Ni som använt hinkmodellen ffa: hur har ni valt storlek till hästen?
Jag köpte först en cob till ponnyn som har cob i grimmor, men den var ju rätt liten kring mulen tyckte jag... Inte ens chans att han skulle kunna gäspa tex obehindrat, eller ens alls?
Så jag kör med full, den är då rymlig och fin för mulen och han kan röra käkarna bra. Han har heller aldrig haft något emot korgen när jag kommer med den, och det där är en ponny som annars säger vad han tycker... Så det skulle ju vara intressant att höra om ni testat en större modell på de som inte gillat sin hink?
Jag tänker att den större möjligheten till rörlighet för käkarna kanske också bidrar till att han inte fått så mkt skador av sin hink?
(han har inga skador på framtänderna, men kindtänderna var inte optimalt slitna och där misstänker vi att hinken är boven då den ju faktiskt hindrar en del naturlig rörelse)
Till min islandskorsning har jag full. Hon har cob på grimmor men en cob i hinkmodellen sitter som gjuten runt mulen så det går inte alls. Olika märken är olika stora också tycker jag. I det fallet föredrar jag Jacsons, de är större runt mulen. Vissa full har hon inte kunnat ha i andra märken utan jag har fått byta till x-full.
Min nya häst är mindre runt mulen så även om han också har cob på grimmor så skulle han säkerligen kunna ha cob i hinkmodellen om han hade behövt vilket han i nuläget inte behöver.
Islandskorsningen har alltid en liten hake varje år vid tandkollen men det hade hon innan hon behövde betesreducerare också. Jag vill att hästen ska kunna gäspa fullt ut även med betesreducerare och är den så stor så bör den inte hindra tuggrörelsen.