problem som inte finns mer än konstruerat i diskussionen.

Vi kommer även fortsättningsvis att låta hundarna vara ute även utan uppsikt. Vi har inte bussat hundarna på katter, de låter bli stallkatterna, men om katterna kommer in på tomten när vi inte är hemma - då lever de farligt. Är vi hemma kan vi kalla in dem (givetvis) men som sagt: att låta hundarna vara inne är för oss inget vettigt alternativ i den här diskussionen.

Dessutom: så mycket katter som det florerar här är det alls inte säkert att det är tamdjur.

Jag har tidigare förklarat att jag inte anser det vara en bra lösning att ha hundarna instängda (i huset) när det finns en tomt som är inhägnad, grindad och med ett fint uppvärmt hundhus just för ändamålet.

Vi tror helt enkelt inte på att stänga in djur som mår bra av att vara ute. Men det är tydligen många här som anser att katter ska få gå var de behagar medan hundar som är väl stängslade bör hållas inlåsta i byggnader till förmån för sagda katter.

Jaa, men det är stor skillnad på att låsa in en hund i en mörk källare, och att ha den instängd i ett stort(?) hus.

Jag tycker inte heller att man ska låsa in djur om det inte är nödvändigt, men om de ger sig på andra tamdjur eller människor så bör de faktiskt hållas koll på.

PÅ MIN EGEN TOMT!

Nej, jag anser inte att de ska behöva vara instängda när vi har vidtagit alla medel för att ha dem inhägnade (dubbla staket, el etc) och deras bekvämlighet är på topp (golvvärme, veranda, utsikt etc).

Det finns inget skäl. Inget skäl alls. Hade de givit sig ut på bygden och ätit andras djur - fine, då hade de fått vara inne (i vårt fall: avlivade). Men ICKE att jag låser in dem när de har så bra ute. De är dessutom vakthundar med uppdrag då vi har påhälsningar emellanåt.

Kattägare med katt på landet får nog kallt räkna med att katter går åt. Till räven, till trafiken - ja, det naturliga. Våra hundar anser jag inte konsumerar katt mer än andra predatorer som hotar katt. Snarast konsumerar de mindre katt. Färre katter.

I den här diskussionen "Hundar äter katter" får man nog ändå inse att lösa katter löper risker.

Senast ändrad:

Jamen för guds skull, hon skriver ju att de är väl inhägnade på tomten??

Går någon in i tjurhagen (som är noga märkt "Varning för Tjuren") får de väl skylla sig själva om den anfaller, eller?

Tråden startade ju med människor som med berått mod dödar andras (märkta) husdjur.

JAG HAR SETT ATT DU HAR DEM PÅ DIN EGEN TOMT.

Men min åsikt är att en varelse som skadar andra tamdjur, eller en människa bör inte släppas lös utan uppsikt.

Klart man får räkna med att bli av med en katt då&då pga någon annan - om de inte är innekatter, men att en hund skulle ge sig på en katt sådär är ganska vidrigt.

Ja, för guds skull (hur kom han in i bilden?) jag har sett det, och inte påstått något annat.

Ja men det gäller väl ändå människor?! (och jag hoppas vekrligen inte att L;s hundar skulle anfalla en människa som kom in på tomten..) Sen när har djur förmågan att läsa?

Med risk för att bli påhoppad måste jag bara ...

Innan vi skaffade hund kunde vi inte ha fönster eller dörrar öppna i vårt hus för då kom grannens katt in och använde våra blomkrukor (stora golvkrukor), soffan och vår säng som toalett. Kan säga att jag kan förstå mannen som tog hand om problemet.

Även om jag inte hade gått så långt som att döda katten. Men mord var i mina tankar när det gällde grannens katt.

Vi pratade upprepade gånger med grannen utan att något hände. Till slut köpte vi hund (visserligen planerat, men aningen tidigarelagt). Efter det flyttade problemet utomhus. Numer har vi aldrig katter som förirrar sig in i huset, men det händer att de är på tomten. Men det är inte lika ofta längre.

Kan ärligt erkänna att jag medvetet lät min ena hund springa/jaga ett par av katterna så länge de var inne på vår tomt. När de kom utanför tomtgränsen kallade jag in hunden igen. Upprepade detta ett par gånger och sen har problemet minskat rejält. Inte många katter vågar sig in på vår tomt.

Till er som ev. tänker protestera och tycker att det är hemskt gjort så kan jag ju bara säga att det gjordes dels för att jag inte vill ha kattskit i rabatterna, men även för katternas egna skull. Det är nämligen så att hund nr 2 INTE gillar katter och skulle gladeligen slita dem i stycken om de kom i närheten. Och den hunden tycker så illa om katter att vi inte kan få den att bryta en jakt på katt.

Tycker helt klart att det är för mycket katter som ränner runt utan uppsikt.

(och jag hoppas vekrligen inte att L;s hundar skulle anfalla en människa som kom in på tomten..)

Hade jag haft vakthundar hade jag varit mycket missnöjd om de inte anföll människor på vår mark. En människa ska de inte skada allvarligt nej, men ett litet djur dör vid första bettet.

En människa ska de inte skada allvarligt nej, men ett litet djur dör vid första bettet.

Då hade ett barn strukit med också. Men det är väl helt okej, för vakthundar ska ju anfalla människor.

Vågra gammla grannar såg vår katt (som hade halsband med telnr) bli överkörd, sprang och hämtade henne och slängde henne på sitt skrotbål.
:(

Jag hoppas alla dessa mördare brinner i helvete.:mad:

Jag tycker att du löste situationen på ett mycket bra sätt. Du kan inte tänka dig att låna ut dina hundar ett tag till oss som har precis samma problem... Alla i min familj är mycket stora djurvänner men på grund av allergi och tidsbrist kan vi inte ha några husdjur. Ändå kan vi inte sitta ute på altanen - luktar så mycket kattpiss - måste alltid stänga alla fönster och dörrar - annars springer det in katter i huset.Om vi ändå varit tvugna att ha öppet en stund (kan ju liksom vara nödvändigt att vädra ibland...) måste vi leta igenom hela huset efter katter för att inte stänga in dem = de kommer kissa inomhus och orsaka skador på vårt hus/ våra möbler.Visst finns det olika medel och huskurer som luktar illa och håller borta katterna - men de är inte gratis och tar både tid och ork att sprida ut det, måste göras om varje gång det regnat. vi har vatten i sprutor och diverse stående lite varstans för att skrämma iväg katterna men det fungerar inte speciellt bra, när vi tillbringar tid i trädgården vill vi få tid att koppla av och inte ligga och spana efter katterna. Helt klart borde kattägarna ta större ansvar! Och som diskuterats tidigare i tråden - vad är skillnaden mellan att en hund biter en katt som inkräktar på reviret mot att en katt tar en fågel (extremfallet går i i någons hus och tar ett marsvin). Jag är mycket väl medveten om att katten inte kan veta att just det bytesdjuret (marsvinet) är "förbjuden föda" men lika lite kan väl hunden veta (iallafal om det rör sig om en jakthund, annars kann jag tycka att hundar ska uppfostras att inte bitas överhuvudtaget). Där kommer ägarens ansvar in i bilden, lika mycket hos katten som hos hunden! Kan nämna att vi bor i ett villaområde i en mindre stad.

*kl*

Sånt här skulle inte inträffa om alla kattägare tog ansvar för sina katter och inte hade dem ute utan uppsikt där de kan störa andra.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 424
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 770
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 750
Senast: AnneB
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 419
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar