En fråga om skuldebrev

Livssituation

Trådstartare
Om två parter skriver ett skuldebrev och den ena river sitt skuldebrev. Gäller det isåfall ändå? Och hur ska det vara skrivet juridiskt rättsligt.

Tacksam för svar

Sv: En fråga om skuldebrev

Har ni upprättat två orginal där man enkelt beskriver vem som är skyldig vad och om båda är signerade så spelar det ingen roll att den ena river sönder sitt skuldebrev, det gäller fortfarande. Skuldebrev regleras av av Lag (1936:81) om skuldebrev.

Sv: En fråga om skuldebrev

Ett skuldebrev ska bara upprättas i ett enda exemplar och den ska förvaras hos den som är borgenär d.v.s den som lånat ut pengarna.
När gäldenären (den som lånat pengarna) betalar tillbaka sin skuld ska den göra det i utbyte mot skuldebrevet och bör då riva sönder det :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 304
Senast: Enya
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 737
Senast: Nota
·
Samhälle Jag har gått hos psykiatrin sen typ 25 år tillbaka pga psykisk ohälsa av olika slag. Det har varit medicin förstås men också terapi. Nu...
Svar
12
· Visningar
927
Senast: MiniLi
·
Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
918
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring