En hjärtskärande tistel

Sv: En hjärtskärande tistel

Som sagt. Jag vill ha hänvisning till vilken lag. Inte SKK´s generella upplysning.

Ovanstående exempel med hund är ju inte aktuellt då vi hägnat just för att detta aldrig ska inträffa. VI har alltså tillsett och tagit vårt ansvar i detta fall.

Jag är nämligen HELT ÖVERTYGAD om att katter inte räknas i samma kategori som hund i ditt ovanstående exempel.

*kl*

Har ni verkligen varit med om dessa "hemska" katter som går in i andras hus, pissar och skiter överallt osvosv, eller är det bara saker ni har HÖRT ?
Om ni varit med om det, hur reagerade ni när katten gjorde det?

Vi hade en katt som smet in i vårt hus i somras, men vi jagade iväg den ett par gånger så var den väck sen. Katter är faktiskt inga dumma djur. Tillåts de göra en sak så fortsätter de, visar man dem att de inte får göra saken så gör de det inte.

Katter kan hållas inne utan att bli knäppa, det finns många innekatter som klarar denna tillvaron bra. Men jag har hittills ALDRIG träffat en hund som klarar sig utan daglig utevistelse.

Läs bara här i kattforumet hur många som har problem med katter som kissar inomhus. Det är vanligtvis stressrelaterat och oerhört sällsynt bland utegående katter.

Självklart ska hundar vara ute, men det är en avsevärd skillnad mellan katter och hundar när det gäller former för utevistelse. Dessutom är det stor skillnad på individer. Mina katter kan inte gå i koppel och har aldrig kunnat och hade blivit knäppa av att bo inomhus.

Jag tycker du verkar ha en märklig tenden satt tro att allt som skrivs om vaktande hundar och anfall i tråden har med dig att göra. Det var Sassa eller vad hon heter som skrev inlägget jag reagerade på.

Här har jag hittat lite intressanta saker...

---
I 36§ Förordning om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd anges:

Husdjur och andra djur som hålls i fångenskap ska förvaras och skötas så att olägenheter för människors hälsa inte uppkommer.

Detta innebär att du som pälsdjursägare ska ta hänsyn till att många personer är allergiska och kan uppleva stora obehag av små mängder hår. Katt- och hundbajs i sandlådor och andra olämpliga platser kan också anses medföra olägenheter för människors hälsa eller miljön.

Lag om tillsyn över hundar och katter anges i 1§:
Hundar och katter ska hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Lag om tillsyn över hundar och katter anges också följande i 7§:
En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får dödas av jakträttshavare eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten. Genom att förse katten med halsband med namn och telefonnummer minskar du risken att få din katt avlivad.

---

Alltså gäller det som gäller HUNDAR även KATTER. Och katter utan halsband härute på landet är alltså fullt lagliga att taga av daga. Hittills har jag inte sett en enda katt som varit halsbandsprydd.

Detta innebär att du som pälsdjursägare ska ta hänsyn till att många personer är allergiska och kan uppleva stora obehag av små mängder hår. Katt- och hundbajs i sandlådor och andra olämpliga platser kan också anses medföra olägenheter för människors hälsa eller miljön.

Detta har alltså prövats flera gånger till kattägarnas fördel. Allt beror på lagens tolkning av olägenhet.

Hur som helst, så tycks "Tistelförfattarna" ha ett lagligt case att driva mot den person som sköt/dödade deras katt.

*kl*

Har ni verkligen varit med om dessa "hemska" katter som går in i andras hus, pissar och skiter överallt osvosv, eller är det bara saker ni har HÖRT ?
Om ni varit med om det, hur reagerade ni när katten gjorde det?

Ja vi hade stora problem med lösgående katter i området där jag bott i 18 år.
Till problemen hör, förutom då förstörda rabatter, även förstörda dynor till utemöbler, förstörda utemöbler och en fruktansvärd lukt av kattkiss de dagar då solen låg på altanen.
Kattslagsmål och skrikande fertila hanar, katter som kom in genom vädringsfönster och dylikt.

Dessutom har jag en hund, som inte gillar främmande katter på sitt revir vilket skapade problem för oss om vi hade henne ute med oss på gården.

Så ska det inte vara.

Ja vi hade stora problem med lösgående katter i området där jag bott i 18 år.
Till problemen hör, förutom då förstörda rabatter, även förstörda dynor till utemöbler, förstörda utemöbler och en fruktansvärd lukt av kattkiss de dagar då solen låg på altanen.
Kattslagsmål och skrikande fertila hanar, katter som kom in genom vädringsfönster och dylikt.

Dessutom har jag en hund, som inte gillar främmande katter på sitt revir vilket skapade problem för oss om vi hade henne ute med oss på gården.

Så ska det inte vara.

Jag misstänker att problemet hade minskat betydligt om katterna hade varit kastrerade. Det är däremot absolut ett krav, tycker jag, som kattägare ska följa. Det medför lidande för både djur och människor om katterna fortplantar sig hämningslöst.

Nu är jag här igen en snabbis, bara för att svara på ditt inlägg! :)

Ja, som sagt, grannens marsvin dog för att en annans grannes katt smet in i deras hus. Vi har haft okända katter i vårat hus, i våran trädgård så många gånger så det går ej att räkna.

Jag misstänker att problemet hade minskat betydligt om katterna hade varit kastrerade. Det är däremot absolut ett krav, tycker jag, som kattägare ska följa. Det medför lidande för både djur och människor om katterna fortplantar sig hämningslöst.

Självklart! Men folk är folk, och få har den kunskapen om katter för att veta att de och andra mår bäst av att de är kastrerade.
Folk får ha sina katter ute bäst de vill, men jag är av den fasta åsikten att katter ska hållas på ett sätt som det inte stör andra. Bor man i tätbebyggelse betyder det alltså att katterna ska hållas under uppsikt, och mina åsikter har som du ser ovan stöd av lagen.
EN gång var min hund över på en grannes tomt, av misstag självklart och på grund av detta hade vi nästintill en polisanmälan hängande över oss. Hennes katter var dock hos mig regelbundet och förstörde som sagt en hel del lika som resterande katter i grannskapet. Ansvarsmässigt ska det inte göras skillnad på djurslag, som jag sagt tidigare så vill jag inte ha någon annas hundar, hästar, katter eller nötkreatur på min tomt.

Folk får ha sina katter ute bäst de vill, men jag är av den fasta åsikten att katter ska hållas på ett sätt som det inte stör andra. Bor man i tätbebyggelse betyder det alltså att katterna ska hållas under uppsikt, och mina åsikter har som du ser ovan stöd av lagen.

Fast du har inte stöd av lagen och praxis. Inte som du tolkar den.

Fast du har inte stöd av lagen och praxis. Inte som du tolkar den.

Om lagen inte efterföljs i prövning borde kanske hela lagen i säg ändras, eftersom att detta är vad som står svart på vitt.
Jag skulle gärna vilja ha källor på att detta har prövats till kattägarens fördel, för jag skulle väldigt gärna vilja läsa om fallen.

Tyvärr stämmer det, fall med katter i sandlådor, kiss i dynor etc har prövats. Utan att det betraktats som en olägenhet.

Däremot hade jag velat att fler får sina fall prövade, bor man i ett villaområde med mycket katter och har 4- katter hos sig kan det inte rimligen vara något man ska behöva uthärda.

Det är lagar som inte efterföljs (som prövas och ger ett sådant utslag) som gör att tamkatter får råttgift i utlagda sillar.

Kort sagt: om kattägare kan inse att deras katter är en olägenhet för andra när de bär sig åt som i ovanstående exempel, och vidtagit åtgärder för att förhindra att andra behöver plocka efter deras djur, hade färre katter gått en plågsam död till mötes.

Nu är jag här igen en snabbis, bara för att svara på ditt inlägg! :)

Ja, som sagt, grannens marsvin dog för att en annans grannes katt smet in i deras hus. Vi har haft okända katter i vårat hus, i våran trädgård så många gånger så det går ej att räkna.

Men jag är fortfarande lite nyfiken på vad ni gjorde åt det. MAn kan inte klaga om man låter det ske ;)

Det där med marsvinet är självklart oförlåtligt, men jag förstår inte hur det kan ha gått till (Marsvinet var lös?) :crazy:
Får man in katt i huset eller trädgården, så jagar man iväg dem. Inte svårare än så. :p

Och katter utan halsband härute på landet är alltså fullt lagliga att taga av daga. Hittills har jag inte sett en enda katt som varit halsbandsprydd.

När du skriver det, menar du enligt detta då?:
Lag om tillsyn över hundar och katter anges också följande i 7§:
En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får dödas av jakträttshavare eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten. Genom att förse katten med halsband med namn och telefonnummer minskar du risken att få din katt avlivad.

?? :confused:

Vi bor på landet. Här är de flesta katter vildkatter, oönskade avkommor till oönskade avkommor etc.

Jag har alltså gott skäl att ana att katter som kommer in till oss är förvildade eller övergivna.

Så ska det inte vara.

Nej, det håller jag verkligen med om!

Jag har väl tur som bor i ett område med snälla/väluppfostrade katter.
Var&varannat hus har minst en katt, varav vi har 3 stycken.
Visst sker det lite slagsmål då&då, men annars har vi inga som helst problem med övriga katter. (Mer än de som försöker sig på att komma in här nån enstaka gång.)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 424
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 770
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 750
Senast: AnneB
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 419
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar