astronaut

Trådstartare
Jag är inte så värst insatt i denna sport då jag inte tycker den är intressant, men det finns ju de som är mer intressanta och kunniga inom den här sporten.

Jag hade en diskussion med min väns mamma idag och jag har väl alltid tyckt att hon kan ha fel med diverse påståenden, nu säger hon att hon vet detta för att hennes systers man håller på med trav då o då, han har även travhästar själv.

Hon sa att X (vännen) sa att idag så tränar 98% av Sveriges kuskar med elstötar, dvs; de sitter någon sak i spöet som get hästarna stötar.
Jag sa ju att det låter ju som om det är väldigt överdrivet.

Nu har jag ingen aning om hur många kuskar som tävlar i Sverige men låt oss säga 400 och tar bort procenten, inte för jag är så bra på matte så rätta mig om jag har fel, så håller 392 kuskar på med att ge hästarna elstötar för de ska springa fortare?

Åkefallet vet nog hela sverige om, men finns det några andra kända/tävlande kuskar i Sverige som har haft det hett om öronen p.g.a elstötar i dagens läge?
Hur vanligt är det inom enbart travvärlden (nu menar jag hela världen) att hästar tränas med elstötar? (det är ju ingen siffra då man omöjligen kan veta) men finns det länder som tillåter elstötar som ett lagligt medel inom träning?

Omöjliga frågor jag frågade kanske.

Sv: Elstötar

Att detta samtalsämne aldrig dör ut!!

Det är alltid någons kompis systers sons katt som hört att det är vanligt att träna med elstötar.

Att det är 98% kan jag garantera att det inte är men att det är långt fler än de som blev fällda i domstol kan jag ta gift på:grin: Sen finns det säkert ytterligare metoder som klassas som djurplågeri men som är ett stort mörkertal men att det skulle vara så mycket som 98% är det såklart inte.

Om jag fick gissa, och då menar jag verkligen gissar, så tror jag att kanske 10-20% nån gång använt sig av metoder som inte är ur djurskydds synpunkt. Vad jag baserar den procenten på är egna erfarenheter

Men gud kan lätt säga att det inte är 98% som använder grisfösare !
folk ska jämt överdeiva.. kan säga att det är inte alls vanligt med grisfösare nuförtiden var enligt min pappa redan utdött på 70talet som han börja med hästar!

*kl*

Jag tror ju heller inte på att det är en så pass hög % som använder grisfösare o.s.v, jag dömer heller inte travsporten iom att det pågår ju massa skit inom alla grenar.

Skulle talet ligga uppe i 98% så känns det som om alla här inne på travarforumet på buke använder grisfösare.

Nah, mindre trovärdigt.

Kommer nog inte ta upp diskussion med henne om det igen, hon får tro vad hon vill så kan jag tro på den mer rimliga delen istället. Hon ska alltid ha rätt och alla andra har liksom alltid fel. Just nu har hon "vrålrätt" för att hennes vän är verksam inom travsporten.

Då tycker jag du ska hälsa henne att om hon VET att hennes vän använder grisfösare så ska hon anmäla den vännen eftersom det är fusk och enligt djurskyddslagen djurplågeri. Annars gör hon sig medskyldig.:grin:

Då tycker jag du ska hälsa henne att om hon VET att hennes vän använder grisfösare så ska hon anmäla den vännen eftersom det är fusk och enligt djurskyddslagen djurplågeri. Annars gör hon sig medskyldig.:grin:

Jag tror redan jag vet svaret:
"X tillhör de 2% som inte gör det".

:crazy:

Ja naturligtvis:p. Jag använde i och för sig elstötar här om dagen... Fast jag blev så trött på min pissmärr till häst när hon för femte gången kröp under staketet och drog ut på vägen (går myyycket tung trafik där) så hon fick en kyss av eltråden. Så jag tillhör väl de 98 % som använder sig av det då:devil:

Hon sa att X (vännen) sa att idag så tränar 98% av Sveriges kuskar med elstötar, dvs; de sitter någon sak i spöet som get hästarna stötar.
Jag sa ju att det låter ju som om det är väldigt överdrivet.

Nu har jag ingen aning om hur många kuskar som tävlar i Sverige men låt oss säga 400 och tar bort procenten, inte för jag är så bra på matte så rätta mig om jag har fel, så håller 392 kuskar på med att ge hästarna elstötar för de ska springa fortare?

Din väns mamma är inte påläst.

Det är inte kuskarna som tränar hästarna. Ofta kan i och för sig tränarna även vara kuskar men det finns många tränare som inte kör lopp själva. Kuskar i bemärkelsen att tränarna sitter i vagnen och tränar sina hästar är de dock förstås i de allra flesta fall.

Elstötar är givetvis inte tillåtet. Använder någon det hoppas jag innerligt att denne döms för brott mot djuskyddslagen eller annat lämpligt brott. Samt att denne får sin licens indragen.

Jag känner ett antal tränare och av dem är det INGEN som använder el. Det är förstås inget statistiskt säkerställt underlag men det talar dock emot din väns mammas påstående... åt en av dessa tränare kör jag själv träningsjobb både hemma och på banan ibland och jag kan med så gott som hundraprocentig säkerhet säga att det inte finns någon grisfösare eller annan otillbörlig träningsmetod i hans stall eller hus. Och att skulle det finns så används den definitivt inte. Aldrig. Never ever.

Skitsnack - vill jag hävda med samma säkerhet som din väns mamma hävdar sitt påstående.

*kl*

Jag tror ju heller inte på att det är en så pass hög % som använder grisfösare o.s.v, jag dömer heller inte travsporten iom att det pågår ju massa skit inom alla grenar.

Skulle talet ligga uppe i 98% så känns det som om alla här inne på travarforumet på buke använder grisfösare.

Nah, mindre trovärdigt.

Kommer nog inte ta upp diskussion med henne om det igen, hon får tro vad hon vill så kan jag tro på den mer rimliga delen istället. Hon ska alltid ha rätt och alla andra har liksom alltid fel. Just nu har hon "vrålrätt" för att hennes vän är verksam inom travsporten.

Ungefär som att säga att 98% av alla hoppryttare håller på med barrering.... *suck*
Varför kan inte folk se till att få ordning på sina "fakta" innan de börjar ösa ur sig en massa absurditeter..

Hälsa henne att man inte kan basera sina åsikter på vad en enda person säger, i alla fall inte om man har något innanför pannbenet att tänka med själv.

Kan tillägga att det alltid är så att ju mindre man kan om något desto mera verkar många "veta"....

Ungefär som att säga att 98% av alla hoppryttare håller på med barrering.... *suck*
Varför kan inte folk se till att få ordning på sina "fakta" innan de börjar ösa ur sig en massa absurditeter..

Hälsa henne att man inte kan basera sina åsikter på vad en enda person säger, i alla fall inte om man har något innanför pannbenet att tänka med själv.

Det sade jag med, men då sade hon att "min vän håller på med trav så han vet" :crazy:

Nåväl, har inte dragit upp den diskussionen mer med dom, jag vet vad som är rätt så får väl hon ta och tro på den felaktiga informationen :cool:

Det sade jag med, men då sade hon att "min vän håller på med trav så han vet" :crazy:

Nåväl, har inte dragit upp den diskussionen mer med dom, jag vet vad som är rätt så får väl hon ta och tro på den felaktiga informationen :cool:

Vi får väl hoppas att hon inte springer runt och tjatar om det med andra lika okunniga männskor då.

Har aldrig varit i kontakt med eller hört om någon som tränar med elstötar i min närhet eller min hemmabana, inte ens rykten om någon och då borde det ha kommit fram när det blev så stor grej om Åke Svanstedt.

Såå det känns inte så vanligt ;)

kl

Men förstå så händigt. :idea:
När dom inte kliver in i släpet..smack-smack med elfösaren. :devil::devil:

Eller föl som går mer bakåt och på tvären då dom skall ledas ut till hagarna.

-Nu du din lilla råtta så ska du framåt!! Annars får du eltråden i baken..eller nä..ojsan eltråden sitter fast på en rundstav..ojdå. :D:D
Hmm..värst vad fort det där gick..vart tog den lille vägen?

Fyndig grej det där ;)
AM

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 238
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 859
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2025
  • Valp 2024