Empire VDL

Sv: Empire VDL

Har du frågor ang "hingstkatalogen" pm:a gärna eller jag kanske missförstod innebörden av frågan ang typ och storlek????:confused:
 
Sv: Empire VDL

Det verkar faktiskt som han nedärver ett mycket gott temprament. Min skruttfia är också väldigt cool i alla lägen.... Mina barn kan stå och borsta och rida på henne (när jag leder förstås). När minsta barnet ska borsta huvudet så sänker Amalia det till hans höjd så han når.... Det ser så himla "gulligt" ut.
Jag lastar henne själv i trailern, inga problem att sko, kan gå ensam i hagen och stå själv i stallet, liksom inga problem alls. Hon är åt det lite hetare hållet i ridningen och kan se ganska "explosiv" ut i gångarterna. Ett otroligt fint och stort steg överlag..... Väldigt lättlärd och lyhörd, vill verkligen lära sig nya saker.
Just nu verkar hon dock vara lite seg i kroppen men det kan ju bero på att hon har vuxit en hel del sedan bilderna på www.aln.se togs.
Jag har bara tills imorgon på mig att bestämma huruvida jag ska anmäla till Flyinge eller inte.... Det hade ju onekligen varit väldans intressant! Tips av någon kanske?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Empire VDL

Klart du ska vara med när du har en så fin häst. Det är väl löshoppning som 3 åringarna ska visas i? Jag kan förmedla kontakt med proffsvisare om du vill det, behöver du "vanlig" hjälp så kan jag hjälpa till.
 
Sv: Empire VDL

Ja det är löshoppning som de visas i.... Sen vet jag inte om de visas för hand också som man gör på treårstestet..... Har som sagt aldrig varit på Flyinge och sett finalerna. Men gärna.... Om du har någon så :)
"Vanlig" löshoppning hemma sköter jag ju själv.... Men det är ju lite nervigt då man vill att hon ska få rättvisa poäng.
 
Sv: Empire VDL

ja, självklart skall du åka ned med sveriges enda Empire3åring!!!!!!!!!!!!!

Vi är många som vill hjälpa till!!!

Kom igen nu o anmäl!
 
Sv: Empire VDL

Jag har anmält nu :laugh:
Usch vad nervigt...... Men nu har ni ju lovat att finnas där för mig och Amalia ;)
 
Sv: Empire VDL

ja, menar verkligen det!! Det är säkert fler än jag här oxå som mer än gärna hjälper dig!!

Kan även hjälpa till med boende i falsterbo alt i buss,

Vilka dagar är det som 3 åringarna visas o hur går det till?

Kul!! Hon kommer antagligen få många intresserade att titta extra mkt på den stammen.

Lenes nästa "stjärna" som gick med min hingst nu tror jag är en Empire- calido eller nåt sånt. Hoppas den oxå blir fin!!!
 
Sv: Empire VDL

Jag tror att treåringarnas första kval går på torsdagen den 16:e, sedan andra kval på fredagen och final på lördagen.
Vet du om de ska visas för hand också? Ska bli skoj att se alla fina hästar och det är extra skoj att alla årgångarna är samlade :bump:
När åker ni dit? Femåringarna går väl samma dag som treåringarna?
 
Sv: Empire VDL

Så här står det angående finalen i Flyienge för 3 åriga hopphästar

Hopphästarna bedöms i löshoppning.

Alla hästar bedöms i omg 1 av finalen.

Till omgång II går 10 gångartshästar och 10 hopphästar.

Hästarna i omgång II bedöms ytterligare en gång och placering 1- 5 i varje disciplin fastställs, övriga blir likaplacerade 6:or.
 
Sv: Empire VDL

Jag har också läst på Swedehorse hemsida..... Men sen sa en kompis till mig att de visas för hand också..... Men jag kan inte läsa det någonstans.... Hmmm.... Jag får väl ringa och fråga så man är förberedd på det som komma skall ;)
 
Sv: Empire VDL

Jag tror att treåringarnas första kval går på torsdagen den 16:e, sedan andra kval på fredagen och final på lördagen.
Vet du om de ska visas för hand också? Ska bli skoj att se alla fina hästar och det är extra skoj att alla årgångarna är samlade :bump:
När åker ni dit? Femåringarna går väl samma dag som treåringarna?

ja, det verkar stämma!! Det verkar bara var hoppning eller? Har du fått klarhet i om din skal visas för hand?

Jag åker dit antingen Tisdag eller Måndag beroende på vilket transportmedel vi åker med. Min donna kan bli stallkär när hon sover borta men lugnar ned sig efter några dar. Hon gick fruktansvärt bra i sön o i går på träning. Ja, o så är det ju kul att se andra hästar också så om det blir Måndag är det inte hela världen heller.

Min hästs lillebror med samma mamma skall vara med på auktionen. den vill jag ej missa!! (men cagliostro som pappa)
 
Sv: Empire VDL

Ja, det kanske är bäst att kolla för säkerhets skull.

Har tagit ledigt to+fre, så to, fre, lör hade jag tänkt vara där.
 
Sv: Empire VDL

Har du frågor ang "hingstkatalogen" pm:a gärna eller jag kanske missförstod innebörden av frågan ang typ och storlek????:confused:

frågor ang hingstkatalogen ? nej det har jag ej :).

jag frågade bara vad han ger för typ. Hingsten...

Men det vore ju verkligen att komma ifrån temat som ju var Empire;)
 
Sv: Empire VDL

frågor ang hingstkatalogen ? nej det har jag ej :).

jag frågade bara vad han ger för typ. Hingsten...Typar sina avkommor-mycket "gummi" i sprången.

Men det vore ju verkligen att komma ifrån temat som ju var Empire;)

Någon som har koll på Empires bedömda föl?
 
Sv: Empire VDL

Jag vet att det var två 48 poängare i Halland i år.

Detta har jag saxat från Penarpsgårdens sida, nu är det visserligen holländska ston som är mödrar till de föl som bedömts där:
I Holland görs en bedömning av hingstarnas första årgång. Man bedömmer ca 15 slumpvis uttagna föl för att få en första överblick över hingstarnas förärvning. För Empires del, 13 föl, lät resultatet ( fritt översatt från holländska) så här: Empire visade en jämn, korrekt och välutvecklad avkommegrupp.
De har långa halsar, välliggande bogar och en harmonisk överlinje. Manken är välplacerad och av god längd. Bakpartiet är välmusklat. Skritten är energisk och god, traven elastisk med bra räckvidd, galoppen flexibel och lätt och de faller lätt in i denna gångart.
 
Sv: Empire VDL

Min Empireavkomma ue Calido I fick 45p på fölvisning.
Emperador.jpg
Såld till Lene Lembke.
 
Sv: Empire VDL

ja, där är den ju!!! Trodde hon hade hittat den utomlands. Min hingst gick med honom i somras men mobbade honom o var tvungen att skiljas pga ålderskillnaden. Intrssant stam!! Prestation på mödernet?
 
Sv: Empire VDL

Empireavkommans mor, e.Calido I-Caletto I-Coriander, har inte presterat mycket. Jag köpte henne som 6 åring. Lät en duktig Löddebo tävla henne ett tag tills jag flyttade. Därefter har hon fått föl e. Cardento( finns i Karlstad), Cagliostro(Holland), Empire(Hos Lene) och är nu dräktig med Cartier (e.Contender-Capitol I-Landgraf I) (Någon som é intresserad????).

Hon är reggad i Holstein och erhöll Bezirkspremie som 3-åring.

Enligt uppgift från tidigare ägare gick hon 1,30m i Tyskland/Danmark som 6 åring (Tycker det låter högt för den åldern). Dock obekräftat. Under hennes korta tävlingsperiod tävlade hon endast 1,20m i Sverige. Därefter har det blivit avelsboxen.
Kaligua-hoppar.gif
Kaligua-hopp.gif

Mer info på http://hem.bredband.net/maitea/Kaligua.htm
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 985
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 279
Senast: em-pirre
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 170
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp