En älskad hund är inte tjock!

S

Stoppard

Såg denna dekal på en bil och tycker
att den är väldigt tänkvärd. Provocerande,
men sann.

det stämmer, men samtidigt borde man lägga till på denna dekal att vår sneda utseendefixering i många fall tyvärr kommit att omfatta även våra djur.

För mig har det inget att göra med utseendet. Det är snarare tvärtom att man i utställningsvärlden ofta hittar många raser som är alldeles för feta.

Jag vill ha mina hundar smala för att de är atleter. De skall vara snabba, uthålliga och smidiga. Varje överflödigt gram kommer inverka på ovanstående faktorer.

Även hästar är generellt alldeles för feta.

Personligen tycker jag det är värre med för feta hundar än för smala (om det nu inte är magra hundar vi pratar om, för det är ju aldrig bra).

Är labbeägare, så jag vet ju hur det ser ut *suck*

Kan även känna att denna allmänna ursäkten "ja men hon är gammal" på en hund som är 6-7 år och grovt överviktig är ett bevis på okunnighet. Vår gamla har lagt på sig de senaste månaderna, av olika olyckliga omständigheter.

Normalvikt på hund och bra med muskler så blir de äldre, som geezer sa, de är atleter.

//E

Ja, visst är det hemskt när folk låter sina djur bli överviktiga.
Vi hade en granne ute på landet vars Golden retriver såg urgammal ut, fet och kunde knappt röra sig. Det visade sig att den stackars hunden bara var 1.5 år gammal.

Men det är också hemskt när folk inte åker till veterinären i tid utan låter sin älskade hund leva för länge. Det gör ont att se djuret tackla av mer och mer.

Jag tycker inte det stämmer riktigt.
Jag tycker hundar mår dåligt av att vara för överviktiga, men jag bryr mig inte om de bara har ett par extra kilo.

nu vet jag inte vad du har för ras eller vad du använder dina hundar till, men för "vanliga" fritidshundar anser jag att det är bättre att de har lite för mycket hull än för lite (givetvis menar jag inte att hundar skall vara överviktiga).

Men samtidigt har jag mött många hundägare som anser att deras hundar måste gå ner i vikt för att "bli snyggare" (och då har det handlat om normalviktiga hundar)

Jo det kan du ju tycka men för hunden är det klart bättre att vara normal till smal än normal med hull. På vilket sätt skulle det vara bättre för en fritidshund att ha hull än att vara smal till normal? Rent medicinskt är det inte det vilket fall.

min hund anses nog som "fritidshund" och skulle INTE må bra av några kilo + .

MEN det är nog individuellt för varje hund.

därför att om det händer något, dvs. om hunden blir sjuk och tacklar av, är det bra om hunden har lite hull att ta av. det har ingen smal hund.

däremot definerar vi alla ordet "normal" på olika sätt.

Dessutom antar jag då att du är lika noga med din kropp som med din hunds, jag menar: du är väl noga med att viktmässigt ligga mellan smal och normal och har väl inget extra hull, eller?

det beror ju på hunden, självklart. Om det är en liten pekines mår den inte bra av ett par extra kilon. Om det däremot är en stor hund på 80 kg spelar det nog ingen roll om den väger 2 kg mer eller mindre.

Om du läser mitt inlägg mer noga, ser du att jag inte skrivit ngt om kilon utan om hull: att hellre lite mer hull än för lite (utan att det för den sakens skull leder till övervikt)

Ja, jag tar hand om min kropp. Jag löptränar bland annat fler gånger i veckan. Jag hade gärna varit smalare men jag lyckas inte gå ned mer. Även om jag inte skulle ta hand om mig själv så innebär det väl inte att jag inte skulle vilja ta hand om mina djur. Feta föräldrar behöver inte nödvändigtvis se till att deras barn blir feta.

Blir hunden så pass sjuk att den måste ha hull att ta av så skall den på sjukhus och då får den närlingslösning så att den klarar sig.

Faktum är att jag tycker det är extra viktigt att fritidshundar är smala eftersom de får mindre motion än många sporthundar. Med fetma och dålig motion kommer många vällevnads sjukdomar som diabetes för att ta ett exempel.

Det var ju ett par sanna ord!

Är själv hundägare men har problem att få min hund att vara i normalt hull dvs hon har lätt för att bli mager.

Hon har ingen enorm matlust och rör sig väldigt mycket.
Det har blivit lättare och bättre nu i alla fall!

att övergöda sin hund är inget annat än ett bevis på okunskap och ignorans. det spelar ingen roll vad hunden används till, övervikt är endast skadligt.

men människa!!!! läs vad jag har skrivit!!!!! Jag skrev inget om övervikt eller övergödning. Jag skrev att man INTE skall sträva efter övervikt, utan att lite hull inte är skadligt.

Kan du på fullaste allvar kalla en hund som väger 35 istället för 33 för överviktig??? :confused: För det var ju detta jag menade med lite hull.

Läs och tänk först innan du skriver!

men gud så onödigt. antingen är hunden för fet eller så är den det inte. 2 kg hit eller dit spelar kanske inte nån jättestor roll på en grandis, men varför eftersträva något annat än idealvikten?

och nej, lite hull är inte hälsosamt. även en liten övervikt ökar risken för följdsjukdomar.

Jag har alltid haft motsatt problem, mina hundar är för smala, nu har jag en mellanpudel som väger 9 kg, han är 40 cm hög. Han är glad för mat, men han är mycket pigg och aktiv, så han gör väl av med allt. Men han mår jättebra, så jag tror det är OK.

Om dom 2 kg handlar om fett gör det jättestor skillnad på en GD :crazy:

Vi har en tik i Dalarna som alltid ligger på - 2-3 kg. När man äntligen får upp henne dom där kilona så syns det stor skillnad! Och tappar hon dom så ser hon för smal ut igen..

Men en stor ras, som inte är lika elegant i kroppen, så att säga, märks det knaptt på. Ta en Mastiff till exempel, som ligger i GD's viktklass men med mer skinn och massa på kroppen.. Där syns inte ens 5 kg :D

För övrigt så håller jag med dig. Idealvikten ska alltid eftersträvas, och på en hund (Oavsett ras) så ska alltid hullet ligga åt det smala hållet, för att underlätta för leder, ligament och skelett. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 901
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
900
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 109
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
356
Senast: chimichanga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka