En eller två hundar?

kaffemoster

Trådstartare
Jag har en lhasa apso på drygt 1,5 år och funderar på att skaffa en hund till, men vill höra lite med er som har/har haft två hundar. För- och nackdelar? Vad har ni för erfarenheter?

Förutsatt att hundarna trivs ihop:
De får någon att "vara hund" med, har roligt ihop, någon att leka med och kan många gånger totalt sett bli gladare. Mer hund, mer glädje helt enkelt. Jag själv har hellre 3 hundar än 1 hund, men har större delen av mitt hundägande haft 2 i taget.

Nackdelar: Om de inte trivs ihop så blir det snabbt väldigt jobbigt. Om man har okastrerad hane + okastrerad tik så måste(!) man hitta en lösning för hur man gör kring löp. Det blir dubbelt så dyrt med foder, försäkringar osv, dubbelt så mycket hund att hitta dagmatte/hunddagis till om man är beroende av det, dubbel pälsvård och eventuellt dubbel lydnadsträning m.m.

På gott och ont så kan hundarna ofta ta efter varandra också. Jag tycker det är MYCKET lättare att ha valp när jag har en klok vuxen som "hjälper till" och som visar hur man beter sig i vardagen, men har man en vuxen med rädslor, problembeteenden eller annat oönskat så får man ofta träna extra mycket på att valpen inte ska ta efter sådana beteenden istället.

Jag har oftast haft två hundar samtidigt. För mig har det känts fint att de har en kompis av samma sort som som de kan ha hund-umgänge med.
Våra nuvarande underhåller sig själva i högre mån när de har varann. Plus att även om de inte leker eller gosar med varann så interagerar de ju hela dagarna och får stimulering av det.
Den ena hunden sökte också stöd av sin storesyrra när vi tex åkte iväg och var i nya miljöer/bland nytt folk/nya djur etc.
Det känns också mkt bättre att lämna dem när man åker hemifrån och de har varann. Inga av mina hundar har varit problematiska att lämna själva. Men man märkte ju att det var mindre kul för dem om en hund lämnades själv när man åkte iväg gentemot två hundar som hade varann.

Jag ser inga direkta nackdelar. Klart det kostar mer och är mer jobb. Men inte mer än det. Och det är det värt tycker jag.

Många av de uppenbara nackdelarna slipper du ju med små hundar. Plats i bilen eller bussen, hitta hundvakt, orka hålla dem osv.

Två hundar är mycket bättre än en tycker jag. Det är inte två stycken hundar bara utan en liten hundflock. Stort mervärde för mig som hundälskare!

Hur mycket hundarna själva får ut av hundsällskap varierar nog mycket med individerna.

Jag tycker faktiskt det är rätt meckigt med två hundar. Mina är stora vilket förstås bidrar, men ja, det blir trångt i bilen, de smutsar ner mer, det är dubbelt så dyrt med träningar, mat, försäkring etc, det är krångligare att få till vardagsträning, osv. Men det är ju också mycket mer kärlek och de har definitivt glädje och sällskap av varandra.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 892
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
374
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
654
Senast: Puffindog
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka