En dum fråga.

T

Tjalfe

Men eftersom det är ganska dött här på körning så frågar jag ändå.
Jag är nybörjare när det gäller körningen men håller på och försöker lära mej nu:)

Är det inte väldigt lätt att hästens bakben hamnar på fel sida draglinan om hästen gör ett litet skutt?
Jag tänker mest på shettisar som draglinorna hamnar väldigt långt ner på.
kan ju bli jätte hemskt om det händer:eek:

Sv: En dum fråga.

Ett litet skutt brukar inte resultera i att hästen får benet över draglinan, men bråkar den så kan det självklart hända... Man får se till att hästen vet att små skutt inte är tillåtna när man drar vagn, men det går ju aldrig att garantera att den inte blir rädd för något.

Sv: En dum fråga.

Precis som nussikan så är inte små skutt önskvärda, vilket hästen bör veta. Men eftersom det kan hända så är det vettigt att träna på sådana situationer, så att hästen vet att det inte är farligt om draglinorna väl skulle hamna mellan benen!

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 669
Senast: ako
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 302
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar