Sv: Elstängsel och ström...
*Puttar*
Så vad har ni för styrkor på era? Om jag fattat det rätt nu så är det summan J som hästen känner vid en stöt i så fall?
Joule är 'kraften' i aggregatet, dvs hur starkt aggregatet är. Ju starkare aggregat dessto längre stängsel 'orkar' det hålla tillräcklig spänning på.
I pulsarna i tråden är det Volt som avgör hur stark stöt hästen får. Olika djurslag kräver olika starka stötar för att stanna på rätt sida stängslet.
Men om vi säger att du behöver 5000 V ut i pulserna på tråden. Så en liten hage klarar ett klenare aggregat att hålla lagoma pulser på. Är stängslet för stort bllir aggregatet för klent, det har för få Joule, och du kommer inte nå upp till 5000 V. Har du ett väldigt överdimensionerat aggregat, för många J, så kommer du få starkare stötar än du vill ut i tråden. Inom normala gränser gör inte det så mycket, men OM man har alldeles för skevt så kan du få på tok för bra drag i det hela, och hästen åka på en stöt även om den inte nuddar stängslet utan bara är nära det med mulen (strömstöten kommer 'hoppa').
Så, styrkan i stötarna beror på hur många volt du har i pulserna, hur många volt du har i pulserna beror på vad du har för joule på aggregatet ställt till stängsellängd och stängselpåfrestning (t ex undervegetation).
Jag brukar också slå av strömmen, de vet att tråden bits. Men de som är ohörsamma eller när de behöver påminnas, då vill jag ha iaf 6000 V i pulserna. Då brukar det räcka med en eller max ett par stötar för de ska komma på bättre tankar igen.