Emaljskador på framtänder av betesbegränsare

Ni som använt hinkmodellen ffa: hur har ni valt storlek till hästen?
Jag köpte först en cob till ponnyn som har cob i grimmor, men den var ju rätt liten kring mulen tyckte jag... Inte ens chans att han skulle kunna gäspa tex obehindrat, eller ens alls?
Så jag kör med full, den är då rymlig och fin för mulen och han kan röra käkarna bra. Han har heller aldrig haft något emot korgen när jag kommer med den, och det där är en ponny som annars säger vad han tycker... Så det skulle ju vara intressant att höra om ni testat en större modell på de som inte gillat sin hink?
Jag tänker att den större möjligheten till rörlighet för käkarna kanske också bidrar till att han inte fått så mkt skador av sin hink?
(han har inga skador på framtänderna, men kindtänderna var inte optimalt slitna och där misstänker vi att hinken är boven då den ju faktiskt hindrar en del naturlig rörelse)

Till min islandskorsning har jag full. Hon har cob på grimmor men en cob i hinkmodellen sitter som gjuten runt mulen så det går inte alls. Olika märken är olika stora också tycker jag. I det fallet föredrar jag Jacsons, de är större runt mulen. Vissa full har hon inte kunnat ha i andra märken utan jag har fått byta till x-full.

Min nya häst är mindre runt mulen så även om han också har cob på grimmor så skulle han säkerligen kunna ha cob i hinkmodellen om han hade behövt vilket han i nuläget inte behöver.

Islandskorsningen har alltid en liten hake varje år vid tandkollen men det hade hon innan hon behövde betesreducerare också. Jag vill att hästen ska kunna gäspa fullt ut även med betesreducerare och är den så stor så bör den inte hindra tuggrörelsen.

Jag använde alltid minst en storlek större hink än hästens normala storlek. Samma med greenguard. Ponnyn har en full, storhästen en XF (finns inte större tyvärr). De ska kunna gäspa samt röra käkarna fullt ut åt sidorna. (Så hink till stora går inte, inte hittat stor nog)

@TinyWiny 45 min ättid här och de skulle behöva överutfodras. De äter så sabla fort - när kanske förlänger med fem minuter per kilo. Max. De kan tom äta silage genom greenguard utan att hindras nämnvärt.

Jag står i valet och kvalet med min treåring som blivit fet.. Förra shettisen dog i fång i februari i år så är ganska livrädd samtidigt som jag inte vet exakt hur jag ska göra. Hon går på skogs"bete" (skogshage med en del torrt gräs i) med vårt lilla russ som var bukig i början av hagbytet men nu gått ner och är helt normal i hullet.
Delar in hagen i smårutor som jag ökar en åt gången när allt är nergnagt.

Förra shettisen funkade bra med hinkmodell utan åverkan på tänderna, men på en treåring? Tänderna tänker jag på då.. Vad tusan gör man.
Ska börja motionera henne med är tanken.. Smhn äter hon inte ur utan blir superstressad då. Vintertid är det så mycket enklare att fodra..

"Betet" på bilden nedan. Damen i förgrunden är inte tjock, har dock en hel del päls på bilden. Damen i bakgrunden däremot.. Soffbord! :crazy::crazy: Tror jag ska vänja in henne på hinkmodellen jag har liggande i alla fall jag.. Kan ju göra hålet något större.

18199425_10155233597124648_1574856086925832288_n.jpg

Oj! Dina hästar äter ju inte, de inhalerar ju utan nät! Fy så svårt. Tur att näten ger så mycket längre ättid.

Jag är också tacksam att näten fungerar. Mina är helt klart så mycket mer harmoniska med än utan.

Märkligt att de dricker dåligt om de får mycket halm. Undrar vad det beror på?

Ja, de inhalerar verkligen! Det är nästan absurt.

@Lavinia Har, vad jag kommer ihåg, hästar som gör det även med nät. Hur har du löst det? Jag kommer inte ihåg.

De är dåliga på att dricka i allmänhet, mina två. "Tvingar" i dem vatten genom att ge lucerner i ca 7-10 liter vatten åt gången, tre gånger om dagen. Detta vatten ger jag lite varmare än ljummet, ibland faktiskt ganska rejält varmt för att de ska dricka bättre. De vill helst inte dricka alls om det är "för kallt" vilket har gjort att jag har doppvärmare i ena hästens hink inne i stallet. Den har jag ställd på nästan 28 grader tror jag och vi fyller alltid på med hetvatten till nattmålet.

Har både saltvatten och vanligt vatten i hagen efter en rekomendation från @Shaggy tror jag, ur en annan tråd utan koppling till mig personligen.

De dricker lika mycket ur båda karen, båda hästarna.

Om jag skulle göra en uppskattning skulle jag säga att de dricker runt 25-40 liter vatten per häst och dag.
Vi har väldigt kalkigt vatten men vet inte om det spelar någon roll. Har funderat på det.

Trots det kan jag inte ge för mycket halm och jag vet faktiskt inte varför. Rör på sig gör de ju mycket.

@TinyWiny 45 min ättid här och de skulle behöva överutfodras. De äter så sabla fort - när kanske förlänger med fem minuter per kilo. Max. De kan tom äta silage genom greenguard utan att hindras nämnvärt.

Ja precis! Det är verkligen inte enkelt. Man kan ju knappast rida 5-6 timmar/dag för att göra åt det där extra heller :crazy:

Kl
Jag tillhör skaran som ända från första början när trenden med betesreducerare och finmaskiga nät verkligen blev trend såpass att var och varannan människa kör med det, varit negativ till dem pga onaturlig bet/tuggmekanik/ätställning osv.

Jag skulle aldrig någonsin sätta på min häst en betesreducerare. Jag hade fixat fram möjlighet till skogshage istället .

Finmaskiga nät/slowfeeding behövs ju inte heller i en skogshage. Tillskottsfodra dagtid kan man göra med halm eller ngn giva Hö som komplement till att de har bark/sly och lite magert gräs att sysselsätta sig med/tugga i sig. Det är ju just tuggbehovet som är avgörande för hästens mättnadskänsla och mag och tarmsystem.

Jag har haft flera ponnyer i mina yngre dagar alla gick i skogshagar med magert bete aldrig på ren betesvall. Aldrig haft problem med överfeta hästar och aldrig fång.
Storhästarna har gått på mera bete.

Senast ändrad:
Ja, de inhalerar verkligen! Det är nästan absurt.

@Lavinia Har, vad jag kommer ihåg, hästar som gör det även med nät. Hur har du löst det? Jag kommer inte ihåg.

De är dåliga på att dricka i allmänhet, mina två. "Tvingar" i dem vatten genom att ge lucerner i ca 7-10 liter vatten åt gången, tre gånger om dagen. Detta vatten ger jag lite varmare än ljummet, ibland faktiskt ganska rejält varmt för att de ska dricka bättre. De vill helst inte dricka alls om det är "för kallt" vilket har gjort att jag har doppvärmare i ena hästens hink inne i stallet. Den har jag ställd på nästan 28 grader tror jag och vi fyller alltid på med hetvatten till nattmålet.

Har både saltvatten och vanligt vatten i hagen efter en rekomendation från @Shaggy tror jag, ur en annan tråd utan koppling till mig personligen.

De dricker lika mycket ur båda karen, båda hästarna.

Om jag skulle göra en uppskattning skulle jag säga att de dricker runt 25-40 liter vatten per häst och dag.
Vi har väldigt kalkigt vatten men vet inte om det spelar någon roll. Har funderat på det.

Trots det kan jag inte ge för mycket halm och jag vet faktiskt inte varför. Rör på sig gör de ju mycket.

Ja. Det är verkligen inte enkelt med dessa superlättfödda hästar.

Snabbt överslag säger mig att mina (d-ponny, 146 cm hög och överväxt, 150 cm hög) dricker ca 35-40 liter/dygn i snitt vintertid. Mina dricker också mer om de får varmt. Min nya var så överlycklig första gången han fick varmt vatten att han drack nästan 40 liter rakt av! Blev bara någon cm kvar på botten av 40 liters baljan så nog gör det skillnad på många. Jag gav min kolikhäst lättdryck ibland och det gick ner bättre. Får dina lössalt? Jag tycker att det också har gjort skillnad med drickandet.

Kl
Jag tillhör skaran som ända från första början när trenden med betesreducerare och finmaskiga nät verkligen blev trend såpass att var och varannan människa kör med det, varit negativ till dem pga onaturlig bet/tuggmekanik/ätställning osv.

Jag skulle aldrig någonsin sätta på min häst en betesreducerare. Jag hade fixat fram möjlighet till skogshage istället .

Finmaskiga nät/slowfeeding behövs ju inte heller i en skogshage. Tillskottsfodra dagtid kan man göra med halm eller ngn giva Hö som komplement till att de har bark/sly och lite magert gräs att sysselsätta sig med/tugga i sig. Det är ju just tuggbehovet som är avgörande för hästens mättnadskänsla och mag och tarmsystem.

