En hjärtskärande tistel

Sv: En hjärtskärande tistel

Ja, jag håller med!

Som sagt, jag skulle tagit upp det med ägaren till katten, och skulle inte det funka så blir det ett nästa steg, ev kasta vatten på katten när den kommer in på tomten. Katter är ju inga dumma djur, de brukar förstå ganska snabbt vart det är obehagligt att vara

Vad säger lagen om kattägares ansvar?
Enligt 1 § lagen om tillsyn över hund och katt ska katten hållas under sådan tillsyn som krävs för att den inte ska orsaka skador och olägenheter.

Tja, eftersom det är ditt förbannade ansvar som hundägare att se till att dina hundar inte tar andras husdjur (eller andra djur under den delen av året som det råder koppeltvång) kanske du borde ha dina hundar uppbundna om det är så att de inte lyder när du säger ifrån.

Det är fullt lagligt att ha hundar lösa på sin egen tomt. De är ute utan uppsikt när vi inte är hemma, och det ser jag som betydligt bättre än att låta dem sitta inne och uggla den tiden vi inte finns på plats (jf lösdrift men med inomhussömn).

Påvisa gärna vilket lagutrymme som gör gällande att jag inte får ha mina hundar lös i min egen, väl inhägnade trädgård där hundarna INTE har en chans att komma ut (och ingen människa kan komma in utan att vi öppnat för dem).

Vad säger lagen om kattägares ansvar?
Enligt 1 § lagen om tillsyn över hund och katt ska katten hållas under sådan tillsyn som krävs för att den inte ska orsaka skador och olägenheter.

Men praxis är att katter får gå lösa. Jag blir så ledsen när jag läser vad folk har för syn på djur. De ska passa in perfekt i vårt forcerade, onaturliga samhälle, annars blir det en kula i skallen. En bäver flyttade in och byggde bo i grannens bäck i våras. Jag blev jätteglad över att se detta liv plaska runt i min närhet, men bonden som ägde marken åkte givetvis genast ut för att skjuta djuret. Han var väl just en "olägenhet". Människors egoism är förfärande, rent ut sagt. Vad mer är olägenheter? Skrikande barn? Blöjbyten på toaletter? Fula människor?

*knapplån*

Jag har ingenstans (vilket rabiata antyder) meddelat att jag utan pardon skjuter någons katt om jag hittar den på min tomt. Jag har inte ens nämt skjuta.

Jag har tvärtom meddelat att jag i första hand tar upp det med den det berör, d v s kattägaren. Jag meddelar alltså kattägaren att jag inte uppskattar kattbajset, att kattägaren får ta ansvar för situationen.

Om kattägaren i det fallet inte kan agera, då anser jag att det finns fog för att ta tag i situationen.

Det är fullt lagligt att ha hundar lösa på sin egen tomt. De är ute utan uppsikt när vi inte är hemma, och det ser jag som betydligt bättre än att låta dem sitta inne och uggla den tiden vi inte finns på plats (jf lösdrift men med inomhussömn).

Påvisa gärna vilket lagutrymme som gör gällande att jag inte får ha mina hundar lös i min egen, väl inhägnade trädgård där hundarna INTE har en chans att komma ut (och ingen människa kan komma in utan att vi öppnat för dem).

Apropå detta med lösa hundar och jakttider kan jag tillägga att min kompis höns blev upprepade gånger rivna och dödade av lösspringade hundar. Hade detta varit en jägare vars får hade dödats av en varg hade de siktat och skjutit direkt. Det gjorde inte min väninna, utan hon byggde ett säkert hönshus i stället. Gjorde hon fel som inte sköt hunden, tycker du?

Nu tycker jag det går för långt.

Bara för att jag inte vill ha andras bajsande katter i mina rabatter är jag inte rabiat och vill skjuta av andras skrikande barn.

En rimlig nivå på diskussionen, tack.

*knapplån*

Jag har ingenstans (vilket rabiata antyder) meddelat att jag utan pardon skjuter någons katt om jag hittar den på min tomt. Jag har inte ens nämt skjuta.

Jag har tvärtom meddelat att jag i första hand tar upp det med den det berör, d v s kattägaren. Jag meddelar alltså kattägaren att jag inte uppskattar kattbajset, att kattägaren får ta ansvar för situationen.

Om kattägaren i det fallet inte kan agera, då anser jag att det finns fog för att ta tag i situationen.

Du har skrivit att du hade övervägt saken. Det får du faktiskt stå för.

Men praxis är att katter får gå lösa. Jag blir så ledsen när jag läser vad folk har för syn på djur. De ska passa in perfekt i vårt forcerade, onaturliga samhälle, annars blir det en kula i skallen. En bäver flyttade in och byggde bo i grannens bäck i våras. Jag blev jätteglad över att se detta liv plaska runt i min närhet, men bonden som ägde marken åkte givetvis genast ut för att skjuta djuret. Han var väl just en "olägenhet". Människors egoism är förfärande, rent ut sagt. Vad mer är olägenheter? Skrikande barn? Blöjbyten på toaletter? Fula människor?

:bow:

Varför inte skjuta alla/allt som inte passar?

Varför går du på mig med näbbar och klor?

I just detta fall kan jag meddela att våra hundar träffar höns dagligen, utan att ens göra en ansats att riva dem. Vi har nämligen kontroll på dem.

Ja, det verkar väl inte vara som ett helt fel beslut att skjuta hunden om grannen upprepade gånger fått höns rivna, tagit upp det med grannen som inte gjort något?

Nu tycker jag det går för långt.

Bara för att jag inte vill ha andras bajsande katter i mina rabatter är jag inte rabiat och vill skjuta av andras skrikande barn.

En rimlig nivå på diskussionen, tack.

Det är inte rabiat alls. Det handlar om vad man anser vara olägenheter. Jag har ingenstans sagt att du skulle skjuta barn. Men bristen på tolerans i samhället i stort börjar stå mig upp i halsen.

Var nämner jag skjuta?

Jag har faktiskt INGEN förståelse för att jag ska tolerera kattbajs i mina rabatter när jag inte har valt att ha katt. Det är väl ingen som tolererar att min hund går och skiter i andras trädgårdar?

Helt absurt.

Att jag sedan väljer att gå till kattägaren för att lösa situationen verkar du ha glömt helt lägligt...

Men jag har väl inte sagt att jag ska skjuta katten? Jag skrev väl att jag skulle ta det med ägaren, nästa steg kasta vatten på den....

Det är väl även kattens ägares förbannade plikt att se till så att den inte är och stör och förstör hos andra?

Är man lite rädd om sin katt så kanske man inte låter den springa vind för våg så att den kan bli uppäten av grannens hund som är på sin egen tomt

Visst har även kattägaren ett ansvar för sin katt, men katten ska inte behöva bli ihjälbiten bara för att den råkar komma på fel sida om ett stängsel. :mad: Dessutom kan även den mest ansvarsfulla kattägarens katt komma bort.

Dessutom är det väl värre att låta sin hund bita ihjäl andras husdjur än att ha en katt som skiter i någons rabatter? Men visst, jag har full förståelse för människor som inte vill att deras rabatter ska agera som toalett till grannens katter, men jag ser en enorm skillnad i att döda (att låta en hund bita ihjäl en katt är inte avlivning i mina ögon) och i att skita.

Ja, det verkar väl inte vara som ett helt fel beslut att skjuta hunden om grannen upprepade gånger fått höns rivna, tagit upp det med grannen som inte gjort något?

Återigen, inte dig specifikt. Men ärligt talat, du tycker alltså att man ska skjuta grannens hund som en lösning? Självklart har väninnan talat med jägarna i fråga, men de slutar inte jaga för det.

Men jag har väl inte sagt att jag ska skjuta katten? Jag skrev väl att jag skulle ta det med ägaren, nästa steg kasta vatten på den....

Ja det är helt okej. Alltså, du behöver inte alls ta åt dig personligen. Det blev mer en allmän debatt runt det hela.

Tja, för mig fungerar det alldeles utmärkt att ha min hund lös på vår stooora tomt. Han är nämligen tillräckligt uppfostrad för att inte döda andra djur, och framförallt inte katter eftersom de är tamdjur.

Katten som tar en massa fågelungar och harungar dÅ? är det avlivning?

En grannes marsvin fick sätta livet till för att en annans grannes katt kom in i deras hus och "lekte" lite.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 424
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 770
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 750
Senast: AnneB
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 419
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar