Sv: En eller två händer?
Hm, jag är lite virrig så jag vet inte exakt om jag svarar på rätt inlägg nu, men ni får försöka överleva!
Det är jättesvårt att förklara hur man ska köra med en hand om man inte har bilder att visa! Men man håller tömmarna stilla i vänsterhanden, samt släpper efter på dem om det behövs. Sedan använder man högerhanden när tömmarna behöver justeras eller om pisken ska användas. När högerhanden inte jobbar "vilar" den på tömmarna, strax framför vänsterhanden. *svamligt men ...*
Fördelen med att köra med en hand är ju att om hästen sticker och du SNABBT behöver korta tömmarna, då kan du sträcka högerhanden framåt på tömmen och ta tag långt fram. Håller man tömmarna i båda händerna måste man ju fippla mer, och det går inte riktigt lika snabbt. Testa får du se!
Vad gäller piskrädd häst, så skulle jag nog lägga ner massor av jobb på att vänja den vid pisken, i stället för att ta bort den helt. Det är nästan omöjligt att få till körningen utan pisk tyvärr. Inte för att man behöver slå den, men det är ju en framåtdrivande hjälp vid dressyren, och även om hästen pinnar på bra själv kan man ju ändå behöva förstärka någon hjälp ibland, eller använda pisken för att få hästen att böja sig på tex en volt.
Dessutom - i en nödsituation (tex om hästen hoppar ut mitt på vägen och fryser till is av skräck och ni är just möter en långtradare full med timmer!) kan du ju faktiskt bli tvungen att använda pisken för att få hästen framåt/ur vägen. Pisken är ju det enda du har att "peta på" hästen med, så att säga!
Mitt gamla russ Frö petar jag på med pisken kanske tre gånger per år, men den är ändå alltid med när vi kör.
:bananas: