En fundering till er galoppkunniga

opus

Trådstartare
Har en fundering ang "sparring" (tror det heter så). Hur tränas det??
Vilken typ av hästar använder man??
Hur är skaderisken (båda hästarna)?? mm mm

Berätta gärna då jag sitter i ett litet dilemma med min häst som jag har ute på foder. De som sköter stallet som han står i amvänder honom som "sparringpartner" till sina fullblod (och min är inget fullblod).

Tacksam för svar.

Sv: En fundering till er galoppkunniga

Jag hoppas att din häst inte används som sparringpartner i ordets verkliga bemärkelse (se definintionen från Wikipeida nedan) utan snarare som sällskap. Men det är kanske bäst att du kollar :eek:

"Sparring är en träning i kampsport, som kan liknas vid slagsmål under kontrollerade former i övningssyfte. Sparring sker oftast i träningslokal, en mot en eller flera personer. Sparring är särskilt vanligt utan vapen, såsom i boxning och karate, men sparring med träningsvapen förekommer. Dessa är då i allmänhet attrapper utan egg och/eller tillverkade av mjukt material. Sparring har alltid regler, som styr utövningen mer eller mindre hårt, och gränsen mellan styrda parövningar och sparring kan ibland vara flytande.
I kinesiska arter förekommer sparringformer som kallas chin na eller push hands. I de japanska budoarterna benämns sparring ofta randori, men i karate heter det kumite. I den brasilianska kampdansen capoeiran är rodan det närmaste man kommer sparring. I brasiliansk jujutsu kallas sparring ofta för att "rulla" med någon."

Jag hoppas att din häst inte används som sparringpartner i ordets verkliga bemärkelse (se definintionen från Wikipeida nedan) utan snarare som sällskap. Men det är kanske bäst att du kollar :eek:

"Sparring är en träning i kampsport, som kan liknas vid slagsmål under kontrollerade former i övningssyfte. Sparring sker oftast i träningslokal, en mot en eller flera personer. Sparring är särskilt vanligt utan vapen, såsom i boxning och karate, men sparring med träningsvapen förekommer. Dessa är då i allmänhet attrapper utan egg och/eller tillverkade av mjukt material. Sparring har alltid regler, som styr utövningen mer eller mindre hårt, och gränsen mellan styrda parövningar och sparring kan ibland vara flytande.
I kinesiska arter förekommer sparringformer som kallas chin na eller push hands. I de japanska budoarterna benämns sparring ofta randori, men i karate heter det kumite. I den brasilianska kampdansen capoeiran är rodan det närmaste man kommer sparring. I brasiliansk jujutsu kallas sparring ofta för att "rulla" med någon."

Hmm det har nog en helt annan betydelse inom galoppvärlden. Haha, jag vet inte, kan någon insatt galoppbmänniska förklara?
Du behöver dock inte oroa dig att hästarna slåss med varandra... :angel:

Det betyder väl förmodligen att han rids ihop med fullbloden, som en träningspartner

”Sparringpartner” brukar vi lite skämtsamt kalla hästar som tränar i hopp, men sedan kan de tränas ihop på många olika sätt!

Alltifrån att vara ett lugnande sällskap, till snabbjobbs sällskap. Du bör fråga vilken funktion din häst har. Fullbloden behöver träna i sällskap av många anledningar och har de enbart sin egen kan man förstå att de använder din häst. Jag tror inte att din häst tar någon skada av att vara arbetssällskap för ett fullblod så länge även din häst har konditionen uppe för träningens omfattning.

Lycka till!

Hej till allihopa. Jag har varit bortrest och inte kunnat svara.

Men så här är det i alla fall.
Han används till att träna deras unghäst hur det är att "stöta ihop" med varandra. Som jag förstår det så rider de bredvid varandra och stöter och fullblodet rids in i min (eller vad man ska säga). Så att fullblodet ska vara van vid ev närkontakt när den kommer till banan.
Idagsläget så rider de på rakt spår på en vall.

Men OM min häst skadar sig, vem ska då stå för ev kostnader eftersom detta inte är något som nämdes när jag lånade ut honom??
Det är inte de som är fodervärdar som bestämt detta utan de som driver stallet, dock är det fodervärden som rider.

Sen en fråga till: Ang löparbanan på Strömsholm, så har jag hört att det bara är för häcklöpning (kommer inte ihåg vad det kallas inom galoppen), stämmer det?? Eller finns det en slät bana också??

De har nämligen sagt att de ska ta med min för att träna på bana med fullbloden (min är en kallblodstravare) på strömsholm.

Vad ska jag göra??

Strömsholms tävlingsbana har två hinderbanor och en slätbana. Men sedan finns där träningsbanor också (utan hinder).

Vem som betalar ev. skador på din häst bör du ju ha med i ditt ”uthyrnings-kontrakt”.

Jag är infödd i Galoppsporten, har ridit fullblod i träning sedan jag var en halv tvärhand hög och har aldrig varit med om att man tränat ”trängningar”. Varken i Sverige eller när jag träningsridit utomlands...

Låter skumt att fodervärden inte skulle ha något med saken att göra... Men o andra sidan finns det många, framföra allt ungdomar med okunniga/ovetande föräldrar, som flänger runt i skogarna och på fält och ”busrider”. Synd att det alltid skall existera folk om dessa som ger andra dåligt rykte...

Men skulle någon göra detta med min häst så skulle jag se till att de slutade upp med det omedelbums... Att träna i hopp tight är en sak, men att rida in i varandra med flit... Idioti...

Är det fodervärden som har berättat det? Du kan ju be henne säga ifrån att det inte är ok för dej om du är orolig att din häst skadas.

Jag vet att en del tränar att "trängas" med andra dvs vara nära andra, men inte i hög eller inte ens i någon fart så det ser jag ingen skaderisk i. Och självklart rider ingen med flit in i någon annan.

Om en kallblodstravare ska vara med och träna låter ju väldigt tveksamt, även i sakta fart måste det kunna bli problem att hänga med i galopp. Galoppen är inte ens deras starka gångart, vilket gör att risken för förslitningar borde vara större som för varmblodiga travare som lätt får tex ryggproblem.
Nu vet jag inget om din häst och hur vältränad den är, men har dom inte egna att träna med istället? Är det inte fodervärden som tycker det är "häftigt" och vill vara med?

Ta ett samtal med fodervärden eller åk och titta själv hur det går till.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för ditt svar.

Enligt dem så tränar de sånt så att unghästarna inte ska bli rädda när de startar i boxen och "stöter ihop" med någon.

I fodervärdsavtalet så står det att fodervärden ska betala ev skador, MEN vi har inte skrivit med ang att träna detta. Han som har honom ska träna och tävla western och inför riddarspel, sen klassiskt och hoppning. Men inte att han ska användas till något annat.
Då känns det som om stallinnehavaren ska betala ev skador i så fall. Då detta kom fram i efterhand.

Detta är stallinnehavarens påhitt, för att "Din häst är ju så snäll och tycker att detta är jättekul och han vet sin uppgift",som de säger. :crazy:. Hur vet de att han tycker att det är roligt, förutom att få springa fort.

Både pappan och sonen är med på detta, men de kan inte så mycket. De lyssnar väldigt mycket på stallinnehavarens ord, tyvärr.

OCH jag hoppas verkligen att de inte ska ha med honom och träna häcklöp för då tar jag hem honom direkt.

Är det fodervärden som har berättat det? Du kan ju be henne säga ifrån att det inte är ok för dej om du är orolig att din häst skadas.

Jag vet att en del tränar att "trängas" med andra dvs vara nära andra, men inte i hög eller inte ens i någon fart så det ser jag ingen skaderisk i. Och självklart rider ingen med flit in i någon annan.

Om en kallblodstravare ska vara med och träna låter ju väldigt tveksamt, även i sakta fart måste det kunna bli problem att hänga med i galopp. Galoppen är inte ens deras starka gångart, vilket gör att risken för förslitningar borde vara större som för varmblodiga travare som lätt får tex ryggproblem.
Nu vet jag inget om din häst och hur vältränad den är, men har dom inte egna att träna med istället? Är det inte fodervärden som tycker det är "häftigt" och vill vara med?

Ta ett samtal med fodervärden eller åk och titta själv hur det går till.

Det är stallinnehavaren själv som berättat det, men då förstod jag inte innebörden i det så mycket tror jag. För det känns som om stallinnehavaren utnyttjar fodervärdens okunnighet och bara säger åt dem vad de ska göra och de lyssnar.

Kan söga att de tränar i HÖG hastighet, och galoppen är min hästs starkaste gångart. I kondition och i form är han.

Nej, de har inga egna hästar att träna med förutom sina andra fullblod som också ligger i träning.
Det var stallinnehavaren som sa till att han skulle träna det med deras hästar för attd e inte hade någon annan.

Och vad jag förstår så rider de fort och stöter i varandra eller om fullblodet ska stöta i min.

Ska ringa dem idag och prata med dem.

Låter inte klokt!!

Varför skulle din vara mer lämplig för det än deras egna:cool: Är de mer rädda om sina egna? Nej prata med dem du, och säg att du inte vill att din häst utsätts för sånt!:mad:

Ska göra det, för även om han inte är värd nåt för dem så är han det för mig.

Jo, de är rädda om sina egna och de tänker bara på sig och sina galopphästar.

Det är svårt att bedömma hur den här träningen går till. Jag har inte heller varit med om att någon tränare tränar regelrätta trägningar. Däremot så tränar jag mina unghästar att byta spår, gå i "trånga" luckor och cantrar precis bakom den andra hästen. Naturligtvis behöver hästarna också kunna gå upp jämnsides med en annan häst så pass nära att stigbyglarna slår i. Min avsikt med detta är att ha uppmärksamma hästar som håller ordning på sin egen kropp och ben och som reagerar om det blir en temposänkning eller om en häst bryter något spår. All den här träningen görs i mitt stall av rutinerade ryttare som vet hur nära man kan gå utan att riskera att skada den andra hästen.

Av erfarenhet så vet jag att unghästarna brukar ta en "omväg" runt den andra hästen och jag tror inte att en ung galoppör skulle kunna få en kallblodstravare ur balans då jag upplever dem som stabila. Vill de träna på strömsholm med en kallblodstravare som sällskap så är det nog endast för att få en förhäst så att unghästen inte tittar på alla nya stolpar och dylikt.

Åk och titta på deras träning så du kan bilda dig en uppfattning om hur det går till!

Hej till allihopa. Jag har varit bortrest och inte kunnat svara.

Men så här är det i alla fall.
Han används till att träna deras unghäst hur det är att "stöta ihop" med varandra. Som jag förstår det så rider de bredvid varandra och stöter och fullblodet rids in i min (eller vad man ska säga). Så att fullblodet ska vara van vid ev närkontakt när den kommer till banan.
Idagsläget så rider de på rakt spår på en vall.

Men OM min häst skadar sig, vem ska då stå för ev kostnader eftersom detta inte är något som nämdes när jag lånade ut honom??
Det är inte de som är fodervärdar som bestämt detta utan de som driver stallet, dock är det fodervärden som rider.

Sen en fråga till: Ang löparbanan på Strömsholm, så har jag hört att det bara är för häcklöpning (kommer inte ihåg vad det kallas inom galoppen), stämmer det?? Eller finns det en slät bana också??

De har nämligen sagt att de ska ta med min för att träna på bana med fullbloden (min är en kallblodstravare) på strömsholm.

Vad ska jag göra??

Åh fy sjutton! Jag blev bara argare och argare när jag läste! Jag tycker detta savas UTNYTTNING! Det är rätt som annika säger att man ska träna dem i snabba cantrar bakom andra hästar osv. men Man ska ALDRIG vara så nära varandra att stigbyglarna slår i varandra, det kan bli ödesdigert och det är säkert inte tillåtet heller*enligt min uppfattning*. Såklart tycker dem det är bra med en extra kamrat, som jag har uppfattat det är i form och stabil. Och sen, om din häst skadas *den behöver ju inte bli det, men jag vill bara påpeka* får du inte bara stå där med en skadad krake utan också kanske vetrinärkostnader! Och sen att du skulle ta din häst till strömsholm och träna den där med dem andra, det tycker jag är befängt! du har ju inte ens sett när dom tränar med han där ahn står nu. Ne, detta bör granskas, och kom ihåg att du har rätten och ställa frågor om vad de gör med DIN häst. det finns kanske ingen anledning till att bli så arg som jag blir, men i mina öron låter det faktiskt lite segt. Du måste berätta sen när du har varit o tittat på!

Senast ändrad av en moderator:

Åh fy sjutton! Jag blev bara argare och argare när jag läste! Jag tycker detta savas UTNYTTNING! Det är rätt som annika säger att man ska träna dem i snabba cantrar bakom andra hästar osv. men Man ska ALDRIG vara så nära varandra att stigbyglarna slår i varandra, det kan bli ödesdigert och det är säkert inte tillåtet heller*enligt min uppfattning*. Såklart tycker dem det är bra med en extra kamrat, som jag har uppfattat det är i form och stabil. Och sen, om din häst skadas *den behöver ju inte bli det, men jag vill bara påpeka* får du inte bara stå där med en skadad krake utan också kanske vetrinärkostnader! Och sen att du skulle ta din häst till strömsholm och träna den där med dem andra, det tycker jag är befängt! du har ju inte ens sett när dom tränar med han där ahn står nu. Ne, detta bör granskas, och kom ihåg att du har rätten och ställa frågor om vad de gör med DIN häst. det finns kanske ingen anledning till att bli så arg som jag blir, men i mina öron låter det faktiskt lite segt. Du måste berätta sen när du har varit o tittat på!

Nu har jag pratat med dem ang detta och fått det lite mer förklarat, dock har jag ej hunnit vara med på någon träning, tror inte att de tränat detta något efter att jag skrev tråden.
Hon berättade att min häst är en kanon häst när det gäller detta då han är snäll. Det kallas nåt i stil med " Back ..track " eller nåt.
De ligger jämnsides i HÖG hastighet. Min häst vet sin plats och håller jämna steg med fullbloden (ca 60 km / h i galopp), och den som rider själva träningshästen ligger bredvid och "smäller" in i min med jämna mellanrum. Min häst går på stadig linje och flyttar sig inte. En av deras hästar har även kickat mot honom berättade hon och min hade bara sprungit och inte brytt sig.

Detta är vad de berättat för mig. De ska höra av sig när de ska träna igen, för jag ville se hur det går till.
Jag har även pratat med fodervärden ang detta och ev skaderisk, att de får stå för det, INTE jag. Egentligen skulle stallinnehavaren stå för det då de utnyttjar honom.
Men jag ska vara med och kolla.

Helt otroligt om ditt kallblod och den orutinerade hästen kan galoppera i 60 km/h någonstans på landet... Det låter helt osannolikt.

Jag tycker också det. Så därför ska titta nästa gång de tränar.
Vet att de rider på en vall bakom stallet, man kan säga som en rakbana fast på gräs. 60 km / h är deras utsago.

Men om man ska galoppera så fort på gräs såmåste man väl nästan ha gräsbrodd eller nåt??

Jag har mätt kallblodet en gång när jag galopperade på honom och då var vi uppe i 50km / h.

De pratar om att åka till Täby och träna detta och ha min häst med. De sa att de vill att jag åker med då.

Hej!

Detta låter som fullständiga galenskaper. Jag hade tagit hem hästen omedelbart. Även om ditt kallblod har galopp som bästa gångart så kan den knappast hänga med ett fullblod i träning utan att de sliter på kallblodet. Ta hem hästen innan de händer något allvarligt. De finns ju en anledning till att de är fullblod som är i majoritet i galoppsporten. (99.9%). För att de är snabbaste hästen.

:devil:

Rätta mig gärna om jag har fel, men om man tränar i så hög fart och medvetet rider in i någon annan är inte risken för att man går omkull då ganska stor??? Då spelar det väl ingen roll om den ena hästen är mer stabil än den andra??? Kan inte den "stabila" hästen bli trampad och få skador på så sätt??

Som sagt rätta mig om jag har fel!

Jag skulle då aldrig träna så med mina hästar. Vill inte att någon av dom skadar sig på något sätt.

Jag förstår inte värdet utav att använda ett kallblod öht. Det är stört omöjligt för ett kallblod att komma upp i de hastigheter som nämts ovan och det kan inte ge speciellt mkt i träning för fullblodet.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 366
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 746
Senast: svea
·
Träning Jag berättade för nån vecka sen om att jag nyss tagit mig tillbaka i vuxen ålder till ridskola och hur fantastiskt det känns men att jag...
Svar
2
· Visningar
1 420
Senast: Lager
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 804
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2