Du har aldrig haft någon lättfödd häst förstår jag. Även i skogshage kan en lättfödd häst bli fet. Det är lätt att säga "jag skulle aldrig" men när man står där och ska välja mellan pest eller kolera så är det inte så enkelt. Jag vet hästar som går i helt uppgrusad hage som lägger på sig av det lilla gräset de lyckas snappa åt sig under staketet. Hur tror du att de hade sett ut om de hade gått i en skogshage utan betesreducerare?

Ja. Det är verkligen inte enkelt med dessa superlättfödda hästar.

Snabbt överslag säger mig att mina (d-ponny, 146 cm hög och överväxt, 150 cm hög) dricker ca 35-40 liter/dygn i snitt vintertid. Mina dricker också mer om de får varmt. Min nya var så överlycklig första gången han fick varmt vatten att han drack nästan 40 liter rakt av! Blev bara någon cm kvar på botten av 40 liters baljan så nog gör det skillnad på många. Jag gav min kolikhäst lättdryck ibland och det gick ner bättre. Får dina lössalt? Jag tycker att det också har gjort skillnad med drickandet.

Det är ganska vanligt att hästar med lite halvdåligt gjorda munnar dricker dåligt. Och att det ändras när de får hjälp.

Annars tycker jag att Elektrolyter som kommer från just vissa märken verkar anses smakligare än salt eller vissa andra elektrolyter som man har i vattnet.
Min dricker dåligt ute. Inne dricker han oavsett omständigheter(varmt/kallt/hink/kopp/etc). Men med för honom rätt sorts elektrolyter får jag i honom lite mer även ute.

Du har aldrig haft någon lättfödd häst förstår jag. Även i skogshage kan en lättfödd häst bli fet. Det är lätt att säga "jag skulle aldrig" men när man står där och ska välja mellan pest eller kolera så är det inte så enkelt. Jag vet hästar som går i helt uppgrusad hage som lägger på sig av det lilla gräset de lyckas snappa åt sig under staketet. Hur tror du att de hade sett ut om de hade gått i en skogshage utan betesreducerare?

Jag har haft lättfödda ponnyer och även större hästar. Men nej - de har faktiskt aldrig blivit överfeta av att gå i skogshage eftersom jag då inte fodrat femtielva givor med grovfoder bla.

Min nuvarande storhäst som dessutom är fullblod är sjukt lättfödd och blir lätt fet . Han får aldrig gå på betesvall sommarhalvåret utan på magert gräsbete. De gånger genom åren hagarna erbjudit för mycket bete har jag stängslat av och sen släppt på mera när gräset gått i blom/alternativt fortsatt stängsla av i sektioner.

Kl

Jag har haft flera ponnyer i mina yngre dagar alla gick i skogshagar med magert bete aldrig på ren betesvall. Aldrig haft problem med överfeta hästar och aldrig fång.
Storhästarna har gått på mera bete.

Jag och flera andra tränare har upplevt en boom med hästar som får fång. Jag har pratat med flera hovisar om det också, både här, I söder och i norr, som upplever att det dels är fler fånganfall. Men också att andra raser nu också får fång. Och det trots att en hel del av dem hålls på skogsbete etc.
Vi vet inte varför. Men vi upplever en förändring. Det tycker jag är intressant.
Jag hade köpt att de kunde vara för att man inte anpassar bete och träning om det inte vore för att jag följd en del av dem och vet både hur de tränas och hur hagarna ser ut. Att en vb-travare i träning fick fång hände ju liksom inte förr. Nu blir det fler och fler av "fel" hästar som får fång. Något har hänt..

Jag har haft lättfödda ponnyer och även större hästar. Men nej - de har faktiskt aldrig blivit överfeta av att gå i skogshage eftersom jag då inte fodrat femtielva givor med grovfoder bla.

Min nuvarande storhäst som dessutom är fullblod är sjukt lättfödd och blir lätt fet . Han får aldrig gå på betesvall sommarhalvåret utan på magert gräsbete. De gånger genom åren hagarna erbjudit för mycket bete har jag stängslat av och sen släppt på mera när gräset gått i blom/alternativt fortsatt stängsla av i sektioner.

Då undrar jag vad du menar med lättfödd? Menar du en häst som enligt tabell är lättfödd eller en som blir fet på den givan? Jag syftar på de som skulle bli feta på en giva för en lättfödd häst enligt tabell. På de som enligt tabell har ett underhållsbehov på t ex 40 Mj men kan få max 25 Mj om de ska hålla lagom hull.

Jag och flera andra tränare har upplevt en boom med hästar som får fång. Jag har pratat med flera hovisar om det också, både här, I söder och i norr, som upplever att det dels är fler fånganfall. Men också att andra raser nu också får fång. Och det trots att en hel del av dem hålls på skogsbete etc.
Vi vet inte varför. Men vi upplever en förändring. Det tycker jag är intressant.
Jag hade köpt att de kunde vara för att man inte anpassar bete och träning om det inte vore för att jag följd en del av dem och vet både hur de tränas och hur hagarna ser ut. Att en vb-travare i träning fick fång hände ju liksom inte förr. Nu blir det fler och fler av "fel" hästar som får fång. Något har hänt..

Fast den "boomen" är ju etablerad sen ett decennie och mer.
Men ja precis - utifrån det så ja - "något har hänt" . Jag och nog väl de flesta av dem som forskar i ämnet /är veterinärer osv, har bla relaterat det helt klart till hur man fodrar sina tamhästar på 2000 talet, och hur de hålls i kombo, och hur man ser på utfodring och hull generellt etc.

Det är intressant hur "välfärdsproblemen" i samhället även återspeglas i djurhållningssammamhang på olika sätt tycker jag...

Fast den "boomen" är ju etablerad sen ett decennie och mer.
Men ja precis - utifrån det så ja - "något har hänt" . Jag och nog väl de flesta av dem som forskar i ämnet /är veterinärer osv, har bla relaterat det helt klart till hur man fodrar sina tamhästar på 2000 talet, och hur de hålls i kombo, och hur man ser på utfodring och hull generellt etc.

Det är intressant hur "välfärdsproblemen" i samhället även återspeglas i djurhållningssammamhang på olika sätt tycker jag...

Ja, jag började nog fundera i de banorna för ca 15 år sedan ordentligt och då jag först pratade med hovis om det i norr även. Så det är ett tag sen.
Jag har ju som sagt följt en del hästar genom åren som fått fång. Och nu mer är det fler fall som jag inte riktigt förstår. Även om det givetvis fortfarande finns traditionella fet-shettis-fång eller hästar med emd typ. En del är smärta, tränande hästar på mkt magert skogsbete.

Då undrar jag vad du menar med lättfödd? Menar du en häst som enligt tabell är lättfödd eller en som blir fet på den givan? Jag syftar på de som skulle bli feta på en giva för en lättfödd häst enligt tabell. På de som enligt tabell har ett underhållsbehov på t ex 40 Mj men kan få max 25 Mj om de ska hålla lagom hull.

Jag svarar såhär :
Jag har haft alla möjliga typer och mitt svar är oavsett det jag redan svarat.
Tabell så givetvis bortsett från tabell menar jag hur hästen i realiteten fungerar .

Det är otroligt märkligt hur halva Sveriges hästar helt plötsligt är "icke tabellhästar" och man måste lösa det med betesreducerare /finmaskiga nät osv.
Jag anser att problemet till större del handlar om helhetsbilden och hur man idag väljer att hålla sin häst/fodra den/motionera den osv osv.

Men jag insåg ju givetvis att jag öppnade Padoras ask när jag kommenterade i tråden och att en drös hästägare troligtvis skulle se rött och börja försvara saken.

Jag har ingen åsikt om vad du gör eller inte gör som förtydligande. Det står alla fritt att göra sina egna val.
Däremot så illustrerar jag gärna mina åsikter pch erfarenheter ang ett högaktuellt och mycket debatterat ämne i veterinär, equiterapi, tandvård och studiekretsar- ett ämne som även höjts väldigt mycket medialt från just dessa aktörer .

Min fång häst blev lika snabbt hård i mankamen i skogshage som i gräshage utan GG (ena gräshagen blev senast upp plöjd på sena 60 talet och andra ännu lägre tillbaka om någonsin).
Testade dock inte att stängsla så hästarna bara hade ljung och blåbärsris.

Min fång häst blev lika snabbt hård i mankamen i skogshage som i gräshage utan GG (ena gräshagen blev senast upp plöjd på sena 60 talet och andra ännu lägre tillbaka om någonsin).
Testade dock inte att stängsla så hästarna bara hade ljung och blåbärsris.

Nej dessvärre så har de fått fång så är det ju faktiskt i många fall så att de faktiskt sen inte kan gå ens i en sån hage.

Nej dessvärre så har de fått fång så är det ju faktiskt i många fall så att de faktiskt sen inte kan gå ens i en sån hage.
Och utan GG hade det blivit avlivning 4 år tidigare då liten hage själv från slutet av april/början av maj till någon gång i november inte är något värdigt hästliv enligt mig, speciellt inte för en sälskapshäst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Rider ni med snokrem?
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka