Eksemtäcke på när????

S

Sveipur

Trots att det är åttonde säsongen med eksemhästen är det lika svårt varje vår. Jag vill ju att han skall gå utan så länge som möjligt, men risken är ju att man väntar för länge. Har ni andra satt på täcket än?

Bor i Stockholmstrakten och här är det ju ganska varmt på dagarna, men än så länge frost på nätterna.

Ja, jag undrar faktiskt jag med. Täcket är iallafall uttaget ur sadelkammaren och hänger och väntar i stallet. Tittar på henne varje dag och vid minsta antydan till att börja klia så åker det på. Dock har jag klarat mig längre in på våren utan täcke sedan hästarna fick en loge att gå in i från hagen. När det är mycket insekter ute så står min lilla häst där inne och utsätts inte så mycket för flygfäna.
Vill också gärna ha en tvätt och schamponering på henne innan jag lägger på täcket. Men vi får väl se, det blir nog snart.

Inget eksemtäcke här i Halland heller... Vi har uppemot 12-14 grader på dagarna, men fortfarande nattfrost då och då. Jag har SETT insekter (knott), men de finns ju inte i några större antal än. Ingen av eksemhästarna kliar sig, och jag väntar gärna lite till så att det mesta av vinterpälsen är borta innan jag lägger på täcke. Kommer dock snart att börja lägga på insektsmedel.

Själv har jag en fröken vars problem jag är ganska säker på orsakas av UV-strålarna. Hon har nämligen inte större problem med insekterna än vad en eksemfri häst har. Så när det är solen som är det kritiska åker eksemtäcket på så fort hon klarar sig utan regntäcket som skyddar från blåsten. Nellan är klippt, har inte hunnit satt så mkt sommarpäls än och det blåser som sjutton här, så regntäcket har inte riktigt gjort sitt än så länge. :)

VA??? Jag bor inte så långt från dig så nu måste jag ut och kolla. Shit jag hade tänkt vänta lite till. :(

Vad gör det om man sätter på eksemtäcket lite för tidigt. Det är ju bra mycket bättre än att vänta till hästarna börjar klia sig. Då har de redan fått en reaktion, även om det kanske inte hunnit bli krustor eller sår.

Att skydda innan knotten dyker upp tyckte jag var A och O när vi hade eksemhäst. Vår pålle blev mycket mindre klibenägen under resten av sommaren på det viset. Han såg rent ut för dj:devil:vlig ut när vi köpte honom, medan ingen som såg honom utan täcke på kommande somrar trodde han hade eksem.

Tycker bara det känns trist att sätta på honom täcket när han har så mycket vinterpäls kvar (fäller ovanligt sent i år.) Det är nog skönt för dem att gå utan täcke så länge som möjligt, men jag tror också att det är viktigt att förekomma kliutbrotten. I morgon åker det på :cry:

Ge lite extra b-vitaminer och så en rejäl vårskrubbning så försvinner mkt hår.

Och jag skulle sätta täcke på min eksemhäst nu, det blir så trist när man väntar för länge :(

Min skrubbar baken när det blir varmt ute för hon svettas under svansen och det området pga en REJÄL svans, så det är snart dags att skydda den på henne, men visst är det trist.

Mitt har varit på en vecka. Väntar med flughuvan ett tag men heltäckande täcke får hon stå ut med även om hon inte direkt uppskattar det för närvarande.

B-vitaminer har de fått sen i februari, men jag kankse bör öka på dosen. Skarpar kroppen med tandad svettskrapa, men att tvätta honom är alldeles för tidigt med tanke på de kalla nätterna.

I går åkte täcket på. Normalt brukar han inte vara så pigg på att få på sig täcket innan klådan har brutit ut, men på sommaren vill han inte vara utan det en minut och hjälper till att klä på sig. Vi har t o m täcke på vid ridning.

Igår kom han fram och tryckte in huvudet i täcket när jag tog fram det :), så det var nog dags nu även om det är minus 3 i skrivande stund.

Just nu är han som finast men massor av pannlugg och man. Om ett par månader ser han inte roligt ut, trots att han har täcke dygnet runt och smörjs morgon och kväll :cry:.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
1 273
Senast: julgrisen
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 211
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar