Elak hovslagare

Sv: Elak hovslagare

Jag blev också utsatt för en elak hovslagare...För det första var han 2 timmar försenad och hästen hade stått inne och var uppstressad och sur..När väl hovslagarn kom så satte han igån och skodde honom, min pålle har alltid haft problem med bakbenen. Min pålle fick utstå både hårda slag och vidriga svordomar..Jag var ej där utan en kompis var där och hon och hennes pappa bara stod och såg på...
Nu fick han en ny chans att sko honom,han kom dock ca 2 timmar försenad denna gång också men jag var där och fullt laddad med vad jag skulle säga om han gjorde något, nu gick denna skoning helt smärtfri men jag ska ha en ny hovslagare nästa gång...Om man inte kan sko en häst utan att slå den ska man inte vara hovslagare..

det var min mamma som var med, hon blev så chockad av att hovslagaren lappade till o skrek o svor utan förvarning att hon helt tappade talföret (självklart skulle hon sagt ifrån, visst, men det blev inte så) Jag tycker att hovslagaren kunde sagt ifrån o sagt till att håll undan huvudet INNAN det small. Vad jag inte skrev förut heller var att hovslagaren när han kom sa att shettisar borde ingen få ha, de ska vara i gruvor och de behöver inga skor heller - varför säger man inte det från början då så hade jag ringt min vanliga hovsl istället.
Jag vill inte anmäla någonstans (som hovis föreslog längre upp i tråden) mest få häva ur mig lite om ngn som jag tyckte betedde sig illa. Hästar får inte bete sig hur som helst, men inte folk heller :smirk:

nä en annan med liknande inställning :smirk:
jag har full förståelse för att det är jobbigt att sko små hästar och är glad för min "ordinarie" som fixar både liten (106) stor (172) o mittemellan (163) :)

kan ingen klok o uppfinningsrik hovslagare (eller annan) uppfinna en anordning där man hissar upp små ponnys så hovarna hamnar i lagom höjd? Jag tror att iaf vår lilling skulle tycka det var skönt att sova lite medan någon killade honom under fötterna :idea:
Varför tar hovslagare betalt per sko eg? Varför inte per timme? Skulle det inte löna sig då att ha hästar som stod lugnt o stilla?

kopia skrev:
kan ingen klok o uppfinningsrik hovslagare (eller annan) uppfinna en anordning där man hissar upp små ponnys så hovarna hamnar i lagom höjd?

Jag har inga problem med att sko shettisar trots att jag är 179cm dock inte så"fet". Jag gillar att sko dom då man kan sitta på knä och sträcka ut ryggen.

Jag har diskuterat det här tidigare med Svenska Hovslagare Föreningen och föreslagit att vi borde finna en dvärj som ville utbilda sig till hovis. Tyvärr verkar det inte finnas ngn dvärj som vill bli hovis men om det nu är ngn här som läser detta så lovar jag att jag kan ta hand om utbildningen. Jobb kommer det att finnas.

kopia skrev:
sova lite medan någon killade honom under fötterna :idea:
Varför tar hovslagare betalt per sko eg? Varför inte per timme? Skulle det inte löna sig då att ha hästar som stod lugnt o stilla?

Fler och fler hovslagare börjar ta betalt utefter arbetsgrad. Min hovslagare tar extra för stora, tunga hästar (typ ardenner, shire etc). Han tar dessutom REJÄLT mycket extra (läs dubbla normalpriset) för ouppfostrade, bängliga hästar. Vilket gör att han effektivt slipper sådana som inte är uppfostrade. Han tar extra betalt när han står framför en häst med blöta, leriga ben etc med.

Efter X år insåg han att be/tjata/etc inte gav någons killnad så han börjad ehelt sonika ta ut obehaget/merarbetet i pengar och VIPS så i ca 90% av fallen så blev det bot och bättring. De andra skor han inte.

(Han ha dock enormt tålamod med hästar som är osäkra/rädda/nervösa).

