Ändå säljs det små för 13000 kr att köpa över internet. Är ju inte bara att köpa och installera själv.Med tillstånden osv så blir de väl ganska dyra, och låter en del?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ändå säljs det små för 13000 kr att köpa över internet. Är ju inte bara att köpa och installera själv.Med tillstånden osv så blir de väl ganska dyra, och låter en del?
Men man måste också bygga nya hus och det kostar lika mycket i material som någon annan stans. Likaså att renovera och underhålla. Och när du säljer vilket man måste ibland så är det inte säkert att du får igen pengarna.Därför att husen ofta är billigare i inköp respektive hyra tänkte jag på.
Jag har ingen koll mer än att många är missnöjda på nätet, blåser för hårt så motorn går sönder, rotorbladen flyger iväg som projektiler, ljudet som driver känsliga till vansinne osv... men de lär ju beskattas snart de med... ungefär som när man började beskatta glasrutorÄndå säljs det små för 13000 kr att köpa över internet. Är ju inte bara att köpa och installera själv.
Med tanke på att majoriteten av vår el produceras i Norrland och att de har kallare och längre vintrar än er i söder ska ni nog inte gnälla så mycket. Skulle Norrland stänga av allt de producerar skulle resten av landet inte klara sig så himla bra (det innefattar inte bara el).
Men absolut, vi behöver mer kärnkraft, helst med uran brutet i Sverige.
Jag räknar iallafall inte ränta som husets kostnader, räntan beror ju på flera olika faktorer. Inte alla som har lån heller.
Där jag bor kostade många bostadsrätter under 25 tusen under 90talet och många bor kvar i samma...
Lån är för mig en separat utgift, även om det är knutet till bostaden.
Många missar den biten. Generellt har vi högre ränta på bolån också, men lånat ofta mindre. Det finns vissa fördelar med att bo söderut och vissa med att bo norrut.
I alla fall har vi alltid haft rörligt avtal, men efter lite hjälp från Compricer (dom är verkligen kanon!) har jag för första gången bundit på ett år till 52,16 öre/kwh. Det kommer bli lite dyrare sommartid än tidigare, men då slipper jag betala mer än 6000-7000 per månad i vinter.
Jag räknar inte in försäkringen när jag funderar på om en bil är billig att reparera på märkesverkstad heller men ok. Det är väl därför myten om att det är billiga omkostnader i Norrland upprätthålls, för att de i söder tar mer lån...
Men man måste också bygga nya hus och det kostar lika mycket i material som någon annan stans. Likaså att renovera och underhålla. Och när du säljer vilket man måste ibland så är det inte säkert att du får igen pengarna.
Hade du läst tråden så är detta redan diskuterat och jämfört med andra saker som transporteras långt.
Men till exempel försäkringskostnaden, skatten och service räknas in när du jämför kostnader för olika bilmodeller.
Jag har inte full koll, men när jag band om senast är den absolut lägsta räntan vi kan förhandla "här uppe" lika som snittpriset i landet. Jag tror jag fick 1,36 och då lyckades jag hyfsat med förhandlingen. I södra Sverige/storstäderna kan man komma ner under 1%. Det gör rätt stor skillnad på ett antal miljoner. (Och husen, bostadsrätter och lägenheter har stigit ruskigt mycket i pris så det är inte billigt att köpa här heller.) Husen går för 3-6 miljoner i mitt område och en vanlig etta för 1,5 miljon och upp.Att det finns både för- och nackdelar är sin sak men i just den här frågan känns det väldigt enkelriktat.
Hur mycket menar du att räntan diffar?
Det gäller ju åt andra hållet också.
Jo, för all el och järn vi skulle sälja kunde vi köpa in rätt mycket bra matÅh, Norrland skulle klara sig rätt bra utan resten av Sverige. Färre invånare och mer resurser per innevånare (och ja, det produceras mat i Norrland också).
Jo, för all el och järn vi skulle sälja kunde vi köpa in rätt mycket bra mat
Helt ok för min del, sprit kan vi göra själva . På potatisen vi odlat själva. Vin med för den delen, känner flera som lyckats odla rejält med vindruvor flera år i rad nu.
Pinsamt för mig att glömma det som bor i guldstaden....Glöm inte guldet heller! Och kopparen till alla ledningar osv
Pinsamt för mig att glömma det som bor i guldstaden....