Om en häst får tandskador eller inte beror kanske till viss del på arv? Antar att det kan variera hur pass bra tänder hästar har, precis som hovkvalitet kan variera?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om en häst får tandskador eller inte beror kanske till viss del på arv? Antar att det kan variera hur pass bra tänder hästar har, precis som hovkvalitet kan variera?
Foderlåda med runda hål i platta bör väl vara ett mer tandvänligt alternativ? Finns ju även "köpes"-variant numer.
Nog för att jag har nät själv. Lättfödda som slukar ett mål (2kg) på en halvtimme. Blir många timmar utan mat om vi inte använder nät, som åtminstone dubblar ättiden.
Den här tråden får mig dock att tänka att det är dags att ta itu med lådbygge.
Foderlåda med runda hål i platta bör väl vara ett mer tandvänligt alternativ? Finns ju även "köpes"-variant numer.
Nog för att jag har nät själv. Lättfödda som slukar ett mål (2kg) på en halvtimme. Blir många timmar utan mat om vi inte använder nät, som åtminstone dubblar ättiden.
Den här tråden får mig dock att tänka att det är dags att ta itu med lådbygge.
Till min IR-häst byggde jag ett antal olika varianter på sådana. Funkade den vecka, sen hade han fått in tekniken. Det är hans "fel" att jag gav upp, och istället såg till att fodra var fjärde timme dygnet om. Ättiden kunde jag inte göra något åt, men i alla fall att det inte blev många timmar utan mat.
Mina går 3.5 h åt gången utan. Men nät hjälper som sagt inte här. 2 h skulle jag inte oroa mig för utan vara jättenöjd med.Jag fodrar mellan var 3,5-4 timme utom på natten. Vill ha det så sedan men just nu fungerar det inte.
Jag kan tyvärr ändå inte tänka mig att vara utan nät eftersom de även med nät är utan mat ca 2-2,5 timmar åt gången.
Till min IR-häst byggde jag ett antal olika varianter på sådana. Funkade den vecka, sen hade han fått in tekniken. Det är hans "fel" att jag gav upp, och istället såg till att fodra var fjärde timme dygnet om. Ättiden kunde jag inte göra något åt, men i alla fall att det inte blev många timmar utan mat.
En fråga till er @Efwa och @Alexandra_W (självklart högst frivilligt att svara )
När ni ger så ofta som var fjärde timme så kan det ju inte bli så mycket varje gång. Upplever ni att hästarna är mer, mindre eller lika nöjda med den mindre givan vid varje tillfälle än om de får säg var sjätte timme och då mer varje gång? Hur lång blir ättiden vid varje tillfälle?
Bra bild!Fick idag möjlighet att ta en skarp och tydlig bild av det som senaste åren diskuterats ganska mycket - emaljskador och förslitning på grund av betesbegränsare och/eller finmaskiga hönät.
Så för de intresserade:
Det är ju med de notoriskt lättfödda ett aber och ett pest eller kolera val. Jag har dock, i samråd med tandvet, valt att fortsätta använda betesbegränsare. Helt enkelt eftersom att i worst case scenario så klarar de sig utan framtänder. Men det är inte lika säkert de klarar fång. Och alt att sätta i en liten grusad fyrkant är inte ett alt för mig.
Men vore fantastiskt om det fanns en lösning utan baksidor.
Min hästtandtekniker har inte heller haft något att klaga på angående mina hästars tänder. De hade hinkmodellen av betesbegränsare i några månader i höstas och vintras (ny hage och ej vana vid gräs i någon form). Skönt att det inte alltid blir problem !Bra bild!
Värt att notera är ju att det inte ALLTID blir emaljskador. Vår ponny har inte ett märke på tänderna och han har gått med munkorg (hinkmodell) senaste åren.
Bra bild!
Värt att notera är ju att det inte ALLTID blir emaljskador. Vår ponny har inte ett märke på tänderna och han har gått med munkorg (hinkmodell) senaste åren.
Jag har en haflinger och en shettis. Haflingern har cob-storlek i grimmor, men full-storlek på betesbegränsaren. Shettisen har shettis-storlek på grimmor, men blev tvungen att ha cob-storlek på betesbegränsaren. Fick inte ens ner mulen annars...Ni som använt hinkmodellen ffa: hur har ni valt storlek till hästen?
Jag köpte först en cob till ponnyn som har cob i grimmor, men den var ju rätt liten kring mulen tyckte jag... Inte ens chans att han skulle kunna gäspa tex obehindrat, eller ens alls?
Så jag kör med full, den är då rymlig och fin för mulen och han kan röra käkarna bra. Han har heller aldrig haft något emot korgen när jag kommer med den, och det där är en ponny som annars säger vad han tycker... Så det skulle ju vara intressant att höra om ni testat en större modell på de som inte gillat sin hink?
Jag tänker att den större möjligheten till rörlighet för käkarna kanske också bidrar till att han inte fått så mkt skador av sin hink?
(han har inga skador på framtänderna, men kindtänderna var inte optimalt slitna och där misstänker vi att hinken är boven då den ju faktiskt hindrar en del naturlig rörelse)
Mer nöjda. Men precis som du säger blir det inte mycket åt gången. På vintern så oftast (beror lite på silage) får stora 2 kg per mål och lilla 1 kg (han har sjukt lätt för magsår så kan inte dra ner det mer). De har halm med, stora äter men inte lilla mer än nåt strå.
Nu när de äter gräs på dagen får de mindre de tre mål de äter inne.
Ättiden är inget vidare, jag räknar med 30 min/måltid men det är lite snålt räknat, men inte mycket. Ättiden förlängs dock inte nämnvärt med mer per fodring tyvärr och där mitt problem är. 4 resp 2 kg äts på betydligt mindre än dubbla tiden. Spelar ingen roll om de får hö eller silage - det äts ungefär lika snabbt.
Gjorde experiment här nyligen. Jag gav alla nattmat (6 resp 3 kg) på kvällen. Torrt silage. Och så kollade jag och klockade hur de åt.
Efter en timme åt båda fortfarande konstant men båda hade mat kvar.
Efter 2 h vilade både hästarna utan att äta. Stora som fick 6 kg hade i princip slut, en tuss kvar bara. Lilla hade en hel del mat kvar.
Efter 3 h hade stora helt slut och dammsög efter missade strån i ströet. Lilla vilade utan att äta men hade bara några strån kvar. Så om man räknar jättesnällt och lägger på halm på den stora så skulle de med den rytm och vilomönster de hade den dan ha mat kanske 4 h om de får halva dygnets giva samtidigt. Ättiden är svår säga exakt men kanske 2.5-3h. Dessutom skulle de stå utan mat 8 h sen.
När de får portion så lågt räknad (ovan är snällt räknad!) ättid är 1.5 h (snällt räknad 2 h). De står aldrig utan mat mer än maximalt 3.5 h.
Med halm ökar alla tider.
Den som fick mig att börja med var fjärde h kunde bara få pyttelite per mål och åt SNABBT. 20 min ättid/mål. Lugnet var påtagligt. Ett tag så fick han (och övriga) morgonmat automatiskt kl 06, och kom ut kl 10. Jag kunde utan problem lalla runt i stallet klockan 08 utan minsta oro eller matstress. Jag var inte en gående utfodringsmaskin och det var "inte dags än".
Så det finns säkert de som inte skulle passa, men de jag haft har blivit lugnare kring mat och verkat uppskatta regelbundenheten var fjärde h stort. Jag gissar det är tryggheten i att "snart" kommer det mer mat?
Men främst användwr jag det för att det här är det minst dåliga alternativet. Och i viss mån nödvändigt - jag varken vill eller kan låta de stå utan mat i 8 h. (Så jag vetefan hur jag ska kunna flytta lilla som inte äter halm direkt till ett inackstall??)
Jag skulle VERKLIGEN vilja få till längre ättid dock. Men när det är omöjligt så vad gör man.
Jag svarar gärna.
Om jag ger mina hästar fritt, så är ett kilo hö borta på ca 10-20 minuter och 1,5 kilo på ca 20-40 minuter. När jag ska tävla och vara borta hela dagen och åka tidigt ger jag alltså givan fri, utan nät. Då hinner jag precis mocka och få in sakerna i trailern.
Nät dra ut på tiden rejält även om de är ruskigt effektiva tycker jag. Då kan jag ungefär räkna med att 1 kg, tar runt 50-70 minuter och så vidare.
Det minsta jag ger per mål, den mindre av hästarna, är 1 kg. Det är två gånger under dagen och då slänger jag med ett halvt kilo halm som han kan välja att äta eller inte. Oftast inte.
Han får som mest 1,5 kg hö, på morgonen och natten men då får han med halm på båda dem målen också.
Natthalmen äter han i perioder men inte alltid.
Den andra har som mest 2 kg, på morgonen och halm endast på natten då jag vill fylla ut tiden lite.
Den lilla mår helt klart bättre. Han är lugnare och äter inte massor av annat skit. Han kan fortfarande göra det men då är det hanterbart och han får inte kolik av det.
Han äter alltså ca 6-7 timmar om dagen istället för 1-2 timmar om dagen.
Klart man är gladare då liksom.
Den andra, som hade fri tillgång när han stod på stuteri är ju hungrigare eftersom han får begränsat. Här hemma är det mina två hästar, den andra valack, så här blir han skiftet av fri tillgång. Bara på 1 kg mer än han går på nu är förödande.
Men, han är väldigt lugn vid mattid ändå. Han väntar gärna på sin tid och går ifrån höt för vänta på sin krubba t.ex.
Han får ju mer hö också och äter lite långsammare än den andra och äter då nästan 9-10 timmar per dag.
Om det nu inte varit för den lilla med kolik hade jag nog gett bara fyra gånger per dygn och det hade kanske gått på ett ut med den andra hästen.
Båda har jag testat ha fri tillgång på halm men de petar i sig så mycket, till och med genom nät, att de faktiskt får förstoppningskolik. De hinner helt enkelt inte dricka så mycket som de behöver.