Kraftbolagen väljer själva om de vill lägga ner sina kraftverk om de anser det lönsamt eller ej, de har inget samhällsansvar utan det är staten som har ansvaret. Jag antar att han syftar på de numera stängda kärnkraftverken? Där var det iofs staten som gick in och pekade med hela handen att det ska stängas även om några stängdes i förtid pga höga kostnader och låga priser.Tillgodogjorde mig följande inlägg på FB imorse (Åke Fridén)
"Jag råkar bo i elområde 4. Har följt prisutvecklingen den senaste tiden. En sak är uppenbar. På något sätt har man ansett att vi är skyldiga att leverera el till grannarna i söder när de har brist.
Under 13/10 var vindkraften ner på 400 mW, alltså vindstilla i princip i hela landet. Spotpriset hamnade på en bra bit över 2 Kr kWh. Under natten till i dag 14/10 så började det blåsa. Förvisso mest i norr men då ökade man på exporten till mer än det dubbla mot för ett dygn sedan. Spotpriet nu ca 2,80 kr kWh. I område 1 och 2 reas elen till ca 0,18 kr kWh.Detta är inget annat än en mycket allvarlig diskriminering.
Priset i söder hålls uppe i söder genom export. samtidigt som de norra områdena har ett saftigt överskott på el så de måste rea ut det. De som håller rattarna tycket det är viktigare att exportera än att alla har samma villkor i landet. Följden blir att vi som bor i elområde 4 och i någon mån område 3 får betala för denna export med chockhöjda priser.
Lägger man därtill att här i söder har totalt 6 väl fungerande kraftverk lagt ner i förtid. Hade vi åtminstone 3 av dessa i drift så kunde man hålla på med sin export och vi ändå fått rimliga elpriser.
Vem har möjlighet att förändra detta?
Vem kan behandla en anmälan om diskriminering?"
Finns det någon som har faktacheckat detta? Är det sanning?
Om det är rent fysiskt omöjligt att överföra el från norr till söder och det råder ett överskott i norr så får kraftbolagen betalt för att stoppa produktion och det ger låga priser i norr. Råder det ett underskott i södra Sverige så blir det höga priser för det startas dyrare produktion, som när Karlshamnsverket startade och brände olja två veckor i september för att producera el.
När priserna på kontinenten är höga och det finns plats på förbindelserna så går det mer på export vilket driver upp priserna i bl a södra Sverige, när det är problem med överföringarna från norra. Elen bjuds ut dag för dag på den nordiska elhandelsbörsen Nordpool för kommande dygn och längre perioder och eftersom el är en handelsvara med fri rörlighet så kan inte Sverige som stat förbjuda sina aktörer att sälja till den som betalar bäst.
Jag vet inte vad det är för diskriminering det handlar om eller vem man ska göra anmälan till? EU-domstolen?
Senast ändrad: