Emaljskador på framtänder av betesbegränsare

Ja, jag började nog fundera i de banorna för ca 15 år sedan ordentligt och då jag först pratade med hovis om det i norr även. Så det är ett tag sen.
Jag har ju som sagt följt en del hästar genom åren som fått fång. Och nu mer är det fler fall som jag inte riktigt förstår. Även om det givetvis fortfarande finns traditionella fet-shettis-fång eller hästar med emd typ. En del är smärta, tränande hästar på mkt magert skogsbete.

Ja det händer att hästar utan överhull och av alla olika raser får fång de med . Som sagt har detta ju varit ett upphöjt ämne sen minst ett decennie.
Utöver det så vågar jag påstå att fortfarande så är 90% av fånghästarna hästar som sen en tid tillbaka varit i överhull och visat tecken på EMS även om hästägaren inte förstått det.

Sen är det ju heller inte så att för 20 år sen och bakåt så fick få hästar fång...
de fick fång titt som tätt, skillnaden var att de inte "syntes" . Hästarna gick där i sina hagar här och där ute på landet. Veterinär tillkallades i olika grader beroende på hästägare. Och sociala media/internet fanns inte :cool:

Och utan GG hade det blivit avlivning 4 år tidigare då liten hage själv från slutet av april/början av maj till någon gång i november inte är något värdigt hästliv enligt mig, speciellt inte för en sälskapshäst.

Jamen jag har ingen åsikt om det eller argumentet du för ?
Det handlar ju då precis som jag säger, om dina val och förutsättningar ang hur du har möjlighet att hålla din häst .

Jag hade heller aldrig valt ensam i en liten hage hela sommarhalvåret avskild från andra hästar . Jag hade heller inte valt betesreducerare .
Det är ju precis det jag kommenterat - folk väljer och har häst utifrån sig själva.
Att det finns andra möjligheter och alternativ utöver det folk väljer själva är väl självklart . Det är förvånande för mig att folk drar igång med motiveringar och försvar varför deras val är det rätta såfort något problematiseras och höjs som detta känsliga men otroligt relevanta och intressanta problem vi har år 2017 ang hästhälsa bland hobbyhästar i Sverige.

Senast ändrad:
Jag svarar såhär :
Jag har haft alla möjliga typer och mitt svar är oavsett det jag redan svarat.
Tabell så givetvis bortsett från tabell menar jag hur hästen i realiteten fungerar .

Det är otroligt märkligt hur halva Sveriges hästar helt plötsligt är "icke tabellhästar" och man måste lösa det med betesreducerare /finmaskiga nät osv.
Jag anser att problemet till större del handlar om helhetsbilden och hur man idag väljer att hålla sin häst/fodra den/motionera den osv osv.

Men jag insåg ju givetvis att jag öppnade Padoras ask när jag kommenterade i tråden och att en drös hästägare troligtvis skulle se rött och börja försvara saken.

Jag har ingen åsikt om vad du gör eller inte gör som förtydligande. Det står alla fritt att göra sina egna val.
Däremot så illustrerar jag gärna mina åsikter pch erfarenheter ang ett högaktuellt och mycket debatterat ämne i veterinär, equiterapi, tandvård och studiekretsar- ett ämne som även höjts väldigt mycket medialt från just dessa aktörer .

Varför kan du inte bara svara på vad du menar med lättfödd? Jag ser inte rött och jag försvarar inte för det finns inget att försvara. Jag säger att man gör det man måste för att hålla hästen så sund det går. Ibland får man välja mellan pest och kolera och det är inte alls så enkelt som att säga "jag skulle aldrig". Valet kan stå mellan avlivad häst eller betesreducerare/småmaskigt hönät.

Hur hade du löst det om du hade en d-ponny som kan få 25 Mj/dygn? Som äter 1 kg hö på en kvart. Du kanske sitter inne med tips som ingen annan har tänkt på tidigare.

Jo det har jag . Men ok att du inte tycker det ;)

Du har inte svarat på vad du menar med lättfödd. Du har inte heller svarat på hur du hade löst det med en d-ponny som i mitt exempel inte kan äta mer än 25 Mj. Det är helt okej att du inte vill svara men det blir märkligt att skriva att du har svarat när du inte har gjort det.

