Elak hovslagare

kopia

Trådstartare
Idag blev vår shettis skodd av en elak människa. Jag kan förstå att det är jobbigt att sko en liten ponny, och visst, han vilar gärna nosen mot den som grejar med hans hovar MEN han har aldrig bitit/sparkat. Jag fattar också att det är viktigt för en hovslagare att makera direkt vad som är OK och vad som inte, men att skrika svära och slå på en gång är det OK?? :mad:

Sv: Elak hovslagare

Absolut inte! Se om du inte kan byta hovslagare annars får du säga till honom/henne att sådant beteende undanbeddes.

Jag har en annan hovslagare (plus ytterligare en reserv) som är bra, men shettis hanns inte med sist, och grannen skulle sko idag och då bad jag att shettis skulle fixas av hans hovslagare för att slippa reseersättning - usch så snål jag känner mig-tacka vet jag "mina" duktiga hovslagare

Usch vilken dummis till hovslagare :mad:

Men han gjorde väl iallafall de han kom för? Till skillnad från min vän som hade uppe sin Hovis. Han stod o pratade i en och en halv timme och sen fick han plötsligt brottåm och kastade sig i bilen för att åka. Utan att ha verkat hästarna. Han skulle komma tillbaks fyra dagar senare sa han... Vilken hovis :smirk:

kopia skrev:
Idag blev vår shettis skodd av en elak människa. Jag kan förstå att det är jobbigt att sko en liten ponny, och visst, han vilar gärna nosen mot den som grejar med hans hovar MEN han har aldrig bitit/sparkat. Jag fattar också att det är viktigt för en hovslagare att makera direkt vad som är OK och vad som inte, men att skrika svära och slå på en gång är det OK?? :mad:

jag förstår inte vad du menar??? En häst (ovasett storlek) som söker kontakt med hovisen är ju som ett erkännande utifrån att få ett förtroende från den individen. En Hovis med kunskap om hästens beteende har mkt lätt för att analysera om individen söker kontakt och visar tillgivenhet mot hovisen eller uppfattar hovisen som ett hot. Det framgår utifrån din "enkla" beskrivning som att den söker tilltro och kontakt med hovisen,därför förstår jag inte vad du menar med att hovisen i detta läge som du skriver markerar direkt vad som är ok och vad som inte är ok. Varför började hovisen skrika o svära??? Det värsta är väl att det även framgår att hovisen började slå oxå, slog hovisen på hästen eller på dig????

Alla slag mot hästen är under inga omständigheter att acceptera, så vida det inte sker EN gång och endast i ett korrigeringssyfte utifrån hästens egen naturliga korrigering utifrån rangordning.

Att som hovis ge sig på en häst genom att slå den med verktyg ex kan inte annat än klassas som ren misshandel vilket du som hästägare snarast bör dokumentera och anmäla till Svenska Hovslagare föreningen, så vida du nu har anlitat en utbildad ansluten Hovis inom föreningen vilket jag starkt tvivlar på att denne person va.

Det låter som om du tagit en hästrädd,outbildad person som genom snabba svarta pengar försöker "sko sig" under en mkt kort tid genom att utge sig som hovis men i stället visa sig vara en "skopåspikare"

Skulle det mot förmodan visa sig vara en fullt utbildad Hovis som betätt sig så här så är jag den första att be om ursäkt över att vi har ett sådant "rötägg" inom kåren och du får mer än gärna PM:a mig med personens namn,adress samt F-skatt sedel nummer så skall jag ta upp det med SHF:s styrelse för åtgärd.

Denne person är utbildad, har erfarenhet och jag betalade inte svart.

kopia skrev:
Denne person är utbildad, har erfarenhet och jag betalade inte svart.

Då måste det föreligga ngt som du "glömt" att delge som föranlett att det blev som det blev. Alla utbildade hovisar med erfarenhet har oxå erfarenheten att avbryta arbetet innan det går så långt som det tydligen gjorde. Vi tar aldrig den risken,säskilt inte på ohanterade hästar.

hovis skrev:
Då måste det föreligga ngt som du "glömt" att delge som föranlett att det blev som det blev. Alla utbildade hovisar med erfarenhet har oxå erfarenheten att avbryta arbetet innan det går så långt som det tydligen gjorde. Vi tar aldrig den risken,säskilt inte på ohanterade hästar.

Nja, det där är tyvärr inte riktigt sant.. Jag vet mer än en utbildad hovis med erfarenhet som har lite för nära till att både ryta och klappa till (hästen). Likväl som jag vet flera utbildade hovslagare (med erfarenhet) som valt att INTE sko ponnyer efter som 'det är bökigt, de små kräken är ouppfostrade och bits fram och sparkas bak'. Om de skulle sko en ponny så lär det ju vara med den attityden i bagaget från början med..

Värsta ang 'klappa till häst' jag hört är den hovis somd rog till en häst med träklubban över ryggen. Och skadade flera tornutskott så det var Trapalanda nästa för den hästen. Jag vet dock inte omd en hovis var/är utbildad eller ej (däremot slutade han sko ett tag men är nu tydligen igång igen..hua). jag vet heller INTE vad som föranledde slaget men jag kan inte komma på något scenario mer än en situation med fara för eget liv, där det ens är i närheten av berättigat.

Jag har i princip granne (det är nån kilometer) med mig ett par som består av inte mindre än två utbildade hovslagare. Ingen av dem sätter sin fot här, av anledningen att 'herrn i huset' mer än en gång haft ett ruskigt dåligt tålamod och humör. Sen den gången han lappade till en treåring i magen för att den 'står och tynger på den jävla hoven', och när han tog 'sats' för slaget sopade till mig (som var en trettonårig liten ponnyunge vid den här tiden) i huvudet av misstag med, så går han iaf inte i närheten av någon av mina hästar oavsett. (Jag hade tacksamt nog hjälm vid tillfället så ingen skada skedd med mig, hade jag inte haft hjälm hade jag fått uppsöka akutmottagningen och sy ihop huvudet..)

Och det här är en utbildad hovslagare med lååång erfarenhet. Nu har jag av förståeliga skäl inte beskådat hans arbete de senaste 15 åren, men om 'pratet' är sant så har han samma humörproblem än (och fasliga problem med tappskor..)

Sen att han kan helsko en häst på 20 minuter är inget jag riktigt tycker är ett plus heller iofs ;)

Gud vad jag tycker illa om sånt här :( . Detta hände även min valack (ej ponny, men stooor. Han har lite fullblod i sig som gör sig påmind lite titt som tätt :smirk: . ). Iallafall så är han fem i år - vi köpte honom när han var tre och då var han jättejobbig att lyfta hovar, kratsa och framförallt att verka. Med mycket tålamod har det sakta men säkert gått bättre och bättre, han lägger sig inte längre på hovslagaren när han kommer, eller när man försöker kratsa hovarna.

Iallafall för ett år sedan flyttade vi och var tvungna att leta upp en ny hovslagare. Det var inte skoj - svårt när man inte har några kontakter. Iallafall hittade vi en tillslut som var utbildad/försäkrad/erfaren. De första gångerna gick jättebra, men sen tidigt i våras så var pålle lite "på tårna" och lite uppstressad när han skulle verka och sko honom, och helt plötsligt drämmer hovslagaren till honom med sin klubba i sidan på hästen :eek: :( ! Behöver jag säga att den hovslagaren aldrig mer satte sin fot här.

Så jag tycker absolut att du ska leta upp en annan hovslagare! Jag bara känner spontant att jag aldrig medvetet skulle kunna utsätta min häst för den misshandeln igen. Jag menar, efter den incidenten med min häst så var vi i princip tillbaka på ruta ett. Nästa skoning var INTE rolig kan jag säga, men med ett stort tålamod från nya hovslagaren går det nu faktiskt jättebra!

Hoppas din häst återhämtar sig snabbt och att ni hittar en bra hovslagare istället!

Jag mår dåligt när jag läser dom sista inläggen. Visst jag har oxå haft skohästar som lägger sig på en,rycker bak och avlastar sig på mig. Man gör då klokt som hovis att lära sig att läsa hästen då den hela tiden sänder signaler. I samtliga fall har dessa hästar haft skador av vet. eller Chiropraktisk åkomma vilket är otroligt lätt att som hovis ta del av och jag finner då (för hästens skull) att avbryta skoningen och förklara för hästägaren att den snarast bör kolla upp hästen antingen på klinik eller med chiropraktor. En bra chiropraktor är oftast bäst att börja med då den direkt kan stämma av att denna häst bör i stället först in på klinik för undersökning. Det går faktiskt inte att sko eller verka en häst i balans om den besitter en skada.

Jag skall inte påstå att jag är guds bästa barn, men att korrigera en häst med verktyg är det värsta som en hovis kan göra. Jag vet tyvärr själv "en" person som tappade humöret och drog raspen rakt ner över ländryggen vilket gjorde att den hästen blev totalförlamad i hela bakdelen. Tyvärr så lärde sig denna person inget av det utan gjorde det igen lite senare, EN GÅNG TILL.

Det finns otroligt många typer av hästar som vi arbeter med, allt från ohanterade,(jobbar inte jag med) hästar som tagit över rangordningen över sin ägare,(korrigerar jag utifrån hästens språk) Oroliga hästar,(ger jag förtroende till och arbetar extremt långsamt) Otåliga hästar, ( ser jag till att dom har ngt att pyssla med under mitt arbete. typ leka med ägaren,äta i hönät eller sko dom i två etapper) Dock är den värsta gruppen hästar som av tidigare hovis blivit utsatta för våld,mer än ett sömstick eller tvingade. Man kan bara tacka dom då dom ger den som skall ta över denna häst ett HELVETE vilket oftast tar ett år innan denna häst känner förtroende,tilltro,accepterar sin lägre rangordning och litar på hovisen som sin ledare. Att sko/verka en häst är som hovis att få ett förtroende från hästen vilket under inga omständigheter skall uppfattas som tvång eller en överlevnadsinstink. Allt bygger på förtroende,samspel samt ett sammarbete. Jag ber hästen om att den skall lyfta på ett ben och jag förväntar mig att den har förtroendet att ge mig det ben jag skall arbeta med. Jag har haft många hästar som saknat förtroende utifrån vårat arbete av en eller annan orsak men det är en av höjdpunkterna den dag denna häst visar och ger sitt förtroende tillbaka. Ska man jobba med hästar så bara måste man utgå ifrån deras synsett genom att tänka häst.

Jag skall här bara dra ett snabbt ex. från verkligheten. Det kom in en häst från ett annat land som va helt omöjlig att sko,främst på hf. Så fort man tog i benet så la den all sin krafft på just det benet och om du överhuvudtaget fick upp det så slet den åt sig det efter ca 1 sec och antingen vräkte sig framåt eller flög bakåt. Denna häst va vi tvugna att dråga ner i samband med skoning,för skoning va det enda rätta på denna häst då den utifrån sitt arbete slet ner hovarna i botten och gick på sulan med hälta som följd trots att den tidigare aldrig varit skodd samt naturligt verkad. Jag vet inte hur det kommer sig då det ju borde ha funkat men så va det.

Utifrån dom signaler som denna häst sände så blev jag mkt misstänksam, här har ngt hänt och vi startade en efterforskning för att se om vi kunde hitta orsaken till detta. Efter två månader så fick vi då svaret, denna häst hade under en transport i sitt tidigare hemland trampat igenom golvet på den sunkiga trailern och just med hf. Nu började bitarna hamna på plats och ett gediget förtroendeskapande arbete låg framför mig som hovis. I dag ett år senare så skos denna häst helt odrågad,den är helt avspänd och sover oftast vid skoningen,dock så låter vi den känna sig helt fri genom att ngn bara håller i den i ett slackt grimskaft. Som hovis är det här det bästa man kan uppnå utifrån sitt yrke. Att få förtroende för en häst som helt tidigare helt saknat förtroende är att få ett ärligt erkännande. Jag gillar mitt jobb med hästar,däremot så gillar jag inte alla hästägare.

Det finns hovisar som tappar omdömet då och då. Fick hem en åring för ett par månader sedan som redan har mycket dåliga erfarenheter av en. Ej utbildad genom skola men har gått som lärling och gjort proven och blivit godkänd och är medlem i föreningen enligt uppfödraren till hästen.

Han hade jobbat med stallets alla hästar i flera omgångar och allt avlöpt bra med lugna hästar...tills en dag när uppfödaren inte kunde närvara hela tiden. Helt plötsligt kom hovisen in, tvärilsk, och sa att unghästen var omöjlig att verka. Uppfödaren gick ut och fick se en skärrad unge som var genomsvettig. Sedan dess har hon svårt att acceptera män som rör vid hennes ben. Uppfödaren hittade en kvinnlig hovis så det gick hyfsat så länge hästen stod där.

Nu har jag en manlig hovis men han är mycket mjuk och tålmodig så hon accepterar honom bättre och bättre så jag hoppas att det värsta minnena av det hela ska försvinna mer och mer. :cool:

*lånar knapp*

Och ni är så klart guds bästa barn, och har alldrig tappat tålamodet någon gång i hela ert liv????? Och vevat till fast ni sedan vet att det var fel???
Tycker att ni dömer väldigt hårt!!!
Och jag är den förste att erkänna att jag har gjort misstag.....

Sker det upprepade gånger är det givetvis inte bra, men....

Och till trådskrivaren... Vore jag hovis skulle jag inte uppskatta att en häst jag inte känner och inte verkar/skor i vanliga fall lägger huvet på min rumpa.... Känner man inte hästen vet man ju inte om den tänker bitas....På skoj eller allvar spelar inte så stor roll i det läget, men vore jag hovis skulle kjag helt klart uppskatta att ägaren höll undan hästen från min rumpa.....;)

Och varför frågade du inte hovis varför han gjorde så??? (jo, jag vet att det kan vara jobbigt att fråga, men ändå, om du nu är så upprörd???)

Nä helt rätt - jag tappar aldrig tålamodet på det sättet när det gäller mina eller andras djur. Speciellt inte med tillhyggen! Och jag tänker aldrig tolerera ngt sådant från ngn annan heller, när det gäller mina djur.

Dessutom tycker jag nästan det är ännu värrenär det gäller t.ex. en hovslagare som faktiskt utför ett arbete.

Tyvärr känner jag kollegor som enligt mig kan bruka ganska mycket mer våld än vad situationen kräver. Egentligen finns det väl aldrig en situation som "kräver" våld. Men ibland måste man säga till, visa var gränsen går. Oftast brukar det för mig räcka att morra till lite, vid nåt enstaka tillfälle har jag dragit handflatan över baken och det brukar ge effekt. Men visst även jag som så ofta propagerar för ickevåld har tappat humöret, mset på såna hästar som bara är fräcka som inte bryr sig.
Jag har inga som helst problem med unghästar eller hästar som är livrädda, dom är inga problem! Problemen är just de hästar som tagit över rangordningen över sin ägare under en lägre tid och blivit blasé...

Men som sagt, ibland funkar det inte om inte ägaren är där och ibland funkar det inte om ägaren Är där...Och hur säger mand et utan att bli idiotförklarad eller att ägaren känner sig trampad på tårna?

Den intresantaste kommentaren jag fått höra var: -Jag lämnar dig här själv så kan du slå hästen hur mycket du vill". Eh? Det behövdes inte den gången, och inte alla andra gånger heller.

Senast ändrad:

Jag ser att du bor i skaraborg. Hovslagaren heter möjligen inte
L--- S-------?
Jag hade ute honom en gång, men han är inte välkommen här igen.
Han ville verka vår shettis utan att böja sig ner. Han drog upp benet så högt att ponnyn tappade balansen. Detta tog hovslagaren som rent trams och blev helförbannad. Jag skällde ut honom och han fick verka färdigt sittande på knä. Det gillade han inte alls, men jag var så :devil: arg, så han ville väl inte säga emot.
Efter det har jag hittat en jättebra hovis. Han verkar visserligen inte äga någon klocka, men han är bra med hästarna.

Pia skrev:
Jag ser att du bor i skaraborg. Hovslagaren heter möjligen inte
L--- S-------?
Jag hade ute honom en gång, men han är inte välkommen här igen.
Han ville verka vår shettis utan att böja sig ner. Han drog upp benet så högt att ponnyn tappade balansen. .

Ojojojoj.....Av detta FÖRUTSÄTTER jag att hovisen är ett äpple hög, men troligtvis har jag fel. Själv är jag 190"ståtliga" cm över stallgolvet och har inga problem med att sko/verka shettisar. Det är väl inte min önskedröm att syssla med men det är som sagt inga problem.

Jag blir jätteglad om hovisen säger hur han vill ha det. Skulle inte alls ta illa upp vare sig hovisen sa, "jag vill att du håller i hästen" eller "jag vill att du går härifrån". Man vill ju självklart ge hovslagaren de bästa förutsättningarna för att utföra sitt jobb och ge sin häst de bästa förutsättningarna att klara av skoningen och därigenom få ett bra resultat.

Ofta känner man väl sin häst rätt bra förhoppningsvis. Min häst tex funkar bra att sko i fram om jag håller mig från honom, eller om jag står brevid, men i bak måste jag pga av hans dåliga balans stå som stöd på motsatt sida som skos.

Angående shettisar har jag pratat med flertalet utbildade hovslagare som säger att de tar extra betalt för att åtminstone sko dem. Alt. säger de att de borde göra det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 281
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
28 493
Senast: Keb71
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kommit fram till att jag faktiskt har fått en hel del nya insikter efter min ridolycka. Några av dom har jag nämnt förut. Dels...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 415
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar