En eller två händer?

K

knoppan

Jag läste en bok om körning och blev lite förvånad när det stod att "den som har en töm i varje hand har inte på en kuskbock att göra".
Jag har kört hästar i snart 15 år, men jag har tydligen inte på kuskbocken att göra.Jag tävlar inte utan kör brukskörning och nöjesåker och kör nå´t brudpar ibland.
Hur gör ni som tävlar? Vad står det i TR? Jag antar att det finns regler för det här också, precis som allt annat.

Sv: En eller två händer?

Enligt gammal tradition ska man köra med en hand - det vill säga man håller tömmarna i vänster hand och använder högerhanden som hjälphand. Du sitter ju till vänster på kuskbocken, och på det viset kommer din vänstra hand precis bakom hästen!
Det finns också flera andra fördelar med det - du håller lättare handen stilla, så hästen kan komma till ro. Du kan snabbt korta upp tömmarna med högerhanden i en nödsituation. Du har också högerhanden fri om du vill använda piskan, och rycker alltså inte hästen i munnen samtidigt.
Ska du tex svänga till vänster ska du heller inte dra hästen till vänster, i stället ska du lätta på högra tömmen och när hästen svängt använder du högerhanden för att korta av tömmen igen.
Testa en dag när du är ute och kör på väg ska du se att det känns väldigt behagligt att köra med enhandsfattning! :)

MEN sedan har ju körsporten ändrats och utvecklats under de senaste 20-25 åren. Man kan inte köra ett maratonhinder med tömmarna i en hand! Gamla traditioner försvinner och nya kommer i stället. Men jag kan tänka mig att en kusk i ett finare stall i slutet av 1800-talet ansåg det vara "bonnigt" att köra med tvåhandsfattning!

Numera kan man köra som man vill - tycker åtminstone jag. Däremot om du tävlar och ska börja köra lite svårare dressyrprogram - då ingår det att du ska kunna köra en del moment i själva dressyrprogrammet med enhandsfattning. Men det vet nog miamiamia mer om än jag! :)

:banana:

Jag kör med en töm i varje hand nästan alltid, också då jag tävlar! Den enda gången du ska köra med en hand är delar av dressyrprogramet från msv klass och uppåt. Fast ibland kan det ju vara bekvämt att ha båda tömmar i samma hand. I alla fall att klara av det!

Man sitter ju till höger, inte till vänster! *rättar lite bara*

Jag tycker det är skönt att använda enhandsfattning när jag ska köra lite längre sträckor på väg. Känns mer avslappnat på något vis. Fast jag är verkligen ingen expert på det, utan det ska vara rakt fram på en hyfsat rak väg!

Det med enhandsfattning har jag läst i mågna gammla och nya böcker, smat fick pröva på lite när jag för ett par år sedan skulle tömkörnings träna/köra in min häst.

Övar hemma när jag tömkör att kunna styra och reglera min häst med en hand.
Så att jag kan klara av dett sedan när jag ska åka efter i en vagn...

Håller med om Sofiplopps argument. Lägger dessutom till att det är säkrare med enhandsfattning.

Håller dessutom med boken om att man "har inte på kuskbocken att göra", om man inte kan köra med en hand (min version). Därmed inte sagt att man inte gör det tidvis.

LIA

Jag har prövat ibland att köra med en hand, och det går, men inte lika bra. Ska jag få hästen att gå i form behöver jag använda två händer och likaså om det händer något oförutsett. En vanesak, antar jag. Jag brukar ha en töm i var hand, och när jag använder pisken tar jag båda tömmarna i vä hand. Men sedan går jag tillbaks till tvåhandsfattning.
Jag kan bara inte förstå varför jag inte har på kuskbocken att göra. Hästen går i fin form, jag har inga problem med att reda ut trassliga situationer, jag har lång erfarenhet, men visst, jag kör med båda händerna.

Senast ändrad av en moderator:

Knoppan,
övning ger färdighet. Om du använder enhandsfattning, kan du alltid ha piskan tillgänglig och använda den om så behövs. Utan att påverka tömmen och utan att behöva flytta tömmar, vilket kanske inte finns tid till.
Just om det händer något oförutsett, eller man ser att något galet är på väg att hända, är det en fördel om du har en hand fri att använda efter behov. En säkerhetsaspekt, alltså.

”om man inte kan köra med en hand (min version).”
Obs ordet kan! Att inte kunna köra med en hand, är en stor brist i körkunskapen. Fortfarande min uppfattning.

Varför räcker inte en hand för att hästen ska gå i form?

LIA

Senast ändrad:

ok. förstår vad du menar. (wow)

hur går det till rent praktiskt?
Mina tankar går såhär:
om du ska svänga vänster ,måste du ge så mycket töm att vänstertömmen slappar då? eller ska hästen gå så rakt med huvudet att en dm extra töm räcker för att svänga vänster? för en dm är allt min hand räcker till. och isåfall, är det ok att det glappar?

Eller ska du som någon nämnde, hålla kvar vänstertömmen och ge mera töm på höger som du sen samlar ihopa med din andra hand?
Finns det någon regel för hur man håller tömmarna, eller kan man experimentera själv? vad rekommenderar ni som kört med en hand?

Själv kör jag ofta med en hand, för bekvämlighets skull, men har ännu inte behärskat tekniken på dressyrbanan då jag knappt har kontroll på mig själv, medans hästen gör jobbet :)

Har oxå en fråga om pisken, på dressyrbana, när använder man pisken, hur gör ni? och måste man göra det för att få poäng eller kan man skippa pisken om man har en piskrädd häst?
/jenny

Hm, jag är lite virrig så jag vet inte exakt om jag svarar på rätt inlägg nu, men ni får försöka överleva! ;)

Det är jättesvårt att förklara hur man ska köra med en hand om man inte har bilder att visa! Men man håller tömmarna stilla i vänsterhanden, samt släpper efter på dem om det behövs. Sedan använder man högerhanden när tömmarna behöver justeras eller om pisken ska användas. När högerhanden inte jobbar "vilar" den på tömmarna, strax framför vänsterhanden. *svamligt men ...*
Fördelen med att köra med en hand är ju att om hästen sticker och du SNABBT behöver korta tömmarna, då kan du sträcka högerhanden framåt på tömmen och ta tag långt fram. Håller man tömmarna i båda händerna måste man ju fippla mer, och det går inte riktigt lika snabbt. Testa får du se!

Vad gäller piskrädd häst, så skulle jag nog lägga ner massor av jobb på att vänja den vid pisken, i stället för att ta bort den helt. Det är nästan omöjligt att få till körningen utan pisk tyvärr. Inte för att man behöver slå den, men det är ju en framåtdrivande hjälp vid dressyren, och även om hästen pinnar på bra själv kan man ju ändå behöva förstärka någon hjälp ibland, eller använda pisken för att få hästen att böja sig på tex en volt.
Dessutom - i en nödsituation (tex om hästen hoppar ut mitt på vägen och fryser till is av skräck och ni är just möter en långtradare full med timmer!) kan du ju faktiskt bli tvungen att använda pisken för att få hästen framåt/ur vägen. Pisken är ju det enda du har att "peta på" hästen med, så att säga!

Mitt gamla russ Frö petar jag på med pisken kanske tre gånger per år, men den är ändå alltid med när vi kör.

:bananas:

Jag utgår från Sofiplopp:s inlägg (igen), och lägger till att under mycket av körningen behöver du bara vicka på handleden, och/eller krama om ena eller andra eller båda tömmarna (det går) för att ge signalerna till hästen.

När du tävlar blir förhållandena speciella. T ex i maratonhindren, så går det nästan inte att köra enhands. Därtill blir det för stora och många rörelser.

Normalt ska inte tömmen ”slappa”, utan den signal hästen känner från din hand, ska vara tillräcklig. Man kan praktiskt taget ”tänka” hästen åt det håll, man vill. Vid större rörelser blir det att ena eller båda tömmarna glider ut, varför man får dra tillbaka dom igen med höger hand. Så glider dom gärna ut som av sig själva också. ;)

Piskan, ett kapitel för sig.
Ingen häst ska behöva vara rädd för en piska! (Obs, ingen kritik mot dig!) Inte något annat föremål heller, iofs, men när det gäller piskan är den så viktig (som S skriver), att den ska ses lika naturlig för hästen som all annan utrustning. Hästen ska dessutom lära sig att svara på signalerna från piskan på rätt sätt. Hur göra det om, den är rädd?
Lägg all tid som behövs på att vänja hästen vid beröring av piska och andra typer av pinnar och grejer, tills den inte bryr sig längre. Signalkänsligheten kommer ändå att finnas eller går att bygga upp. Slå aldrig hästen med piska eller annat tillhygge!

LIA

Jag får inte hästen i form med en hand, men jag kan få den att gå kvar i form när jag övergår från tvåhands- till enhandsfattning. Vet inte varför. Låter rörigt, men jag hoppas ni fattar.
Jag tycker att jag har en känsligare hand om jag använder båda, men det är väl en vanesak. 15 år med tvåhandsfattning har satt sina spår.
Om hästen blir skrämd gör jag som ni beskriver, dvs tar båda tömmarna i vä hand och korrigerar med hö. Men när faran är över tar jag en töm i var hand igen. Använder jag pisken tar jag återigen båda i vä hand och återgår sedan till tvåhandsfattning.

Ser man på helheten så kör jag ju med en hand ibland. Har inte tänkt på det förut. :idea:
Då kanske jag har på kuskbocken att göra ibland iallafall. ;)

Klart du har!!! ;)

Det finns ju folk som kört med tvåhandsfattning jämt - jag själv tex fram tills i våras när jag fick för mig att jag skulle lära mig mer om enhandsfattning och poletten plötsligt trillade ner om varför det är så bra ibland.
Men aldrig att någon enda instruktör sagt till mig att testa med enhandsfattning i stället, eller förklarat varför det ska vara bra att köra med det ena eller det andra. Så jag tror faktiskt det är väldigt många som inte har en aning om hur man kör med tömmarna i en hand, varför man gör det eller vad som är bra/dåligt med att göra det ena eller det andra i olika situationer.

Jag började köra med enhandsfattning efter att ha sett msv dressyr...börja träna inför egna starter :) Nu funkar det ganska bra. Jag kör aldrig med tömmarna i en hand och "drar" med den andra utan har tömmarna med bra kontakt i munnen och för sen hela handen åt höger eller vänster beroende på vart jag vill! Vid mindre hjälper vrider jag lite på handen bara.

Nej, dra ska man ju bara göra vid nödsituationer som jag har fattat det. Annars är det de små rörelserna som gäller! *s*
Fasiken, jag ska träna på det i morgon igen. Blev lite inspirerad av denna diskussion ju! :)

Enhandsfattningen är en del av körningen och ett måste vid högre klasser i dressyrkörning. Att köra på en hand kräver daglig träning under ganska lång tid. Det är viktigt att man lär in rätt tömtag för att det skall bli så effektivt som möjligt. Vet inte om någon nämt att tömmarna i vänster handen hålls mellan tumme och pekfinger och mellan långfinger och ringfinger. På träning och tävling när det är tillåtet med två händer på tömmen så tar man tag med högerhand i höger töm och drar ut den en bit ifrån vänsterhanden. Då får man en fattning där man är stadig och snabbt kan växla till en hand när rörelsen i dressyrprogramet kräver det. Förstår om detta är obegripligt, titta på bilder och be någon som kan visa.
Jag tycker oftast att hästarna kommer till ro och tar bra stöd när man kör på en hand. Om man har en stark häst så krävs det lite muskelträning för en själv för att orka + lydnad på hästen.
Tycker inte att användning av piskan är ett bra argument för enhandsfattning, då det är ännu viktigare att kunna använda piskan samtidigt man har tömmen i två händer. Det behövs ofta då man korrigerar hästen att handen samtidigt talar om för hästen var den skall vara.
Men hur som så kan man vara en bra kusk utan att kunna enhandsfattning men på tävling så får man då hålla sig i lätt klass.

Men om du kör med tvåhandsfattning och har pisken i höger hand tillsammans med tömmen, så rör du ju tömmen varje gång du rör pisken. Du kanske inte gör "något stort", lägger den lite på ryggen vid en uppförsbacke eller så, men då rör du ändå hästen i munnen. Tömmen förstärker ju minsta rörelse du gör, även om den inte alls är tänkt som en korrigerande rörelse på minsta sätt. Det borde också, när du väl korrigerar, vara svårt att styra så att det blir "rätt" både med pisk och hand samtidigt?!
Jag tror de flesta hästar "kommer till ro" vid enhandskörning just för att bettet faktiskt hålls mer stilla.

Men som sagt - jag håller själv på att lära mig det, så jag är absolut ingen expert och kan ha fel! :)

du ska ju inte behöva släppa stödet på tömmen när du ska använda pisken. Då har du antingen en för lång eller för kort pisk. Men för att komma åt på "svåra ställen" kan det ju säkert vara bra att ha båda tömmar i en hand. Om du gör det med en så fin rörelse att det inte glappar i bettet då heller...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 704
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 922
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 873
Senast: fejko
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka