Sv: En hjärtskärande tistel
Det tycker jag är kanonbra gjort, självklart. Men även där går det att hitta katter som klarar innelivet bra. Det märks ju rätt fort på dom när dom väl ta sin om dom måste få gå ut.
Alla jag känner som har katthemskatter har dom som rena innekatter, möjligtvis med innätad balkong. Och det verkar ju som att dom med störst bekymmer som hemlösa inte alls vill gå ut när dom väl får ett hem. Så man måste såklart inte köpa raskatter, men det är kanske dumt att köpa en katt som är född ute med halvvilda föräldrar (typ stallkattskullar, gårdskattskullar osv) och räkna med att den ska klara omställningen.
Jag har själv haft en huskatt som inte gick att ha inne, så jag vet hur det är. 3 gånger fick jag flytta för att hitta ett ställde där både hon, jag och grannarna var nöjda. Nu var hon extremt social, vilket komplicerade det hela förstås.
Men som sagt, det finns katter för alla. Så man kan ju faktiskt som kattägare, eller blivande sådan, försöka motverka problem redan innan köp. För det är inte innekatterna och dom som hålls under uppsikt som har gjort att katten i mångas ögon är ett jätteproblem. Katten är faktiskt så pass domesticerad idag att den i majoriteten av fallen klarar av att leva som en hund. Och trivs bra med det.