Sv: En hjärtskärande tistel
Vi har en stor skylt med texten "Området vaktas av lösgående rottwilers. All ingång sker på egen risk". Givetvis är vi medvetna om att vi är ersättningsskyldiga om de anfaller någon människa. Det är en kostnad vi gärna tar om någon kommer in objuden. Man kommer nämligen inte omedvetet oinbjuden till oss.
Man har då forcerat rejält elstängsel, taggtråd (som grannens kor har som inhägnad), en ordenlig vall alternativt en massiv grind som man inte helt enkelt tar sig över. Kommer man objuden till oss har man inte ärliga avsikter. Och då tar vi gärna konsekvenserna om hundarna gör sitt jobb. Jag kan faktiskt säga att vi med glädje tar kostnaderna. Det är vakthundar.
Jag tänker ö h t inte nappa på betet avseende barn. Min syster har baby, och hon är här på besök titt som tätt (givetvis inbjuden, man forcerar inte ovanstående med ett spädbarn i famnen). Och jag lämnar kommentaren med det.
Jag vidhåller åsikten att hund är en katts naturliga predator. Det är inget onormalt att vakthundar vaktar sitt område från inkräktare. Om det så är katter, skator eller andra varelser. Det är vakthundens jobb. Att det sedan är våra sällskapshundar också, är ju bara trevligt. För oss.