Sv: En hjärtskärande tistel
Ja. Raskatter är ju ofta ett säkrare kort då man vet vad man får. De är ju också avlade på temperament och har ofta varit innekatter i många generationer.
Det är precis som med att skaffa hund. Man skaffar en som passar ens preferenser och livsstil. Det är oerhört viktigt att välja katt efter temperament tycker jag.
Jo, det är sant. Fast det kräver ju mycket goda kunskaper och jag tror de flesta får sin kattunge från grannen för 100 spänn.
Problemet är när man ställer upp regler och fokuserar på principer i stället för på individuella lösningar. Varenda hund kan lära sig att gå i koppel, vågar jag påstå. Det är långifrån möjligt med alla katter. En del katter trivs i rastgård, inte alla. Osv. osv.
Vi hade en kastrerad katthona - som bor på landet nu - som fick en normal uppväxt som kattunge, med både ute- och innevistelse, mycket kel och andra kattkompisar. Hon är dock en riktig satkärring! Kommer det en främling på besök är hon borta i en vecka. Tre månader om året bosätter hon sig i skogen och plundrar varenda ekorrbo. Hade hon varit några storlekar större hade hon ätit mig till frukost, det är jag helt säker på. Bara tanken på att försöka tämja henne att gå i koppel får mig att rysa, eller få henne att göra någonting över huvud taget. Andra är snälla och beskedliga och står ut med vad som helst.
Jag håller nog dock inte med om att katterna är domesticerade till den grad vi tror. Många mår riktigt dåligt psykiskt, kissar inomhus och utvecklar andra stressbeteenden. Jag tror bara inte folk fattar att de mår dåligt. Vi har fått anställa en tjej som tar in och ut min hankatt varje dag när jag är på jobbet. Annars mår han pest.
Ja. Raskatter är ju ofta ett säkrare kort då man vet vad man får. De är ju också avlade på temperament och har ofta varit innekatter i många generationer.
Det är precis som med att skaffa hund. Man skaffar en som passar ens preferenser och livsstil. Det är oerhört viktigt att välja katt efter temperament tycker jag.