Du har inte svarat på vad du menar med lättfödd. Du har inte heller svarat på hur du hade löst det med en d-ponny som i mitt exempel inte kan äta mer än 25 Mj. Det är helt okej att du inte vill svara men det blir märkligt att skriva att du har svarat när du inte har gjort det.

Jo - jag har svarat . Hur många gånger behövs det påtalas att du om du tycker jag inte svarat isåfall missat det jag som helhet skrivit i samtliga de inlägg jag gjort här i tråden på kortare tid nu ikväll ?

Jag är ledsen och beklagar om du inte känner att du utifrån de inläggen greppat vad jag avsett .
Jag är ledsen men om du utifrån din d-ponny med 25 MJ i underhåll inte får ut något av det jag skrivit hittills så tror jag inte att svar ytterligare gör någon som helst skillnad .
Så du får kanske leva med att du då tydligen inte förstår vad jag skrivit och att du väljer det du gjort för "din d-ponny osv " helt enkelt ? Det är ju uppenbarligen vad som känns rätt för dig och vad du anser dig kunna fixa för att det ska fungera för dig osv ?

Jo - jag har svarat . Hur många gånger behövs det påtalas att du om du tycker jag inte svarat isåfall missat det jag som helhet skrivit i samtliga de inlägg jag gjort här i tråden på kortare tid nu ikväll ?

Jag är ledsen och beklagar om du inte känner att du utifrån de inläggen greppat vad jag avsett .
Jag är ledsen men om du utifrån din d-ponny med 25 MJ i underhåll inte får ut något av det jag skrivit hittills så tror jag inte att svar ytterligare gör någon som helst skillnad .
Så du får kanske leva med att du då tydligen inte förstår vad jag skrivit och att du väljer det du gjort för "din d-ponny osv " helt enkelt ? Det är ju uppenbarligen vad som känns rätt för dig ? :)

Kan du citera var du har svarat på mina frågor?

Jag har ingen d-ponny med 25 Mj i underhållsbehov. Det var ett exempel. Jag har överhuvudtaget ingen häst som i dagsläget är så lättfödd vilket jag är väldigt tacksam för eftersom jag i och med det kan ha en helt annan hästhållning än vad som är möjligt med så lättfödda hästar.

Jag vet att RSPCA har gjort en film med en veterinär, som jag ju självklart inte hittar där man påstår att ston som inte fått tillräckligt med protein under dräktigheten i större utsträckning ger avkommor, än de ston som får tillräckligt, som har lättare att få fång, PPID och EMS.

De behöver inte vara feta alls men även det är ett problem.

Det i sin tur kan ju ha kommit från det som vi lärde oss på 80-90-talet att protein orsakade fång.

Det har alltså kommit och bitit oss i arselet nu. Möjligt skulle också kunna vara att det gör mer lättfödda hästar, förutom att vi håller våra hästar feta som standard.

Så du får kanske leva med att du då tydligen inte förstår vad jag skrivit och att du väljer det du gjort för "din d-ponny osv " helt enkelt ? Det är ju uppenbarligen vad som känns rätt för dig och vad du anser dig kunna fixa för att det ska fungera för dig osv ?

Jag kan inte heller hitta det.

Kan du citera var du har svarat på mina frågor?

Jag har ingen d-ponny med 25 Mj i underhållsbehov. Det var ett exempel. Jag har överhuvudtaget ingen häst som i dagsläget är så lättfödd vilket jag är väldigt tacksam för eftersom jag i och med det kan ha en helt annan hästhållning än vad som är möjligt med så lättfödda hästar.

Nä precis .

Jag skulle kunna citera och bryta ner vadsom i detalj - enligt sann buketjafsanda.
Jag skippar det. Jag tror inte riktigt du fö har intresse av själva innehållet eller det som egentligen skrivs . Men ok - som sagt - jag insåg att det var ett touchy subect för troligtvis en hel del .

@Efwa för mig är det så tydligt att problemet och problematiken illustrerats ? Utan att då inledda ngn märklig debatt med enskild ?

Mina går i skogshage utan något alls annat än hö, halm och lucern. Enda kraftfoder de får är rent protein (potatismjöl).

Det finns inget alls att äta i hagarna. Det finns inte sly, det finns ingen mossa, ingenting. Vi motionerar hästarna mer än de allra flesta jag känner.

Jag kämpar ständigt med både övervikt och ättid vilket ju i sig säger emot varandra och har man inte det så har man inte haft en extremt lättfödd häst.

Jag ger givetvis sly på sommaren när det är aptitligt nog.

Jag vet att RSPCA har gjort en film med en veterinär, som jag ju självklart inte hittar där man påstår att ston som inte fått tillräckligt med protein under dräktigheten i större utsträckning ger avkommor, än de ston som får tillräckligt, som har lättare att få fång, PPID och EMS.

De behöver inte vara feta alls men även det är ett problem.

Det i sin tur kan ju ha kommit från det som vi lärde oss på 80-90-talet att protein orsakade fång.

Det har alltså kommit och bitit oss i arselet nu. Möjligt skulle också kunna vara att det gör mer lättfödda hästar, förutom att vi håller våra hästar feta som standard.

Men va ? RSPCA ? :confused:

Det finns olika typer av fång - foder, dräktighet , belastning och orsakerna är komplexa .

Jamen jag har ingen åsikt om det eller argumentet du för ?
Det handlar ju då precis som jag säger, om dina val och förutsättningar ang hur du har möjlighet att hålla din häst .

Jag hade heller aldrig valt ensam i en liten hage hela sommarhalvåret avskild från andra hästar . Jag hade heller inte valt betesreducerare .
Det är ju precis det jag kommenterat - folk väljer och har häst utifrån sig själva.
Att det finns andra möjligheter och alternativ utöver det folk väljer själva är väl självklart . Det är förvånande för mig att folk drar igång med motiveringar och försvar varför deras val är det rätta såfort något problematiseras och höjs som detta känsliga men otroligt relevanta och intressanta problem vi har år 2017 ang hästhälsa bland hobbyhästar i Sverige.
Ja allt är ju en avvägning i vad hästens ägare lägger i värdigt liv för sin/sina hästar, vissa lägger det när hästen inte kan användas till 100%, andra enligt mitt tycke alldeles för länge och jag när någon av mina hästar inte klarar av att bara vara häst (dra en repa i hagen, klia kompisar, mm) utan att bli sjuk eller ha ont.

Ja avskilt från dom andra hästarna blir det ju då det är ett staket i mellan om en går i en hage själv eller hur menar du? själva hagen skulle jag ju kunna lägga i mitten av gräshagen där dom andra hästarna går.

Jag skippar det. Jag tror inte riktigt du fö har intresse av själva innehållet eller det som egentligen skrivs . Men ok - som sagt - jag insåg att det var ett touchy subect för troligtvis en hel del .

Nja, touchy subject vet jag inte om jag tycker men eftersom man antar att folk är på ett diskussionsforum för att diskutera och man får känslan av att du bara kommer in och vill berätta din åsikt och sedan är det bra med det.

Nja, touchy subject vet jag inte om jag tycker men eftersom man antar att folk är på ett diskussionsforum för att diskutera och man får känslan av att du bara kommer in och vill berätta din åsikt och sedan är det bra med det, är stor.

Tycker du ? Vad tråkigt om du tolkat det så ?
Jag känner mer att något helt missats ang det jag rätt objektivt reflekterat över som helhet i "debatten" .

Och utan GG hade det blivit avlivning 4 år tidigare då liten hage själv från slutet av april/början av maj till någon gång i november inte är något värdigt hästliv enligt mig, speciellt inte för en sälskapshäst.

Alltså jag svarade på detta som du skrivit ?

Så jag fattar inte vad du sen svarar /menar utifrån det ? :(

Ja allt är ju en avvägning i vad hästens ägare lägger i värdigt liv för sin/sina hästar, vissa lägger det när hästen inte kan användas till 100%, andra enligt mitt tycke alldeles för länge och jag när någon av mina hästar inte klarar av att bara vara häst (dra en repa i hagen, klia kompisar, mm) utan att bli sjuk eller ha ont.

Ja avskilt från dom andra hästarna blir det ju då det är ett staket i mellan om en går i en hage själv eller hur menar du? själva hagen skulle jag ju kunna lägga i mitten av gräshagen där dom andra hästarna går.

Jag har reflekterat över att självklart finns det många möjliga lösningar att inte behöva släppa sin överviktiga eller fångbenägna häst med munkorg på ett fullbete , som för den skull inte betyder att den måste gå ensam bakom stallet i en grusruta hela sommaren. ..

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka