Emaljskador på framtänder av betesbegränsare

Vad sjutton ska man göra?

Kanske dags att uppfinna något.

Alltså, man blir ju lite smått panikslagen när man vet att det finns problem men inte kan vara utan dessa grejer.

Att veterinärer ojar sig för emaljskador och muskelproblem förstår jag, samtidigt som de hela tiden ojar sig för alldeles för feta hästar och fång. Svårt att göra alla nöjda liksom.

Vad sjutton ska man göra?

Kanske dags att uppfinna något.

Alltså, man blir ju lite smått panikslagen när man vet att det finns problem men inte kan vara utan dessa grejer.

Att veterinärer ojar sig för emaljskador och muskelproblem förstår jag, samtidigt som de hela tiden ojar sig för alldeles för feta hästar och fång. Svårt att göra alla nöjda liksom.

Jag tror vissa veterinärer inte mött sådana där väldigt svårfödda. Dvs de tror att det räcker med att begränsa betet/sämre bete/byta hage. Dvs jag tror inte det är av elakhet som de tycker tex inte begränsare men inte tjock.

Innan jag mötte sådana där lättfödda hade jag kunnat sagt samma sak. Att "det är bara att..." Sen stod jag med en d-ponny med mindre behov än en shettis... Sen höll jag käft om "det är bara..."...

Innan jag mötte sådana där lättfödda hade jag kunnat sagt samma sak. Att "det är bara att..." Sen stod jag med en d-ponny med mindre behov än en shettis... Sen höll jag käft om "det är bara..."...

Mmmm, man får den häst man behöver för att lära sig. :meh:

Jag fick en sådan hund. Jag säger aldrig "det är bara att....." igen om hunduppfostran. :o

Mina valde ironiskt nog nät före löst med. Hästar verkar gilla näten så?

Ja de verkar det. Mitt sto fick jag inte i mer än 0,5 kilo på natten utan nät. Jag provade alla möjliga saker, balja, påse med öppning (den som finns på hööks) en typ av haybar men inget dög mer än just småmaskigt hönät. Kanske är det det där att de då äter lite i taget. De tar ju inte en jättetugga gräs när de betar utan lite grann. Det kanske tilltalar på något sätt?

64243BC1-568C-4194-AB4A-629E182B3FF8.jpg

Relativt frisk tand

97FDE2BD-9F63-462F-8174-6584FC51A64E.jpg

Hål i tand

518A809B-93D7-44B4-8771-988D4B3FBFDE.jpg

Hål i tand

Intressant, men tråkigt ;( Hur upptäcktes kariesen? *nyfiken*
Jag upptäckte det när jag undersökte munnen på henne. Tandis bekräftade det hela.
Men hålen finns bara i överkäken. Inte i underkäken där är tänderna mer jämnt "slipade" eller hur man nu ska uttrycka det.

Funderade lite ang ilningar osv. Hästar som krubbiter kan ju slita ner sina tänder till bokstavligt talat ingenting. Vet man om det ger dem några problem med tex ilningar etc?

Hur märkte du det då? Delvis nyfiken och delvis bra att veta vad man ska vara observant på.
Jag upptäckte att hon hade hål i dom främre tänderna i överkäken.
Karies orsakas av en bakterie. Inte helt ovanlig på häst, Men det är inte vanligt att den får fäste i framtänderna såvida inte tänderna fått skador, precis som min häst fått av betesbegränsare och nät.

Funderade lite ang ilningar osv. Hästar som krubbiter kan ju slita ner sina tänder till bokstavligt talat ingenting. Vet man om det ger dem några problem med tex ilningar etc?
Jag frågade om det, har letat en hel del men hittar inget om det men känner att varför skulle dom inte få det vid för stora skador? Det är ju en slags naturlig reaktion.

Jag frågade om det, har letat en hel del men hittar inget om det men känner att varför skulle dom inte få det vid för stora skador? Det är ju en slags naturlig reaktion.

Ja samtidigt svårt veta om man kan jämföra hästars tänder med andra djurs (eller människors) tänder som inte växer?

Men tänkte mer att krubbitning har funnits i evigheter så där borde man veta hur det påverkas av att tänderna slits etc? Även om det inte är samma sorts slitning exakt.

För mig kändes ilningar som en rimlig förklaring till att min inte ville dricka iskallt vatten när veterinären konstaterade karies på henne. Det märktes inte annars , ingen dålig andedräkt eller så.

Ja samtidigt svårt veta om man kan jämföra hästars tänder med andra djurs (eller människors) tänder som inte växer?

Men tänkte mer att krubbitning har funnits i evigheter så där borde man veta hur det påverkas av att tänderna slits etc? Även om det inte är samma sorts slitning exakt.
Jag tog upp samma sak och fick till svar att det finns väldigt lite forskning på det. Varför skulle man inte kunna jämföra dom? Människor känner ilningar, hundar likaså och även katter.

Jag tog upp samma sak och fick till svar att det finns väldigt lite forskning på det. Varför skulle man inte kunna jämföra dom? Människor känner ilningar, hundar likaså och även katter.

För att både människor, hundar och katter har helt annan typ av tänder än hästar. Hästars tänder växer hela livet osv. Jag säger inte att hästar INTE kan känna ilningar, bara att det kanske inte går att jämföra rakt av (dvs de kanske inte känner ilningar på samma vis/av samma anledning som oss). Tex blottade tandhalsar är inget problem för en häst för de har inga tandhalsar som vi har. Osv

För att både människor, hundar och katter har helt annan typ av tänder än hästar. Hästars tänder växer hela livet osv. Jag säger inte att hästar INTE kan känna ilningar, bara att det kanske inte går att jämföra rakt av (dvs de kanske inte känner ilningar på samma vis/av samma anledning som oss). Tex blottade tandhalsar är inget problem för en häst för de har inga tandhalsar som vi har. Osv
Jag önskar verkligen att det fanns mer forskning om just det här.

Det finns mer kunskap utomlands. Sverige har en otroligt eftersatt tandvård på häst. Och det lärs ut tekniker som är applicerbara på rovdjur och människor och inte betesdjur.

Hästar kan få ont i tänderna. Det märker vi ju tex om de får ont i en tand och då äter sämre, tuggar bollar etc.
Men hur man väljer att sköta den skadade tanden varierar mellan länderna.
De moderna tandläkarna förespråkar oftare att man drar en tand om de verkar ha smärta av karies. Karies brukar främst drabba mittersta käktanden. I framtänder kan man försöka laga.

Min tandis är regelbundet på ett institut med olika kameror som de kollar hur det ser ut i tanden och forskar kring ev smärtor och olika förfaranden.
Bäst resultat får man genom de metoderna eller att ev ta ner lite extra på "mötande" tand så den inte störs av tryck från den.
Så visst känner de smärta i tänderna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka