En ganska vag rasvalstråd

Exile

Trådstartare
Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här kommer en försiktig trådstart som är lite mer personlig eftersom den utgår ifrån min situation.

Jag har alltid tyckt om hundar och alltid velat ha en men aldrig fått. Har haft väldigt lite kontakt med hund generellt i mitt liv då varken familj, släkt eller vänner någonsin haft hund. Min plan har alltid varit att skaffa men "sen", främst på grund av min hälsa vilket är ganska begränsande.

Men nu har jag en sambo sedan ungefär ett år. Han är uppvuxen med hundar, en labbe när han var mindre och sedan dess ställer hans mamma ut Shih tzu så det har blivit många sådana. Han är väldigt, väldigt sugen på hund och saknar det så nu har frågan kommit upp igen.

Det har varit minst sagt spretigt när det kommer till rasval. Sambons drömhund är irländsk varghund och de är enormt fina men den korta livslängden tycker jag känns som något som är svårt att komma över. Han skulle också kunna tänka sig shih tzu men där är jag mer avig. Jag har alltid sagt till mig själv att jag aldrig ska ha en trubbnos, jag vill helt enkelt inte stödja det. Nu ska ju inte shih tzun vara lika illa som typ en mops men jag hör ju ändå hur hans familjs hundar låter när de springer osv.

På grund av mitt nuvarande hälsoläge är längre promenader uteslutet för mig utan jag kan sköta kortare rastningar. Jag är intresserad av hundsport och tycker både nose work, apportering och agility verkar kul (i framtiden) men då jag aldrig provat så kan det ju lika gärna vara så att jag kommer fram till att det inte var något för mig. Jag vill alltså gärna ha en hund som inte är helt tondöv för att göra som matte säger då jag gärna vill prova på, men absolut ingen liten arbetsnarkoman. Sambon är lite tvärt om, han vill gärna ha en kompis att ta med ut i skogen och på långpromenad men är inte jätteintresserad av mental träning (även om såklart det kan ändras också).

Önskemål (men inte krav):
Inte skällig
Fäller inget eller "lämpligt"
Jag kan tänka mig en trimras men inget som behöver borstas dagligen
Inget dregel

Jag vill ju egentligen gärna ha en söt hund, alltid drömt om pomeranian men förstått att hälsoläget där inte är något vidare när det kommer till mentaliteten. Raser vi "diskuterat" och kan tänka oss är cairnterrier, westie, storpudel, eurasier, golden, labbe, dalmatiner, bolonka.. lite spretigt som ni ser och alla är nog inte lämpliga.

Lite TLDR:

En familjekompis som är glad och med på det mesta men inte kräver för mycket. Storlek är inte så viktigt men sambon vill gärna ha en större hund medan jag tycker det lilla formatet är praktiskt. Vi vill ha en frisk ras, framförallt mentalt då jag är helt oerfaren.

Sambon har lagt in veto på chihuahua och bichon tyvärr, jag vill absolut inte ha en schnauzer eller papillon.

Vad menar du med att inte behöva borstas dagligen? För att förhindra tovor i pälsen eller för att inte få drivor med päls hemma?

Vad menar du med att inte behöva borstas dagligen? För att förhindra tovor i pälsen eller för att inte få drivor med päls hemma?
Båda? :)

Jag är uppväxt med katter och en sak som var oväntat skönt med att flytta hemifrån var att det inte längre är päls på ALLT längre. Inte på nytvättade kläder, i sängen, i maten osv..

Att behöva borsta varje dag för tovor känns helt enkelt som lite för mycket skönhetsunderhåll? Jag borstar inte ens mitt eget hår dagligen liksom och har medvetet en frisyr jag inte behöver göra något med för jag tycker det är så trist.

Däremot kan jag som sagt tänka mig att lära mig hur man använder klippmaskin osv för att regelbundet kunna trimma ner hunden, det är inget problem men vill liksom inte att det ska ta så fruktansvärt mycket tid hela tiden.

Varför har sambon lagt in veto på bichon om han kan tänka sig en shih tzu?

Jag tycker ju att det lilla formatet är väldigt smidigt om man främst vill ha en hund till sällskap.

Hur är det med australisk terrier? Skulle säga att den är snäppet mer förig än en westie, om man vill prova på hundsport. :)

Du har cairnterrier med på din lista och jag skulle säga att den stämmer in på alla eller de flesta av dina önskemål. Jag hade en cairn i 14 ½ år och det är en ras jag verkligen rekommenderar för den som vill ha en mindre hund för sällskap och aktiv fritid men varken vill ha trubbnos eller drivor av päls (på hunden eller i hemmet) :D

Min cairn hann leva både lägenhetsliv i stan och lantliv i villa. Han var med på segelbåtssemestrar och skidturer, han hängde med i både stall och på café och bara anpassade sig på ett alldeles perfekt sätt när vi så småningom fick barn. Han älskade sina långa skogspromenader, var fenomenal på att hitta borttappade tennisbollar och tyckte det var helt okej att bara bli kort rastad och sen få aktivera näsan med godissök de dagar regnet stod som spön i backen (han gjorde det till en konstart att just vid regn gå ut och kissa vid husknuten nära väggen så han höll sig under överhänget på taket och inte blev blöt - han hatade regn!). En superkompis som både kunde tagga upp och tagga ner beroende på familjens aktiviteter och dagsform.

Trimras som behöver trimmas 2-3 gånger per år, i övrigt lättskött päls. Jag borstade väl igenom någon gång per vecka, max. Lite mer sällan när han var nytrimmad och lite oftare när pälsen vuxit sig längre. Tycker inte att han fällde i någon större utsträckning, nuvarande hundar (av spetsras) och katterna fäller betydligt mer!

Cairnterriern är en frisk hundras som ofta blir rätt långlivad. Vi valde mellan cairn och westie, valet föll på cairn just av hälsoskäl - westien kan ha problem med hud, eksem osv. vilket cairn inte har.

Även norfolk/norwich terrier kan nog vara tänkbara för er? Ganska lika cairnterriern båda två, men aningen mindre. Har inte riktigt koll på hälsoläget dock.

När jag läste din text ploppade rasen löwchen upp i mitt huvud. Anges visserligen som "aktiv" hos SKK men tror ändå den kan vara något om din sambo är ok med storleken. Kanske @linnsan kan säga bättre om rasen kan passa.

Vet din sambo vad han vill? Irländsk varghund och shih tzu låter oerhört spretigt, ännu konstigare att säga ja till shih tzu men nej till bichon? Men bortsett från det jag inte förstår…

Fundera över pudel, men då inte en storpudel. Det är mycket smidigare med en mindre hund. Mellanpudel och dvärgpudel är lika mycket pudel, i mer praktiskt format.

+ på @Roheryn förslag på cairnterrier! Vår familj hade en som nästan blev 14 år. Verkligen en hund som är med på allt men i mindre storlek. Både aktiv men klarar av att ta det lugnt! Tycker det är en allsidig och frisk sällskapshund. Den tappar väldigt lite päls också :)

Vad är det med en bichon (havanais antar jag?) som din sambo inte gillar?

Löwchen låter absolut passande. Frisk hund, pigg, glad och snäll mot andra människor och djur. Hänger gärna med på äventyr men nöjd sålänge den får vara med (och springa/busa av sig). Snäppet latare än en löwchen är en havanais. Men för det ni vill göra så är det ju ändå inga problem :)

Du har cairnterrier med på din lista och jag skulle säga att den stämmer in på alla eller de flesta av dina önskemål. Jag hade en cairn i 14 ½ år och det är en ras jag verkligen rekommenderar för den som vill ha en mindre hund för sällskap och aktiv fritid men varken vill ha trubbnos eller drivor av päls (på hunden eller i hemmet) :D

Min cairn hann leva både lägenhetsliv i stan och lantliv i villa. Han var med på segelbåtssemestrar och skidturer, han hängde med i både stall och på café och bara anpassade sig på ett alldeles perfekt sätt när vi så småningom fick barn. Han älskade sina långa skogspromenader, var fenomenal på att hitta borttappade tennisbollar och tyckte det var helt okej att bara bli kort rastad och sen få aktivera näsan med godissök de dagar regnet stod som spön i backen (han gjorde det till en konstart att just vid regn gå ut och kissa vid husknuten nära väggen så han höll sig under överhänget på taket och inte blev blöt - han hatade regn!). En superkompis som både kunde tagga upp och tagga ner beroende på familjens aktiviteter och dagsform.

Trimras som behöver trimmas 2-3 gånger per år, i övrigt lättskött päls. Jag borstade väl igenom någon gång per vecka, max. Lite mer sällan när han var nytrimmad och lite oftare när pälsen vuxit sig längre. Tycker inte att han fällde i någon större utsträckning, nuvarande hundar (av spetsras) och katterna fäller betydligt mer!

Cairnterriern är en frisk hundras som ofta blir rätt långlivad. Vi valde mellan cairn och westie, valet föll på cairn just av hälsoskäl - westien kan ha problem med hud, eksem osv. vilket cairn inte har.

Även norfolk/norwich terrier kan nog vara tänkbara för er? Ganska lika cairnterriern båda två, men aningen mindre. Har inte riktigt koll på hälsoläget dock.

Jag tranar just nu med en Norwich terrier for lydnads tavlingar innom AKC och han ar gudomligt sot och sa duktig nar hans matte far till det. For nagra ar sedan tranade jag ett par Border terriers, som ocksa var fantastiskt duktiga, men jag tror Norwich har mindre "terrier beteende" an Borders.
Jag kan definitivt recommendera Norwich eller Border terriers, sa kul att jobba med och sa lattlarda.

mylo.webp

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 557
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 224
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
859
Senast: _Taggis_
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
14 891
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Af vill utreda
  • Vad gör vi? Del CCVI