Och han är sjukt förtjust i mina små krakar som enligt honom är 'perfekt storlek', och dessutom är synnerligen väluppfostrade och skötsamma. Fast han stönar och gnäller VILT varenda gång jag mumlar ' och jo, så har jag ju en ponny här på tillridning med som jag vill du skor/verkar. Det är en *mumla nästan ohörbart* B-ponny..' Och när jag vill retas riktigt mycket så talar jag om att jag nogs ka ksita i ridhästar och satsa på minishettisuppfödning. Då får han något riktigt vilt i blicken och brukar muttra 'jaha, då är det nog fan bäst du lär dig sköta fötterna själv på dem!' ;)

Hovisen vi hade till B-ponnysarna när jag var liten btw, han skodde BARA våra ponnyer, vägrade konsekvent sko ponnyer oavsett storlek annar. vet inte HUR pappa lyckades muta honom att första gången sko våra, men sen var det inga problem. (De var hanterade och uppfostrade av vuxna så små välartade exemplar..)

kopia skrev:
kan ingen klok o uppfinningsrik hovslagare (eller annan) uppfinna en anordning där man hissar upp små ponnys så hovarna hamnar i lagom höjd? Jag tror att iaf vår lilling skulle tycka det var skönt att sova lite medan någon killade honom under fötterna :idea:
Man kanske kan få låna en bilverkstad med smörjgrop. :idea:

kopia skrev:
kan ingen klok o uppfinningsrik hovslagare (eller annan) uppfinna en anordning där man hissar upp små ponnys så hovarna hamnar i lagom höjd? J

De shettisar jag skor har jag lärt att stå på en liten huggkubbe med ena eller andra frambenet, typ bara 20cm högt. På så sätt kan man stå vanligt, dvs kröktrygg och böjda ben!?

De brukar bara ta ett par minuter att övertyga dem om att huggkubben inte är farlig. Bakbenen är inga problem, de tar man som vanligt utan kubbe! De kvinnliga shettisägarna brukar bli väldigt förtjusta när man lär deras häst nåt nytt kul, en tyckte att hon nästan fått en cirkushäst efter att jag varit där!

hovis skrev:
Jag skall här bara dra ett snabbt ex. från verkligheten. Det kom in en häst från ett annat land som va helt omöjlig att sko,främst på hf. Så fort man tog i benet så la den all sin krafft på just det benet och om du överhuvudtaget fick upp det så slet den åt sig det efter ca 1 sec och antingen vräkte sig framåt eller flög bakåt. Denna häst va vi tvugna att dråga ner i samband med skoning,för skoning va det enda rätta på denna häst då den utifrån sitt arbete slet ner hovarna i botten och gick på sulan med hälta som följd trots att den tidigare aldrig varit skodd samt naturligt verkad. Jag vet inte hur det kommer sig då det ju borde ha funkat men så va det.

Utifrån dom signaler som denna häst sände så blev jag mkt misstänksam, här har ngt hänt och vi startade en efterforskning för att se om vi kunde hitta orsaken till detta. Efter två månader så fick vi då svaret, denna häst hade under en transport i sitt tidigare hemland trampat igenom golvet på den sunkiga trailern och just med hf. Nu började bitarna hamna på plats och ett gediget förtroendeskapande arbete låg framför mig som hovis. I dag ett år senare så skos denna häst helt odrågad,den är helt avspänd och sover oftast vid skoningen,dock så låter vi den känna sig helt fri genom att ngn bara håller i den i ett slackt grimskaft. Som hovis är det här det bästa man kan uppnå utifrån sitt yrke. Att få förtroende för en häst som helt tidigare helt saknat förtroende är att få ett ärligt erkännande. Jag gillar mitt jobb med hästar,däremot så gillar jag inte alla hästägare.

Vill du bli min hovslagare :)
Härligt att läsa att det finns sånna som lägger ner jobb på att försöka förstå hästen.
Har haft en jättebra hovslagare. Men jag har ju flyttat så han har jag inte mer. Visst kunde han också bli arg och säga ifrån, men det var ju med måtta och sånt jag kunde acceptera.

Ingen har talat om "guds bästa barn" men NEJ, jag tappar inte tålamodet på djur...kan dock säga till på skarpen om det behövs. Det viktigaste är att man inte får tappa omdömet och därmed riskera att något blir förstört.

Om min häst är bökig och det frestar på min hovslagare kan han säga ifrån och sluta med det han gör och säga till mig som hästägare att träna bättre till nästa gång. Punkt!

usch nej, sånt gillar jag inte.
Har varit lyckligt lottad att ha två otroligt trevliga och duktiga (och snygga .angel: ) hovslagare. Alltid så jätteschyssta mot hästarna, och det har heller aldrig hänt att en häst varit dum mot dom. Inte i vårt stall i alla fall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 281
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
28 493
Senast: Keb71
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kommit fram till att jag faktiskt har fått en hel del nya insikter efter min ridolycka. Några av dom har jag nämnt förut. Dels...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 415
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar