Definiera ett dåligt system. Jag menar - och där håller jag också med Flashlight - att jag blir trött på detta eviga tjat om en enda sak, nämligen en aspekt av en träningsmetod som en del av dressyrvärlden inte gillar, men som bevisligen fungerar. Hästarna går med sluten mun, går av sig själva, visar upp betydligt mer arbetsglädje än många andra - ändå "far de illa". Det finns inga andra ryttare som dominerar dressyrarenan som just holländarna, med undantag för vissa tyskar, och tyskarna gör säkerligen också gör vad som krävs för att nå resultat. Hur skulle de annars kunna fortsätta med vad de gör?
[
Men ja - tyglarna har en funktion. Normalt att vi ska ta i dem för att hindra hästarna att gå framåt. Skänklarna ska driva hästen framåt. Den gamla skolan kombinerar hjälperna i samling, medan holländarna använder bara en i taget, av anledningen att det blir lättare och mer konsekvent för hästarna. Och den passiva ridningen skulle jag säga är betydligt mer skonsam, även om ingen skola knappast är skadlig eller plågsam.
Jag tycker inte att vi ska döma. Framför allt ska vi inte döma hälsan hos Edward Gals hästar, vilket är att dra slutsatserna bortom allt sunt förnuft.