Eksemhingst

Sv: Eksemhingst

Jag har sökt på WF på ett antal hingstar och en som jag vet har eksem. Men det står ingenstans på WF om eksem. Någon som vet var amn sak leta eller står det inte alls?

Eller så har vi totalt missförstått - det finns INGA eksemhingstar alls.

Jag tycker inte man ska avla varken på hästar som har utvecklat eksem eller spatt. Spatten är ju ganska svår tydligen att veta om den är ärftlig (vad jag vet i alla fall) men eksemet verkar ju uppenbart att den är ärftlig. Om man nu kan avla bort den defekten så är väl det det bästa. Det finns väl tillräckligt med eksemhästar i landet. Jag har en av dom.:cry:
Jag har fått frågan om jag ska ta föl på mitt sto ett antal gånger. Men alltid svarat nej. Nu har jag ingen möjlighet eller något intresse för avel, men oavsett det, så skulle jag inte avla på en eksemhäst.

Jag tycker inte man ska avla varken på hästar som har utvecklat eksem eller spatt. Spatten är ju ganska svår tydligen att veta om den är ärftlig (vad jag vet i alla fall) men eksemet verkar ju uppenbart att den är ärftlig. Om man nu kan avla bort den defekten så är väl det det bästa. Det finns väl tillräckligt med eksemhästar i landet. Jag har en av dom.:cry:
Jag har fått frågan om jag ska ta föl på mitt sto ett antal gånger. Men alltid svarat nej. Nu har jag ingen möjlighet eller något intresse för avel, men oavsett det, så skulle jag inte avla på en eksemhäst.

Det är väl snarare tvärtom att spatten har man konstaterat en större ärftlighet på och jag tycker det är värre än eksem! Det går jämförelsevis enkelt att sköta en eksemhäst så den är symptomfri men spatt är spatt och sk "utläkt" spatt innebär ju inte att hästen är frisk och tarvar ofta en mycket lång konvalescens...

Det är väl snarare tvärtom att spatten har man konstaterat en större ärftlighet på och jag tycker det är värre än eksem! Det går jämförelsevis enkelt att sköta en eksemhäst så den är symptomfri men spatt är spatt och sk "utläkt" spatt innebär ju inte att hästen är frisk och tarvar ofta en mycket lång konvalescens...

Det var bra att jag fick veta att spatt har stor ärftlighet. Min häst har sk "utläkt" spatt men har aldrig under mina fem år hos mig visat någon hälta eller andra besvär. Hon är nu 17 år och är piggare än nånsin.:love: Men man vet ju inte. Plötsligt kan det ju slå till.

Kan väl delvis hålla med dig om att eksem kan vara enkelt att hålla symptomfritt. På min häst syns det knappt. Men det krävs ändå en massa pyssel med skötseln.
Men jag skulle ändå inte utsätta ett eksemsto att få föl. Det känns ansvarslöst mot både hästen och framtida föl.
Jag har sett ston med lindrigt eksem som blivit jättedåliga i samband med dräktighet och föl. Det är inte så kul för stoet med sårigt juver när fölet ska dia.
Det finns ju friska hästar som passar bättre till avel.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
752
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Roheryn
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix