En gång för alla

Sv: Vad innebär godkändtyp på säkerhetsväst

Godkänt säkerhetsväst är märkt med BETA.

De under 18 (fr.o.m 1 Jan 08 )ska bära säkerthetsväst av Beta, klass II eller klass III.

Fr.o.m. 1 Jan 2009 är det endast Beta III som gäller, så med andra ord om du ska köpa en skyddsväst rekommenderar jag dej att köpa en klass III så du slipper köpa en ny nästa år också.

Har inte hört Kat 3 innan men det är nog motsvarande Klass III.

Såhär skriver ridsportsförbundet:
"Kraven på västen är den ska vara CE-märkt och ha beteckningen EN 13158. Under en övergångsperiod under 2008 är västar Nivå 2 och Nivå 3 godtagna. Motsvarande tysk beteckning är GS TUV.
Från och med 2009 är Nivå 3 - skydd för ridning, tävling och arbete med hästar obligatoriskt."

Tack! Då ska jag kolla västen nu! Vet att den inte är klass tre hoppas att den är klass 2 då.

Sv: En gång för alla

jag har köpt en Horsehouse väst som är godkänd :)

Riders Company kommer att vara godkänd även 2009. jag pratade med ridsportsförbundet och de sa att den var godkänd :D

tack gode gud för det :D:D

men, när man är över 18, får man rida i de västar som inte är godkända för juniorer då ? :D

Det år som du fyller 19 år, och lämnar junior åldern, så är ju valet fritt, då behöver du inte ens rida med säkerhetskavaj längre :)

Det tänker verkligen jag göra!

Västen kommer åka på endast på tävlingar... Detta år.. inge mer sen..,
tur att det bara är ett år.:p
Vill ocskå ha en sån här väst som det pratas om i tråden:love:

haha ja jag förstod faktiskt de, jag såg det itne ens första gången jag läste det :rofl: men ja va ju tvungen att fråga:angel:

"Från och med 2009 är Nivå 3 - skydd för ridning, tävling och arbete med hästar obligatoriskt."

Vad menar de? Var det inte bara till tävling man måste ha väst?:eek:

Du är person nr 5 834 i ordningen som inte lyckas tolka denna meningen rätt... ;)

"skydd för ridning, tävling och arbete med hästar" är definitionen av nivå 3.

Någon borde skriva om den där meningen :D

Men vänta lite, jag förstår verkligen inte:confused::angel:..haha.

Jag köpte en Riders Company i somras. Jag fyller 18 i år. Tävlar på stor häst.
OM jag tävlar med väst i år och året framöver, får jag använda den då?
om inte, vad måste jag köpa för väst?:crazy:

(Och jag vet att jag borde skriva det här på fält.forumet.. MEN..)
Om jag tävlar fälttävlan i år och året framöver, får jag använda västen?

Otroligt tacksam för svar!:D

Senast ändrad av en moderator:

Det är väl inte helt klart om Riders Company är godkänd från 2009 eller inte, men då är du ändå över 18 och berörs inte av regeln. Du kan alltså använda vilken väst du vill när du är 19! :)

Fälttävlan vet jag inget om.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 574
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: Bison
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: Lady_S
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
685
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka