Sv: Elak hovslagare
Gud vad jag tycker illa om sånt här
. Detta hände även min valack (ej ponny, men stooor. Han har lite fullblod i sig som gör sig påmind lite titt som tätt :smirk: . ). Iallafall så är han fem i år - vi köpte honom när han var tre och då var han
jättejobbig att lyfta hovar, kratsa och framförallt att verka. Med mycket tålamod har det sakta men säkert gått bättre och bättre, han lägger sig inte längre på hovslagaren när han kommer, eller när man försöker kratsa hovarna.
Iallafall för ett år sedan flyttade vi och var tvungna att leta upp en ny hovslagare. Det var inte skoj - svårt när man inte har några kontakter. Iallafall hittade vi en tillslut som var utbildad/försäkrad/erfaren. De första gångerna gick jättebra, men sen tidigt i våras så var pålle lite "på tårna" och lite uppstressad när han skulle verka och sko honom, och helt plötsligt drämmer hovslagaren till honom med sin klubba i sidan på hästen
! Behöver jag säga att den hovslagaren aldrig mer satte sin fot här.
Så jag tycker absolut att du ska leta upp en annan hovslagare! Jag bara känner spontant att jag aldrig medvetet skulle kunna utsätta min häst för den misshandeln igen. Jag menar, efter den incidenten med min häst så var vi i princip tillbaka på ruta ett. Nästa skoning var INTE rolig kan jag säga, men med ett stort tålamod från nya hovslagaren går det nu faktiskt jättebra!
Hoppas din häst återhämtar sig snabbt och att ni hittar en bra hovslagare istället!