Empire VDL

Sv: Empire VDL

Roligt att du är nöjd med henne. :) Tog ju in en unghäst till från holland förra året som nu är såld, hoppas de nya ägarna också blir lika nöjda som du.
 
Sv: Empire VDL

Tack för det både Pade och Minandra.

Går allt som det "ska" så planerar jag att visa honom på treårstest.

Roligt att höra om fler "Empirar" med bra temperament, har förstått på Lene att Pades uppfödning också har det.

Vi har ett föl i år i stallet och förhoppningsvis blir det två till nästa vår efter honom ( ej mina). Fölet från i år är också en cool kille.

Hoppas att vi i fortsättningen kan följa Empire själv någonstans.
 
Sv: Empire VDL

Hoppas inte han hamnar så långt bort som sydamerika...

Nu har jag fotat min uppställd ( inget proffsfoto, ser att han står lite i nedförsbacke, men det var så det blev)

29453287.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Empire VDL

hej, mitt sto är för tillfället dräktig med emipre och ska förla nästa år i april
 
Sv: Empire VDL

Hej har en empire avkomma hemma som blir 5 månader den 1/11.
ett helt underbart stoföl som är trevlig i typ och psyke..:laugh:
 
Sv: Empire VDL

Vad fin han är! Mitt sto växer så det knakar, ca 165 nu. Ändå har hon liten mamma (e. Turban Rose). Rider ni redan in? Jag tänkte börja så smått framåt februari - mars. Har tagit det vädigt lugnt, men hon är hur cool som helst. Lätt att lasta och börjar bli van vid veterinär och sprutor och annat efter sparkskada + gaskolik på kort tid nu... Men nu är hon OK igen.

Lite bilder finns här:

http://www.pixbox.se/pic_show_id29705354.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id29705358.html
 
Sv: Empire VDL

Så fin hon har blivit, hon växt till sig mycket på de senaste bilderna. Roligt att se en så nära släkting till min.

Min har också Turban Rose som morfar, dock är modern till min en rejäl och mäktig dam på 172 cm. Sedan ligger holsteinerblod med Midas efter Maximus bakom henne, och där finns en hel del rätt stora hästar. Dock verkar stoets tredjeled, Steinpilz xx ,tillsammans med Empires höga fullblodsandel ha lättat upp avkomman en hel del som tur är.

Min reds in i september, allt gick som på räls, så nu vilar han fram till feb-mars då det är tänkt att han ska sättas igång inför treårstest ( om det nu går enligt planerna).

Hoppas att din får hålla sig frisk nu, ska du visa henne på treårstestet?
 
Sv: Empire VDL

Har inte bestämt mig. Har egentligen tänkt ta det väldigt lugnt med henne, påbörja inridning till våren, ev ta hjälp av uppfödaren. Vi får se hur långt vi kommer och hur smidigt det går. Annars får det bli kvalitetstestet istället. Då ska vi definitivt vara ordentligt igång såvida inget oförutsett inträffar. Har barn och det är lite svårt att lägga all tid man vill men det blir lättare hela tiden. Yngsta barnet fyller snart 4 och hon är hästtokig! Jag har bara Effie och en ponny här hemma nu så det blir mest pyssel på kvällarna på veckorna och har påbörjat longering och lite löshoppning på helgerna. Har en kompis som hjäper mig en del. Skönt att ha någon hästvan med när det är nya saker man testar, min man är inte så hästvan och jag är ju själv i stallet annars.

Men hon är som sagt väldigt lätt att ha att göra med och lyssnar och lär hela tiden. Jag hade hennes mamma på foder fram tills för en månad sedan och hon var underbar i all hantering.
 
Sv: Empire VDL

puttar lite o undrar om någon vet vad som hänt med empire?
 
Sv: Empire VDL

Jaaaaa....... Jag undrar också. Tycker det är trist när hingstar försvinner ur landet och så blir det knäpptyst om dem :-(
 
Sv: Empire VDL

Empire står fortfarande på VDL och är han är inte såld. Jag mailade dem i förra veckan eftersom jag är intresserad av att använda honom igen
Det finns frusen sperma att köpa från VDL, men jag har ingen aning om kvaliteten på den. Jag har heller aldrig provat fruset förr, så vi får se om jag vågar prova.

Bonusbild på min 07:a e.Empire-Tuirban Rose i hagen för ett par dagar sedan
30124044.jpg
 
Sv: Empire VDL

Tack!!

Gu va spännande det ska bli att se alla empires i vår.. Men det kanske ej är så många som ska visas o som är födda 07.

Vad fick din för poäng på 3 års Minandra? ( var ju där men minns ej)
 
Sv: Empire VDL

Tack!!

Gu va spännande det ska bli att se alla empires i vår.. Men det kanske ej är så många som ska visas o som är födda 07.

Vad fick din för poäng på 3 års Minandra? ( var ju där men minns ej)

46 poäng som gångartstalang, klass 1
48 poäng som hopptalang, diplom

Hon fick 8-8-8 på gångarter, omdöme: skritt: energisk, taktmässig, trav: lätt, taktmässig, vägvinnande, bra hasarbete, galopp: lätt, luftig, spänstig, bärig. Hon fick 9-9 i löshoppning, omdöme: bra rytm, balans, säker taxering, hoppvillig, bra ben, mkt spänstig, samarbetsvillig, gott förtroende, orädd, energisk.
Ridprovet vart med beröm godkänt. Framåtbjudning: energisk, samarbetsvilja: mkt god, naturlig bärighet: vägvinnande. Allmänt intryck: mycket trevlig häst.

Det här har jag skrivit av från protokollet så det kanske låter lite osammanhängande.
Det hon fick minus på var ju typen då hon var så liten då, 158 cm. Men hon har ju vuxit sedan dess. Omdömet på typen var: liten, ädel.

Jag ska svara på ditt pm när jag nattat barnen. De har legat magsjuka så det är därför jag inte har svarat tidigare :crazy:
 
Sv: Empire VDL

Jag hoppas vi får se många Empireavkommor på treårstesten i vår.
Tycker det är himla trist att han försvann ur landet.... Men men. Vi får hoppas att han kommer till en duktig ryttare och att vi får se honom i resultatlistorna snart igen.
 
Sv: Empire VDL

Nu e det bara ca 1,5 månader kvar till fölningsdax. Någon som har nått nyblivet Empireföl att visa upp??
 
Sv: Empire VDL

Spännande! I mitt stall väntas två Empireföl i år, i slutet av maj/början av juni. Det är kompisens hästar, så jag lägger in bilder här på dem när de anländer.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 985
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 279
Senast: em-pirre
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 170
Senast: ginnies
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp