Ja, jag började nog fundera i de banorna för ca 15 år sedan ordentligt och då jag först pratade med hovis om det i norr även. Så det är ett tag sen.
Jag har ju som sagt följt en del hästar genom åren som fått fång. Och nu mer är det fler fall som jag inte riktigt förstår. Även om det givetvis fortfarande finns traditionella fet-shettis-fång eller hästar med emd typ. En del är smärta, tränande hästar på mkt magert skogsbete.
Ja det händer att hästar utan överhull och av alla olika raser får fång de med . Som sagt har detta ju varit ett upphöjt ämne sen minst ett decennie.
Utöver det så vågar jag påstå att fortfarande så är 90% av fånghästarna hästar som sen en tid tillbaka varit i överhull och visat tecken på EMS även om hästägaren inte förstått det.
Sen är det ju heller inte så att för 20 år sen och bakåt så fick få hästar fång...
de fick fång titt som tätt, skillnaden var att de inte "syntes" . Hästarna gick där i sina hagar här och där ute på landet. Veterinär tillkallades i olika grader beroende på hästägare. Och sociala media/internet fanns inte