Sv: "En annan ryttare kanske gör det ännu bättre"
Egentligen har vi haft alldeles för många såna här diskussioner på dressyr så jag är rätt trött på dom men eftersom du vanligtvis är en vettig människa, så
Det finns inget som säger att FEI:s officiella utbildningsskala skulle vara skonsammare mot hästarna. Det är något vi bara har antagit. (Samma organisation föreslog väl för övrigt att slopa karensen på antiinflammatorisk medicin, hur djurvänligt är det?).
FEI har inte skapat utbildningsskalan utan den är ju framarbetad genom generationer av utbildning av hästar och bygger på hur det är logiskt för hästen att använda kroppen på ett hälsosamt sätt och att kunna uppnå kraven för samling, dvs att den arbetar igenom kroppen på rätt sätt för att kunna samla sig korrekt.
Den ligger som grund för bedömingen av dressyr, dvs de olika bedömningspunkterna i allt från LC till GP bygger på den. Därför är det även FEI:s bedömingsgrunder. Vad FEI beslutar i andra frågor har inget med det att göra öht. Den klassiska utbildningskalan fanns före FEI och kommer att finnas oavsett beslut i FEI.
Nej det finns ingen forskning som visar att HF är skadlig vad jag vet. Men att arbeta i den formen så långa stunder, dvs extremt överböjd, pga kontrollskäl och för att behärska kraften, det är inte ok för mej i alla fall.
Jag har inte sett Ankys hästar i extrem överböjning en hel framridning, däremot clinics där hon plockade upp vissa individer och sänkte andra. Verkade sunt och vettigt.
Ja men så gör ju alla ryttare, ändrar o varierar formen. Det är inte något konstigt med det, inte heller att rida en häst rundare bitvis.
Anky visar lite annat på clinic och är en charmerande och intagande person tycker jag. Mycket är sympatiskt av det hon visar, och säger, på clinicarna. Jag beundrade henne mycket innan jag förstod skillnaderna bättre. Jag har aldrig trott på de värsta skräckhistorierna om hennes träningsmetoder och det gör jag inte nu heller, jag avskyr masshysteri vad det än gäller..för mej handlar inte tveksamheten om sånt.
Och jo, hon (bla) har faktiskt ridit så länge på framridningar oavbrutet i den formen, det finns på film tror jag. Därav de nya reglerna...även om de är luddiga.
Det finns en intervju med henne ang de nya reglerna där hon raljerar ang hur länge hon rider i den formen, från att ha sagt att det är korta stunder säger hon att det kan bli 15-20 minuter och att hon inte har så bra koll på tiden när hon har roligt
Jag vet att hästarna är tränade dit, det gör man inte över natt, man drar dem inte dit med handen, osv osv, tvärtom dessa hästar är så vana att gå där att dom lägger sej så bara ryttaren tar tygeln, utmaningen blir att få fram nosen istället, kan man se ibland vid ryggning, skritt, halter, på en del.
Men: om du har en häst med så mycket energi att du inte kan kontrollera den, vad gör du då enligt den traditionella ridningen? (förutsatt att du inte longerar den först, eller liknande). Du stoppar den genom att ta i munnen. Det är inte särskilt trevligt, det heller.
Njae....hmm....
Det beror på vad man talar om. För det första, nej jag longerar aldrig själv bort energin, för mej handlar det om lydnad lydnad lydnad och det gör det förbaskat mycket svårare än att ta till genvägar.....
Absolut att vi vanliga hobbyryttare tar till handen för mycket och misshandlar hästarna i munnen och även massor av dressyrryttare på rätt hög nivå t o m, - för att man inte har bättre koll på resten av kroppen och inte har dom på sätet som kan ge den lätta kontakten.....men det är ju bara dålig ridning och inget annat?
Man vill ju få hästen att svara på säteshjälperna i första hand, en het häst är det vansinne att försöka få koll på via handen.
Det funkar inte. Man måste ha en större stabilitet i sin egen bål på en sån (tycker jag).En mycket lätt kontakt istället, det är ju utmaningen på en sån, att få en lätt men ärlig kontakt och det kommer via sätet inte handen.
I Sjefs system används handen mycket mera, man bromsar tex mera med handen, det syns om man tittar noga att deras kontakt skiljer sej, särskilt i vissa moment. (Men det finns massor mer att säga om det här dom är ju skickliga, utan tvekan)
Sjef har berättat hur han utvecklade systemet efter att ha haft ett fullbod (tror jag det var) som han inte kom tillrätta med alls och hittade ett sätt att få kontroll och göra den ridbar. De vill ju ha såna hästar och såna gillar jag också f ö.
Men det är ett kontroll och signalsystem som ger dem möjlighet att behärska kraftfulla, explosiva hästar, en genväg på sätt och vis, där man går ifrån det som är grunderna, enligt mej.
Min poäng är att jag tycker hela diskussionen stirrar sig blind på EN enda parameter och därifrån dras hela slutsatser om hästarnas välmående. Så enkelt är det inte.
Det håller jag med om. Vi är helt överens om det!
De holländska hästarna älskar att jobba, medan de svenska inte visade riktigt samma vilja under VM. Titta på Leslie Morses stackars Tip-top - jag har aldrig sett den hästen fastna på en bild där den inte gapar som en krigshäst från en forntida tavla. Den hästen är utbildad enligt Kyras principer. Vad signalsystemet beträffar verkar Sjefs system betydligt mer logiskt än den gamla "hålla i och sparka på samtidigt-doktrinen", vilket också avspeglar sig i att hästarna rids med i stort sett osynliga skänkelhjälper
.
Alltså, som jag sa, jag gillar en del i deras tänk, hästarna är helt annorlunda och mycket mera min typ, än de svenska tex , men även att stärka hästarna, de svenska är ju ofta rent pinsamt oengagerade och trista
De holländska är vältränade atleter på ett helt annat sätt. Men kan de inte vara det ändå? Det tror jag.
Men vi hamnar fel om det blir Sjefs system eller dålig ridning som vissa tränare lär ut, med sparka och dra, som är alternativen. I min värld är det varken det ena eller andra som är bra ridning ur hästens synpunkt utan ett system som bygger på hur hästen arbetar med sin kropp och att lära sig att använda sin egen kropp så samspelt att man har hästen (med energi och allt) verkligen
på sätet, med en lätt kontakt och lätta hjälper. Men det är inte helt vanligt, nej.
DET är mitt ideal. Men det är ju den absolut svåraste vägen utan tvekan så hur många lär sig klara det? Men jag gillar inget av de andra alternativen. Det jag föredrar är väl det som brukar kallas det tyska systemet eftersom det växte fram vid tyska ridakademier samt spanska ridskolan bla.
Sjef är en elitidrottsman, men vilken dressyrryttare i toppen är inte det? Och jag kan garantera att Schockemöhle är en. Han har dessutom ett bagage med både barrering och andra skumheter.
Har inga illussioner om PS.
Det jag vill se på Totilas är inte honom
Men en skicklig tysk dressyrryttare som kan rida honom enligt deras system och se vad som då blir, troligen inte samma helt och hållet, men kanske bättre, i alla fall kvalitetsmässigt. Tycker det ska bli mycket spännande, jag.
Och så blev det alldeles för långt så nu får jag hålla tyst!