Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ändå säljs det små för 13000 kr att köpa över internet. Är ju inte bara att köpa och installera själv.
Jag har ingen koll mer än att många är missnöjda på nätet, blåser för hårt så motorn går sönder, rotorbladen flyger iväg som projektiler, ljudet som driver känsliga till vansinne osv... men de lär ju beskattas snart de med... ungefär som när man började beskatta glasrutor 🥴

Med tanke på att majoriteten av vår el produceras i Norrland och att de har kallare och längre vintrar än er i söder ska ni nog inte gnälla så mycket. Skulle Norrland stänga av allt de producerar skulle resten av landet inte klara sig så himla bra (det innefattar inte bara el).

Men absolut, vi behöver mer kärnkraft, helst med uran brutet i Sverige.

Det gäller ju åt andra hållet också.

Jag räknar iallafall inte ränta som husets kostnader, räntan beror ju på flera olika faktorer. Inte alla som har lån heller.
Där jag bor kostade många bostadsrätter under 25 tusen under 90talet och många bor kvar i samma... 🤷‍♀️
Lån är för mig en separat utgift, även om det är knutet till bostaden.

En normalvilla, med förhållandevis liten trädgård, i min kommun går för någonstans mellan fyra och sju miljoner. (Det finns dessutom en del dyrare.) Bostadsrätter för åtminstone 1,5 miljon och uppåt. Det är nog få som betalar en sådan bostad utan lån.
Jag vet inte riktigt vad bostadsrätterna kostade på 90-talet men jag törs lova att de inte köptes för några tiotusen.

Många missar den biten. Generellt har vi högre ränta på bolån också, men lånat ofta mindre. Det finns vissa fördelar med att bo söderut och vissa med att bo norrut.

I alla fall har vi alltid haft rörligt avtal, men efter lite hjälp från Compricer (dom är verkligen kanon!) har jag för första gången bundit på ett år till 52,16 öre/kwh. Det kommer bli lite dyrare sommartid än tidigare, men då slipper jag betala mer än 6000-7000 per månad i vinter.

Att det finns både för- och nackdelar är sin sak men i just den här frågan känns det väldigt enkelriktat.
Hur mycket menar du att räntan diffar?

Jag räknar inte in försäkringen när jag funderar på om en bil är billig att reparera på märkesverkstad heller men ok. Det är väl därför myten om att det är billiga omkostnader i Norrland upprätthålls, för att de i söder tar mer lån... :confused::confused:

Men till exempel försäkringskostnaden, skatten och service räknas in när du jämför kostnader för olika bilmodeller.

Just precis nu betalar vi 213.54 per Kwh. Detta utan skatter och andra avgifter. Är det verkligen rimligt?

De värdelösa vindkraftverken står stilla och det är en strålande dag.

Men man måste också bygga nya hus och det kostar lika mycket i material som någon annan stans. Likaså att renovera och underhålla. Och när du säljer vilket man måste ibland så är det inte säkert att du får igen pengarna.

Att köpa fastigheter är i viss mån en chansning, både i norra och södra Sverige. Men jag ser inte riktigt vad det du skriver har med frågan om högre pris för bostäder i södra Sverige att göra. Att husen är billigare i Norrland är ju inget påhitt.

Hade du läst tråden så är detta redan diskuterat och jämfört med andra saker som transporteras långt.

Mmm, fast eltransport kan inte jämföras med mattransport. Mat kan gå på lastbil, tåg, båt, flyg. El kan bara gå långa sträckor i en ledning.

Och så är det ju detta... Överskottet här i norr försvinner, vi kommer alltså skicka *mindre* el söderut i framtiden.

https://www.nyteknik.se/energi/ny-rapport-sodra-sverige-kan-inte-hamta-mer-el-fran-norr-7001617

Södra Sverige behöver alltså bygga mer egen elproduktion.

Men till exempel försäkringskostnaden, skatten och service räknas in när du jämför kostnader för olika bilmodeller.

Det finns olika försäkringar att välja, olika pris om man är ung, varit med i olycka, har flera lån samlade osv. Om man bara vill veta pris på BMW märkesverksta vs Volvo så är det ganska ointressant för mig iallafall att någon minsann har krockat, är under 25 och har helförsäkring med hyrbilstillägg osv...

:meh:

Att det finns både för- och nackdelar är sin sak men i just den här frågan känns det väldigt enkelriktat.
Hur mycket menar du att räntan diffar?
Jag har inte full koll, men när jag band om senast är den absolut lägsta räntan vi kan förhandla "här uppe" lika som snittpriset i landet. Jag tror jag fick 1,36 och då lyckades jag hyfsat med förhandlingen. I södra Sverige/storstäderna kan man komma ner under 1%. Det gör rätt stor skillnad på ett antal miljoner. (Och husen, bostadsrätter och lägenheter har stigit ruskigt mycket i pris så det är inte billigt att köpa här heller.) Husen går för 3-6 miljoner i mitt område och en vanlig etta för 1,5 miljon och upp.

Pinsamt för mig att glömma det som bor i guldstaden.... :cautious: :rofl:

Ja, du får verkligen en plump i protokollet där :D

För de som inte vet så finns det en liten bagatell som kallas för Skelleftefältet... guld, silver, koppar, zink, bly, nickel, litium och tellur. Lägg sedan till guldlinjen som går genom Storuman-Sorsele-Lycksele. Och det är bara Västerbotten!

Edit: Det finns uran i Västerbotten också :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 612
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 353
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka