Sofie.S
Trådstartare
Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat.
Jag har landat i att det inte är helt enkelt att ha två stora hundar med småbarn och det livet vi lever nu. Av den anledningen kollar jag på mindre ras för jag känner trots allt att något saknas.
Jag söker en hundras som inte väger mer än 6-8kg.
Ej skälig (viss tolerans finns såklart)
Ej intresse för vilt
Frisk
Så lite pälsvård som möjligt (vill ej trimma och inte klippa ned)
Bra mentalitet
Ska fungera med barn i åldern 6-8 år
Det jag värdesätter hos min egen ras är att de är tålmodiga, familjära, ej skäliga och väldigt tydlig av/på knapp.
Jag vill ha en hund som följer med på promenader (4-6 g/veckan, 5-10 km).
Våra hundar följer med mycket i vardagen på olika aktiviteter, så som båt, paddla, husvagnen, skidsemester, cykelturer (tänker att en mindre kan sitta i korg), till vänner och barnens aktiviteter.
Jag vill ha en ”knävärmare” som uppskattar men som inte kräver.
Har tittat på följande raser:
Fransk Bulldog - lämnade dock rasen 2018 då vår hane fick väldig problematik med andningen. Dock var han med på ridturer/löpturer som yngre. Jag gillar dess personlighet. Men är orolig för hälsan.
Boston Terrier - funderar kring dess hälsa också.
Russkiy Toy - verkar dock ha en hel del jaktinstinkt när jag hör mig för.
Chihuahua - vår hund som väger 55 kg är en väldigt kontrast mot rasen men han är uppvuxen och fostrad av kompisens chihuahua så han har respekt för deras storlek.
Kinesisk nakenhund - funderar dock på vad rasen tycker om att spendera tid i skidbacken eller promenader på vintern.
Har ni några fler förslag?
Jag har landat i att det inte är helt enkelt att ha två stora hundar med småbarn och det livet vi lever nu. Av den anledningen kollar jag på mindre ras för jag känner trots allt att något saknas.
Jag söker en hundras som inte väger mer än 6-8kg.
Ej skälig (viss tolerans finns såklart)
Ej intresse för vilt
Frisk
Så lite pälsvård som möjligt (vill ej trimma och inte klippa ned)
Bra mentalitet
Ska fungera med barn i åldern 6-8 år
Det jag värdesätter hos min egen ras är att de är tålmodiga, familjära, ej skäliga och väldigt tydlig av/på knapp.
Jag vill ha en hund som följer med på promenader (4-6 g/veckan, 5-10 km).
Våra hundar följer med mycket i vardagen på olika aktiviteter, så som båt, paddla, husvagnen, skidsemester, cykelturer (tänker att en mindre kan sitta i korg), till vänner och barnens aktiviteter.
Jag vill ha en ”knävärmare” som uppskattar men som inte kräver.
Har tittat på följande raser:
Fransk Bulldog - lämnade dock rasen 2018 då vår hane fick väldig problematik med andningen. Dock var han med på ridturer/löpturer som yngre. Jag gillar dess personlighet. Men är orolig för hälsan.
Boston Terrier - funderar kring dess hälsa också.
Russkiy Toy - verkar dock ha en hel del jaktinstinkt när jag hör mig för.
Chihuahua - vår hund som väger 55 kg är en väldigt kontrast mot rasen men han är uppvuxen och fostrad av kompisens chihuahua så han har respekt för deras storlek.
Kinesisk nakenhund - funderar dock på vad rasen tycker om att spendera tid i skidbacken eller promenader på vintern.
Har ni några fler förslag?