En gång snitt=alltid snitt?

ÅDI

Trådstartare
Jag satt och kikade på något program på tv4fakta förra veckan, kan ha hetat förlossningskliniken? Där var det en kvinna som skulle föda sitt 3e eller 4e barn som kom in några veckor innan BF eftersom det var något problem med fostervattnet. Det beslutades att hon skulle snittas senare under dagen eftersom barnet var för litet för att födas fram.
Läkaren som informerade om vad som skulle hända sa då till henne att "dom skulle göra ett vanligt kejsarsnitt och det innebar att hon inte skulle kunna föda fler barn vaginalt"
Det var helt ok för hennes del men är det verkligen så?
Måste man alltid snittas om man en gång gjort ett planerat snitt?

Sv: En gång snitt=alltid snitt?

Jag tror jag har läst någonstans att om man man gjort ett snitt kan man ( om allt gått bra ) föda vaginalt. Men gör man fler snitt så får man inte föda vaginalt efter det.

Nu är jag väldigt osäker på om antal snitt stämmer, kan vara så att man får snitta två gånger och ändå ha chansen med nr.3 att föda vaginalt.

/C

Fast det låter besynneligt om barnet några veckor före beräknad förlossning är för litet för att födas fram vaginalt.

Och eftersom hon snittades senare under dagen är ju inte heller snittet att betrakta som urakut vilket kanske borde ha varit om barnet mådde dåligt.

Måste man alltid snittas om man en gång gjort ett planerat snitt?
Jag är snittad med akutsnitt visserligen, men med snitt likadant lagt som ett planerat. Jag födde andra barnet vaginalt. Det låter som om det är någon del av upplysningarna som saknas.

Kanske att livmodern är "trött" efter 3 eller 4 barn att det inte är lämpligt att föda vaginalt efter snitt.

Beror nog på omständigheterna... skulle tro att just för den patienten är det så, men absolut inte för alla.

Jag akutsnittades och min läkare sa att om vi vill skaffa fler ser hon inget hinder i att jag försöker med vaginalt.... Men jag vet även de som fått rekommendation att snitta i fortsättningen också, men det beror ju oftast på saker som fel i bäckenet eller andra komplikationer (stort barn tex, då menar vi 5.5-6 kg bebisar iofs)

*kl*

Vad jag hört så är det helt okej att föda vaginalt beroende på vad orsaken till snittet är förstås. Inte heller har jag hört någon bestämd tid som man måste vänta innan fler barn. Däremot har jag hört att efter ett flertal snitt så väljer dom att fortsätta snitta eftersom livmodern blir för känslig och lätt kan spricka vid en vaginalförlossning. Vet inte om det stämmer dock.

Vet några stycken som fått första barnet med snitt men sedan haft vaginal förlossning.

Fast det låter besynneligt om barnet några veckor före beräknad förlossning är för litet för att födas fram vaginalt.

Jag lyssnade inte så noga på vad dom sa för jag hade ett tjoande barn i knät så jag läste texten, det är ju möjligt att det helt enkelt var klantigt översatt.

Snittet som sådant innebär inte att man inte kan föda vaginalt efteråt, men skälen bakom kan ju innebära att vaginal förlossning inte är lämplig senare.

Sedan kan jag tänka mig att antal snitt man gjort spelar roll, det bildas ju ärrvävnad på livmodern och jag antar att det kan påverka.

Jobbarkompis tjej födde första med snitt och andra vaginalt. De trodde dock de skulle bli akutsnitt 2a ggr då magen fick konstig form när hon fick värkar och de misstänkte att livmodern spruckigt upp i snittärret. Men så var det inte och hon födde 2a barnet vaginalt.

Efter 2 snitt är det knappast ngt sjukhus som går med på att låta kvinnan föda vaginalt sedan, utan får fortsätta snittas.

Efter ett vanligt snitt så kan kvinnan testa vaginal förlossning efteråt, i det fallet du nämner är det säkert så att livmodern börjar vara svagare efter att kvinnan fött några barn.
Den orkar inte de värkar som krävs för vaginal förlossning & därför vill man snitta i framtiden.

Men visst finns det kvinnor som verkligen inte kan föda vaginalt pga olika orsaker & därför får fortsätta snittas även efter ett snitt på första barnet tex.

Jo enligt en annan internetsajt som jag varit medlem på så har vi föräldrar rätt att kräva en vaginal förlossning trots flertal snitt. Fanns en kvinna där som efter två snitt fick tredje barnet vaginalt.

Jag fick också den informationen att det inte fanns något större hinder att kunna föda vaginalt efter flertal snitt utan att beror på hur dom anser att livmodern klarar den påfrestningen.

Min kompis blev snittad första gången, men födde tvillingar vaginalt andra gången. Hon försökte få till ett planerat snitt eftersom att de bor över 1 h resväg från BB och barnen föddes mitt i vintern (Norrland och kallt) Men hon vägrades planerat snitt. Tur i efterhand eftersom att det gick så bra att föda vaginalt!

Varför ville hon ha planerat snitt för de tog 1 timme att åka? Är väl ganska vanligt att ha mer än 1 timme till förlossningen?

Efter två snitt blir det alltid snitt eftersom kroppen inte bör belastas med en förlossning pga att ärrvävnaden kan spricka upp. Dessutom skulle det nog rekommenderas snitt om man blir gravid väldigt tätt inpå ett snitt. Rekommendationen är att man ska vänta 1 år innan man blir gravid igen efter ett snitt men det finns ju de som blir gravida väldigt snabbt av misstag. Att det blir snitt efter två snitt har alltså med ärren att göra, inte med att man förväntar sig att förlossningskomplikationerna upprepar sig. Vet flera som har haft komplikationer som slutat i snitt som ändå fått försöka föda vaginalt andra gången.

För att det inte är roligt att åka drygt 1 h när det är -25 grader ute och typ två hus efter hela vägen. Tänk att smälla in i en älg eller nått sånt... Det handlar inte om 5 mil efter trafikerade vägar utan drygt 1 h i 110 km/h. Är det mitt i natten kanske man inte ens möter en bil på hela sträckan. Jag tror att de flesta tycker att det är jättejobbigt.

Min mamma fick föda min storasyster med akutsnitt då hon hade navelsträngen runt halsen.

Med mig och min bror fick hon välja, men pga att vi var två och dessutom rätt stora så valde hon ett snitt. (Vi vägde 3 resp 3.7 kg)

Med min lillassyster var det däremot ingen tanke på annat än snitt med tanke på hennes tidigare förlossningar. Så det kan väl ha med det att göra? Att hon redan fött flera barn med snitt?

Jag kommer inte få föda på annat sätt än med snitt då min livmoder inte klarar av en förlossning.

Som flera andra här känner jag till att man får föda vaginalt efter 1 snitt, men att man efter 2 snitt bör ta snitt igen.

Jag känner till en tjej som snittades med 1:an (jag tror det var pga förlossningsrädsla). Vid 2:an vägrades hon snitt. Under förlossningen sprack dock livmodern i ärret och hon fick katastrofsnitt...

Men det är säkert mycket ovanligt (det var 2 år mellan barnen).

I ett avsnitt av barnmorskorna så var det ju en tjej som skulle föda vaginalt efter att ha blivit snittad första gången. Det slutade med ett snitt till slut (hon kanske var värksvag eller nått sånt, minns inte) Då visade det sig att hennes livmoder var väldigt "tunn" kring snittet så BM var ju lättat att det blev snitt och att det gick bra när hon såg vad som höll på att hända!

Hade inte hennes snitt också gått upp? Det hade väl blivit ett litet hål som de märkte när de snittade? Eller de kanske var på sjukhuset?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 714
Senast: Enya
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 924
Senast: Nixehen
·
Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 753
Senast: Snö
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30