Alexandra_W
Trådstartare
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har testat båda och min rycker ur och sorterar utanför nätet i stället.Jag har också varit hemskt skeptisk till de småmaskiga hönäten, av ovanstående orsaker. Dock fick Fröken en hovböld och boxvila i kombination med ganska kraftigt silage, vad göra?
Hon fick två av sex mål i vanligt (stormaskigt?) nät där jag blandat silaget med halm, en näve i taget. Eftersom silage var såååååå mkt godare än blä-halm pillade hon självmant väldigt länge i nätet, utan ryck/att tänderna gick emot materialet. Det förlängde i alla fall hennes ättid med ca 3ggr.
Har ni prövat något sådant (eller i extremfall, liknande även i småmaskigt nät) eller tycker era halm i sig är så gott att de inte sorterar?)
Jag har också varit hemskt skeptisk till de småmaskiga hönäten, av ovanstående orsaker. Dock fick Fröken en hovböld och boxvila i kombination med ganska kraftigt silage, vad göra?
Hon fick två av sex mål i vanligt (stormaskigt?) nät där jag blandat silaget med halm, en näve i taget. Eftersom silage var såååååå mkt godare än blä-halm pillade hon självmant väldigt länge i nätet, utan ryck/att tänderna gick emot materialet. Det förlängde i alla fall hennes ättid med ca 3ggr.
Har ni prövat något sådant (eller i extremfall, liknande även i småmaskigt nät) eller tycker era halm i sig är så gott att de inte sorterar?)
Jag har också varit hemskt skeptisk till de småmaskiga hönäten, av ovanstående orsaker. Dock fick Fröken en hovböld och boxvila i kombination med ganska kraftigt silage, vad göra?
Har inte märkt/sett några emaljskador på min som gått med betesreducerare. Dock är vårat problem istället att han blir grymt olycklig och obekväm med den. Efter några gånger slutar det med att jag inte ens får komma i närheten av honom i hagen. Han som vanligtvis är supersocial. Och det blir ju också ett problem.. Har försökt att alltid ha med mig något gott ut för att få det mer positiv men icke. Han springer så långt ifrån mig han kan har även provat olika modeller. Har aldrig haft något skav och är väl tillpassade.
Har du testat att göra hålet på hinkmodellen större? På mina som har behövt munkorg så har jag alltid gjort hålet större. Jag skär ut själva förstärkningen och då blir det ett lagom stort hål som de är bekväma med att äta ur. Då kan de också slicka på saltsten och klia kompisen utan problem. Visst slits de fortare men det är en struntsak tycker jag.
Samma med min fjording. Har dock inte sett om han fått några skador på tänderna, men det tror jag inte. Ska bli intressant att se vad de säger vid nästa koll av tänderna. Vintertid får de rundbal med nät över, och ändå blev han lite för fet i vintras Så utan nät är tyvärr inget alternativ. Verkar inte som han står och rycker i nätet heller, men helt säker kan man väl inte vara.. Nu under våren, sommaren och hösten får de portionerat hö men de har ju gräs och annat att gå och pilla med under tiden. Det går inte under vintern. Så det är knepigt att veta hur man ska lösa det på bästa sätt.Min ena som äter ur småmaskiga har börjat få detta. Dock först efter 4 år så jag ändrade ätställning och lite sådant och fått det att bromsa av rejält men då har jag andra problem och risker.
Men det är verkligen ett val mellan pest eller kolera. Jag måste säga att jag faktiskt inte vet vad jag ska göra om jag måste ta bort näten. Det är jävligt stor skillnad på att äta 60 minuter eller 6 timmar om dagen.
Däremot har mina ännu inte fått muskelproblem. Kollade med jämna mellanrum men det kan ju komma det med.
Jag har märkt samma i energi på halmen.Mitt sto går därifrån. Hon anser att halm är så äckligt att hon genast spottar ut om hon av misstag skulle få ett halmstrå i munnen. Att hon går därifrån är ju inte bra så halm har jag lagt ner helt. Dessutom innehåller halm nästan lika mycket energi som mitt hö (halm 5-6 Mj, mitt hö 7 Mj) så därför är det inget alternativ heller.
Det har jag inte gjort, kan prova det. Men får dom ändå inte i sig rätt mycket gräs då? Tycker att han fått i sig mycket även med det lilla hålet kan tillägga att detta är en mycket finurlig shettis med mycket egen vilja, mycket lättkränkt
Mina har hatat hink men alla har accepterat greenguard tack och lov
Funderade lite ang ilningar osv. Hästar som krubbiter kan ju slita ner sina tänder till bokstavligt talat ingenting. Vet man om det ger dem några problem med tex ilningar etc?
Jag har sett krubbitare med helt nedslitna tänder. Så är nog individuellt kanske?
Och vad de biter emot (trä, metall etc)