Emaljskador på framtänder av betesbegränsare

Fick idag möjlighet att ta en skarp och tydlig bild av det som senaste åren diskuterats ganska mycket - emaljskador och förslitning på grund av betesbegränsare och/eller finmaskiga hönät.

Så för de intresserade:
18238058_1293811480714822_4626174662936426412_o.jpg

Det är ju med de notoriskt lättfödda ett aber och ett pest eller kolera val. Jag har dock, i samråd med tandvet, valt att fortsätta använda betesbegränsare. Helt enkelt eftersom att i worst case scenario så klarar de sig utan framtänder. Men det är inte lika säkert de klarar fång. Och alt att sätta i en liten grusad fyrkant är inte ett alt för mig.

Men vore fantastiskt om det fanns en lösning utan baksidor.

Jag har inte läst hela tråden men vill bara säga att jag har flera hästar hos mig som äter ur burar som jag klätt med finmaskigt nät. Några av dessa hästar har jag ägt i många år och de har ätit ur finmaskigt nät lika länge. Jag låter en utbildad häst-tandläkare (veterinär) kolla mina hästars tänder regelbundet och ingen - INGEN - har några skador på tänderna.

Kan dock tillägga att näten är ett helvete för resten av kroppen på hästarna.
Både vet och kiros och tandisar jag känner får typ klåda bara de hör om folk som har nät.
Jag håller med. Jag har inte mött en häst som inte blivit muskulärt påverkad av att käka i nät, tyvärr.
Då kan du får träffa några av mina hästar. Jag har både tandläkare (veterinär) och ET/massör ute regelbundet och ingen har några skador/låsningar/spänningar. Helt friska och fina individer - trots att de äter ur burar med finmaskigt nät, och har gjort i flertalet år.

Då kan du får träffa några av mina hästar. Jag har både tandläkare (veterinär) och ET/massör ute regelbundet och ingen har några skador/låsningar/spänningar. Helt friska och fina individer - trots att de äter ur burar med finmaskigt nät, och har gjort i flertalet år.

Jag menar inte att dina hästar är påverkade. Men jag har träffat enormt många hästar som är genomgångna ua av både vet, kiro, massör, etc som har muskulära problem eller är rent av halta.
Så jag tar allt sånt med en nypa salt.
Speciellt när jag inte hittills mött någon häst som inte varit påverkad. Det är ändå rätt många man möter när man jobbat heltid med häst i ca 20 år. Så du kanske förstår varför jag är skeptisk.

Jag menar inte att dina hästar är påverkade. Men jag har träffat enormt många hästar som är genomgångna ua av både vet, kiro, massör, etc som har muskulära problem eller är rent av halta.
Så jag tar allt sånt med en nypa salt.
Speciellt när jag inte hittills mött någon häst som inte varit påverkad. Det är ändå rätt många man möter när man jobbat heltid med häst i ca 20 år. Så du kanske förstår varför jag är skeptisk.
Absolut. Men jag har verkligen varit sjukt noggran med kontroll och ingen av dem har några sådana problem. Nu är det bara mina lösdriftshästar som äter ur burar klädda med finmaskigt nät men ingen har problem med vare sig tänder eller muskler.

@pews1972 jag tycker inte så många hästar har problem med spänningar/muskler/tänder etc om de äter ur burar dvs solida grejer där de har stöd precis som från backen och dessutom i markläge/naturlig ätställning mera .

Burar har ju marknadsförts jättemycket tidigare som slowfeed innan näten tog över. Burarna var svåra utifrån byggnation och varierande resultat ang möjlighet för hästarna att få tag i fodret ... varierar ju jättemycket utifrån bur och hur fodret i sig är stråmässigt tex ...
Dessutom risker med burarna i markläge med skodda hästar att ev fastna med en sko ...

Fritt hängande småmaskiga nät där näten svänger fritt och högt och grovfodret som packas däri även det varierar i utformning blir ju en väldigt svår sak :(

Blivit otroligt poppis med just dessa frihängande nät högt upp i en ställning/spända mellan ett par träd i hagarna .

Senast ändrad:
Min stora är väldigt intressant. På vintern är hon på ett vis. Måste få över tabellbehov för att hålla okej hull. Dvs är inga större problem att fodra förutom att fritt inte fungerar här hos mig (hon är ranghög och äter snabbt. Innan stod hon i flock på fritt och var för smal, mer konkurrens).

Så kommer gräset. Plötsligt transfereras hästen till en shettis. Blir tjock direkt. På pyttelite gräs. Just nu går de i skogshage som delvis är jord. En liten (så liten så det gör ont i hjärtat) skogshage. De står inne 12 h per dygn (mer när jag jobbar) och hon får då 4 kg hösilage (med rätt låga värden) och 2 kg halm.

Så det lilla gräs hon lyckas gnaga i sig, sly/buskage etc i 12 h per dygn. Övriga 12 h 4 kg silage och 2 kg halm. Strax under 40 MJ inne.

Hon är tjock... På vintern äter hon 90 MJ utan att vara fet.

Första vintern öste jag i mat men för smal. Sen kom lite grässtrån i maj. Häst superfin. Tre v senare häst fet trots knappt någon tillskottsfodring (en tuss halm bara). Det värsta är att hon blir hård i mankammen ganska omedelbart av gräs.

Ponnyn är åtminstone konsekvent. Alltid lättfödd. Alltid rund. Inga tecken på IR/annat.

Men stora fröken, hon är en utmaning... En annorlunda sådan. (Dock begränsar greenguard henne massvis. Så när det bara är gräs så jag kan sätta på den blir allt bra. GG på gräs 12 h per dygn, inne och 6 kg silage + ett par kg halm resterande 12 = finfint hull.

Men 4 kg och gnaga gräs som knappt finns = tjock...

Min stora är väldigt intressant. På vintern är hon på ett vis. Måste få över tabellbehov för att hålla okej hull. Dvs är inga större problem att fodra förutom att fritt inte fungerar här hos mig (hon är ranghög och äter snabbt. Innan stod hon i flock på fritt och var för smal, mer konkurrens).

Så kommer gräset. Plötsligt transfereras hästen till en shettis. Blir tjock direkt. På pyttelite gräs. Just nu går de i skogshage som delvis är jord. En liten (så liten så det gör ont i hjärtat) skogshage. De står inne 12 h per dygn (mer när jag jobbar) och hon får då 4 kg hösilage (med rätt låga värden) och 2 kg halm.

Så det lilla gräs hon lyckas gnaga i sig, sly/buskage etc i 12 h per dygn. Övriga 12 h 4 kg silage och 2 kg halm. Strax under 40 MJ inne.

Hon är tjock... På vintern äter hon 90 MJ utan att vara fet.

Första vintern öste jag i mat men för smal. Sen kom lite grässtrån i maj. Häst superfin. Tre v senare häst fet trots knappt någon tillskottsfodring (en tuss halm bara). Det värsta är att hon blir hård i mankammen ganska omedelbart av gräs.

Ponnyn är åtminstone konsekvent. Alltid lättfödd. Alltid rund. Inga tecken på IR/annat.

Men stora fröken, hon är en utmaning... En annorlunda sådan. (Dock begränsar greenguard henne massvis. Så när det bara är gräs så jag kan sätta på den blir allt bra. GG på gräs 12 h per dygn, inne och 6 kg silage + ett par kg halm resterande 12 = finfint hull.

Men 4 kg och gnaga gräs som knappt finns = tjock...

Min är också lite sån, om än inte alls så extrem. Men hans mor var mer etrem. De blir feta av just gräs. Men man kan trycka i dem hur jävla mycket hö/hösilage som helst.
Min äter mest hösilage by far i stallet. Han får nog ca 10 kg mer än de flesta(ca 25 kg totalt utöver annat foder). Men när gräset kommer blir han rätt fort lite fet.

@Alexandra_W din häst är väl helt normal utifrån hur hästarna är genetiskt avsedda att fungera ?
De är avsedda att äta upp sig/öka i hull vår/sommar perioden . Sen övriga året ha lite reserver och generellt gå ner i vikt.

Väldigt få hobbyhästar skulle ha hälsoproblem som har med hull att göra om de utifrån detta även blev hållna ...

Nä precis .

Jag skulle kunna citera och bryta ner vadsom i detalj - enligt sann buketjafsanda.
Jag skippar det. Jag tror inte riktigt du fö har intresse av själva innehållet eller det som egentligen skrivs . Men ok - som sagt - jag insåg att det var ett touchy subect för troligtvis en hel del .

@Efwa för mig är det så tydligt att problemet och problematiken illustrerats ? Utan att då inledda ngn märklig debatt med enskild ?

Jo jag har ett sant intresse. Varför ens skriva i trådar om du inte vill bli förstådd? Det är ingen märklig debatt. Jag gav enkla frågor med väldigt svåra svar som du skrev att du hade svaret på. Jag undrar vad svaret är men det vill du inte svara på. Om du syftar på att låta hästen gå i skogshage så har jag förklarat att det inte fungerar för vissa individer även om de inte får något utöver det de hittar så det är ju inget svar heller.

@Alexandra_W din häst är väl helt normal utifrån hur hästarna är genetiskt avsedda att fungera ?
De är avsedda att äta upp sig/öka i hull vår/sommar perioden . Sen övriga året ha lite reserver och generellt gå ner i vikt.

Väldigt få hobbyhästar skulle ha hälsoproblem som har med hull att göra om de utifrån detta även blev hållna ...

Mja jag har aldrig nånsin mött nån som går från svårfödd till extremt lättfödd av minsta gräs. Okej om hon blivit för tjock av normalt bete men hon blir tjock/fet direkt det kommer minsta gräs.

Och om du läste så förra våren så mötte hon våren i underhull! Direkt det började komma gröna strån (inte bete, gröna strån) blev hon fin i hullet. 3 v senare fet. Hade hon fått fortsätta äta gräs utan begränsning hade hon blivit grotesk. Så jag förstår inte vad du menar med det genetiska. Att låta henne vara groteskt fet till midsommar och sen bara fortsätta skulle knappast gagna någon, allraminst henne. Och som sagt det hjälper inte om hon är tunn när gräset kommer. Det säger poff ändå.

Och du kanske mött massa sådana men jag har faktiskt innan inte mött en enda som är svårfödd vintertid men blir tjock på minsta lilla gräs? Haft flera som varit svåra få hull på vintertid som varit jättefina på bete. Men ingen som sommartid fött sig på tre strån gräs typ

Nej det är inte det normala att en häst är svårfödd vintertid men så lättfödd sommartid. På vilket sätt skulle det gagna hästen? Snarare är det så att hästen ska kunna klara sig på "inget" vintertid för att sedan äta upp sig på sommaren. Annars hade de aldrig klarat sig som biologisk varelse innan de blev domesticerade och människan gav dem mat även vintertid. Hästar blir generellt mer lättfödda vintertid om man ser till deras normala hormonproduktion över året. Det är en viktig del i överlevnadsförmågan att kunna klara sig på svältkost.

Jag och flera andra tränare har upplevt en boom med hästar som får fång. Jag har pratat med flera hovisar om det också, både här, I söder och i norr, som upplever att det dels är fler fånganfall. Men också att andra raser nu också får fång. Och det trots att en hel del av dem hålls på skogsbete etc.
Vi vet inte varför. Men vi upplever en förändring. Det tycker jag är intressant.
Jag hade köpt att de kunde vara för att man inte anpassar bete och träning om det inte vore för att jag följd en del av dem och vet både hur de tränas och hur hagarna ser ut. Att en vb-travare i träning fick fång hände ju liksom inte förr. Nu blir det fler och fler av "fel" hästar som får fång. Något har hänt..

Jag tror på att det är mineralerna som gör skillnaden. Sättet grovfodret odlas på har förändrats, och klimatet, och nederbörden kan innehålla försurande ämnen. Järn och kalium upp. Magnesium, koppar och zink ner.

Min personliga erfarenhet av två lättfödda som haft fång (helt olika raser) så förvandlades dom på bara några månader av balanserade mikromineraler. Samma högiva som innan, ingen skillnad i motion, men depåerna smälte bort, manar och hovar växte. Att koppar och zink spelar stor roll för EMS-hästar har jag läst i ECIR Groups (Dr. Kellon mfl) dokument. Det har vetenskaplig förankring.

Senast ändrad:
@pews1972 jag tycker inte så många hästar har problem med spänningar/muskler/tänder etc om de äter ur burar dvs solida grejer där de har stöd precis som från backen och dessutom i markläge/naturlig ätställning mera .

Burar har ju marknadsförts jättemycket tidigare som slowfeed innan näten tog över. Burarna var svåra utifrån byggnation och varierande resultat ang möjlighet för hästarna att få tag i fodret ... varierar ju jättemycket utifrån bur och hur fodret i sig är stråmässigt tex ...
Dessutom risker med burarna i markläge med skodda hästar att ev fastna med en sko ...

Fritt hängande småmaskiga nät där näten svänger fritt och högt och grovfodret som packas däri även det varierar i utformning blir ju en väldigt svår sak :(

Blivit otroligt poppis med just dessa frihängande nät högt upp i en ställning/spända mellan ett par träd i hagarna .
Ja det är kanske det som har gjort att ingen av mina har skador på vare sig tänder eller muskelspänningar. Jag har i princip inte haft nät i boxarna - av den enkla anledningen att de flesta av mina är lösdriftshästar. När jag har haft nät har jag spänt upp dem i alla fyra hörnen och så långt ner jag vågat.
Utehästarna som har täcke - där tejpar jag spännena i fronten för att det inte ska fastna i näten. Har aldrig haft en häst som fastnat med skorna - har heller inte näten ända ner i backen på burarna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka