En gång för alla

Sv: Vad innebär godkändtyp på säkerhetsväst

Såhär skriver ridsportsförbundet:
"Kraven på västen är den ska vara CE-märkt och ha beteckningen EN 13158. Under en övergångsperiod under 2008 är västar Nivå 2 och Nivå 3 godtagna. Motsvarande tysk beteckning är GS TUV.
Från och med 2009 är Nivå 3 - skydd för ridning, tävling och arbete med hästar obligatoriskt."

På ridsportshopen.se står det att Riders Companyvästen är:
En mycket smidig formsydd lättviks väst med hög säkerhet.
European standard EN13158:2000 Nivå 3.

Alltså måste ju den västen vara godkänd även 2009? Och i ovanstående utdrag från ridsportförbundet står det ju inget om BETA heller, som flera i tråden påstår att västarna måste ha 2009.

Sv: En gång för alla

Vad är det för skillnad mellan klass 3 och BETA 3??

Jag hoppas verkligen att danrider västen är godkänd eftersom
jag har beställt en!
Citat från hemsidan jag köpte den ifrån:
"Tillåtet att tävla med enligt SvRFs nya TR ändringar inför 2008"

KL

Försöker i denna tråden med...

Är det någon som vet säkert om jag får ha min Tipperary Phoenix väst i år 2008?

KL

Var in på förbundets sida men man blir ju inte mycket klokare där. 2009 krävs klass 3, så långt är jag med. Men om jag har en klass 3 BETA som inte är märkt EN 13158, får den eller får den inte användas på ponnyhopptävling?

*kl*
Så Racesafe är godkänd även 2009, helt säkert?

*kl*
Så här RC västen godkänd år 2009 eller?

Det vet jag därimot inte men har hört att de håller på att utveckla den så de nya utvecklade RC västarna ska vara godkända även 2009, men som sagt är det bara vad jag hört.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 574
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: Bison
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: Lady_S
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
685
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka