Elstängsel och ström...

EmmaW

Trådstartare
Okej så jag råkar vara helt vilsen på detta inser jag men vilket värde är det som avgör hur starkt ett elaggregat är?:confused:Hittar bara en massa siffror men vilken ska man gå efter?
Vill ha ett starkt aggregat till en kanske "normalstor"till liten hage med tre trådar. Har förstått att det ska vara vissa siffror på trådarna som avgör hur bra dom är oxå....ja någon snäll person därute som vill upplysa en oupplyst ?:rofl::angel:

Sv: Elstängsel och ström...

Styrkan på ett aggregat betecknas med "J", ett minder aggregat kan ha styrkan 3,5 J-6,0 J. Ett medelaggregat som gått och väl kan försörja en mindre hage med tre trådar ligger på c:a 6 j upp till 8-9 J. Men det är mycket som spelar in, det viktigaste är att man har en bra jordning på aggregatet, och inte har massor av sly eller lågväxande grenar som "stjäl" ström om de kommer i kontakt med tråden/bandet. Sen är det Ohm-talet på repet/bandet som avgör hur mycket ström det ger. Ju lägre Ohm-tal, ju mer motstånd = ju bättre "kräm" i stängslet.
Lite kortfattat om vad som är viktigast!:)

WestCott har svarat jättebra. Men just vad du har för eltråd/elrep och om du håller rent från undervegetation gör enorm skillnad. Jag har ett litet klent, kasst aggregat (1.5 J) som 'nödköptes akut' efter att åskan tagit mitt gamla. Hade lite klent med pengar och inte råd lägga 3000 kr på ett 'riktigt' utan köpte ett klent 'sålänge'.

Men det har visat sig mer än väl räcka till för min hage just om jag håller undan växtligheten från tråden (det gamla aggregatet behövde jag inte det, det 'brände av' gräset så det dog). Så, fem år senare är samma 'fjuttaggregat' fortfarande i tjänst. Och levererar över 6000 V i pulserna i trådarna. Dock tråd med lågt motstånd (lågt ohmtal), dubbla jordspett och som sagt röjer undervegetationen och kollar så grenar etc inte kan hänga på tråden.

Sen är det Ohm-talet på repet/bandet som avgör hur mycket ström det ger. Ju lägre Ohm-tal, ju mer motstånd = ju bättre "kräm" i stängslet.
Nja, det där blev inte riktigt rätt. Ju lägre ohmtal i en ledning= ju mindre motstånd för strömmen= ju mer kräm i stängslet.
Men detta gäller om stängslet är belastat av t ex växtlighet. Då reduceras stömmen i eltrådarna, mer ju längre stängslet är, och spänningen ute hos hästarna reduceras motsvarande.
Håller man efter växterna, som Alex skriver, så spelar ohmtalet ingen större roll. Spänningen i pulserna hålls ändå uppe i stängslet och hästen får "sin smäll på nosen".

LIA

Fast ohmtalet spelar roll om man har ett 'klenare' aggregat. Märktes tydlig skillnad när jag bytte trådar i hagen.

Dock, i 'normalläge' (dvs inte med ett egentligen för klent aggregat) så tror jag inte det har någon jätteeffekt såvida man inte köper riktigt, riktigt kasst elrep/-tråd/-band.

Motståndet (Ohm) i tråden märks mest om eltråden belastas, dvs om t ex växter ligger mot den. Ett kraftigare aggregat, högre joultal/volttal, medger ju högre belastning av växter, eftersom det sas finns mer att ta av.
Idealet, i praktiken bara dagarna efter rensning, är att inget ledande alls vidrör ledningarna. Typiskt sedan man bytt trådar. :)

LIA

Jag ska ha det till två hästar i normal till liten hage..ja det beror ju på hur man ser det men i alla fall med tre trådar. Då min shettis går ut genom staketet om ingen ström finns på vill jag ju ha något starkt och bra men känns dyrt med 5000kr för det jag hittat....om man har ett för långa stängsel och sätter det på ett kortare stängsel så ändras knappast styrkan va? Förlåt mina dumma frågor men jag fattar verkligen nada av detta! Tur min dröm aldrig har varit att bli elektriker!:angel: vad har ni för styrkor på era?och vilka märken?

Nja, jag bytte faktiskt bara trådarna, gjorde inget annat. Nu bytte jag iofs inte trådar för jag var eg missnöjd med de som satt, utan för det visade sig hästarna hade svårt se dem. Men utan annan åtgärd än byta, så gick det från 4000 V i pulserna i tråden till över 6000 V.

(Och nä, inte mindre skarvar eller något annat som kunde förklara).

Däremot, när jag haft/hade 'vettigt aggregat' så märkte jag noll och nada skillnad mellan tråd och tråd =)

Ooops!! Blev lite för snabb i fingrarna när jag skrev!! Klart det är MINDRE motstånd med LÄGRE Ohm-tal!! Sorry!!

*Puttar*

Så vad har ni för styrkor på era? Om jag fattat det rätt nu så är det summan J som hästen känner vid en stöt i så fall?

Det är främst spänningen i pulsen det handlar om.
Vårt aggregat lämnar c:a 4500V vid "rent" stängsel, dvs utan något som ligger på och belastar. I praktiken har vi c:a 3.500V runtom i hagen.
Det spelar mindre roll om spänningen är några 100V upp eller ner vid normal drift, så länge som hästen fått lära sig vad en kraftig stöt vill säga. Därför "lär" vi nya hästar i en liten rasthage och därefter räcker det med minispänning på stängslet. Eller rättare sagt, vi har aldrig elen på, annat än om någon slarver behöver påminnas om att elstötar är obehagliga.

LIA

*Puttar*

Så vad har ni för styrkor på era? Om jag fattat det rätt nu så är det summan J som hästen känner vid en stöt i så fall?

Joule är 'kraften' i aggregatet, dvs hur starkt aggregatet är. Ju starkare aggregat dessto längre stängsel 'orkar' det hålla tillräcklig spänning på.

I pulsarna i tråden är det Volt som avgör hur stark stöt hästen får. Olika djurslag kräver olika starka stötar för att stanna på rätt sida stängslet.

Men om vi säger att du behöver 5000 V ut i pulserna på tråden. Så en liten hage klarar ett klenare aggregat att hålla lagoma pulser på. Är stängslet för stort bllir aggregatet för klent, det har för få Joule, och du kommer inte nå upp till 5000 V. Har du ett väldigt överdimensionerat aggregat, för många J, så kommer du få starkare stötar än du vill ut i tråden. Inom normala gränser gör inte det så mycket, men OM man har alldeles för skevt så kan du få på tok för bra drag i det hela, och hästen åka på en stöt även om den inte nuddar stängslet utan bara är nära det med mulen (strömstöten kommer 'hoppa').

Så, styrkan i stötarna beror på hur många volt du har i pulserna, hur många volt du har i pulserna beror på vad du har för joule på aggregatet ställt till stängsellängd och stängselpåfrestning (t ex undervegetation).

Jag brukar också slå av strömmen, de vet att tråden bits. Men de som är ohörsamma eller när de behöver påminnas, då vill jag ha iaf 6000 V i pulserna. Då brukar det räcka med en eller max ett par stötar för de ska komma på bättre tankar igen.

Tack så otroligt mycket för era svar:bow::bow::bow:
Mycket informativt, nu vet jag vad jag ska välja så min lilla tjej står kvar på rätt sida av stängslet :angel:

Tack!:idea:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 807
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"