En eller två händer?

Sv: En eller två händer?

Ser inte hur man ska kunna använda piskan, utan att handen samtidigt överför rörelse till tömmen. Under körning i t ex maraton spelar det ingen större roll, men under "finåka" när man använder så små signaler som möjligt, blir det annorlunda.

En tömkram blir ungefär lika stor som en piskrörelse. Alltså får hästen 2 olika signaler samtidigt. Inget stort problem, men nog tycker jag det är ett argument för enhandsfattning.

LIA

Men tömmen rör sig väl ungefär lika mycket vid användning av rätt tillpassad pisk som att byta tömhand? Fast kör man med enhandsfattning hela tiden funkar det ju kanske! Tror att detta är ganska oundvikligt och är ändå relativt små rörelser. När ni pratade om att tömmen "glappar" tänker jag att den typ fladdrar, hänger så löst. Då har man ju ganska fel längd på pisken...

Håller med, mest för att jag har jättesvårt att hålla handen stilla när jag ska använda pisken, och då försvinner hela meningen med det, för hästen får två signaler..
jag vill jättegärna lära mej köra med enhandsfattning, provade på glimmer idag, och det blev en helt annan känsla! Nu var han ju väldigt lyhörd jämfört med den sista hästen jag körde, och då kändes det rätt.
måste öva mera, ser fram emot då jag får hem min blivande stjärna *
/jenny

jag hoppas verkligen att jag kan komma igång oxå, på min egna!!
tack för idag :) lär mig så mycket av dig o christina!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 704
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 922
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 873
Senast: fejko
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka