Eksemhelvetet - desperat

Hej!
Jag har också en eksemhäst, en new forest. När hon började klia sig för två år sedan så frågade jag mina islandsbekanta med eksemhästar vad de använde och provade mig runt bland preparat utan vidare resultat. Jo det hon kliat upp läkte men klådan försvann inte dvs jag fick vara elak och låta henne gå i hage utan träd, kunde inte lämna henne i boxen utan att hon kliade sig desperat. Jag kom i stort sett inte in i stallet eftersom hon helt desperat skulle klia sig mot dörrkarmen...
Hörde då runt bland mina new forest bekanta och det tipset jag fick där har jag använt sedan dess och sedan jag började med det så har jag inga stora problem längre :bow:. När hon kommer in i stallet kollar hon krubban först, går runt något varv och sen kliar hon sig i 1-3 minuter, klart!
Nu blir det lite pyssel, men som eksemhästägare är du väl redan van vid det :smirk:
Börja med att gå till apoteket och beställa Bensylbensoat "Benzylis Benzoas" (flaska 300 ml) och Sebum (burk 900 gram). Det här är inget de har hemma utan du får beställa hem det så kommer det om några dagar. Av dessa ingredienser blandar man sedan en salva. Har du gott om pengar så låter du apoteket blanda den, i så fall beställer du en salva Benzylis Benzoas 340 gr blandat med Sebum AD 1000. Det här tar de duktigt betalt för förstås :(

Men som händig eksemhästägare blandar man förstås salvan själv! Proportionerna är alltså att på 1000 gram salva ska du ha 340 gram bensylbensoat och resten sebum. Det blir lite matte också 100 ml bensylbensoat väger 110 gram. Jag brukar inte blanda ett helt kilo åt gången utan ca 300-400 gram. Sebumet (fårtalg) smälter du lämpligen antingen försiktigt i micro, eller över vattenbad på spis. Därefter tar du av, svalnar ev ner lite och blandar i bb och sen är det bara att låta svalna under omrörning, tar ca 20 min.

Du har nu fått en fet salva som du smörjer i man och svansrot. Som jag förstått det ska du inte använda den på ställen där du ev har uppkliade sår utan det får läka först. Du ska också vara noga med att alltid tvätta händerna noggrannt efter användande. Helst ska man använda handskar men det gör inte jag och det funkar bra bara man kommer ihåg att tvätta sig, den är INTE kul att få i ögonen! Salvan förvarar du i normal rumstemperatur så är den lagom i konsistensen när du ska använda den (för kallt =hård, för varmt=smälter). Rent sebum förvarar du i kylskåpet, och ren bensylbensoat förvaras mörkt och i skydd från barn.
I början av sommaren får man smörja oftare, men sen brukar jag minska till ca var 3:e dag. Jag har också eksemtäcke och brukar ha 4 ess salvan att skydda runt juvret. Den första veckan jag använder salvan brukar hon bli lite extra mjällig men det avtar sedan. Jag brukar också tvätta man och svans regelbundet för att få bort gamla salvrester och fastnad smuts.

Har du inte provat med bensylbensoat innan tycker jag absolut du ska göra det. Av de jag känner som använder det är det faktiskt ingen som sagt att det inte funkar för dem!
Lycka till!
 
Det kan vara värt att prova runt/på skapet t ex. Det hinner alltså inte försvinna under natten, utan måste tvättas bort på morgonen? I så fall blir jag lite tveksam eftersom olja är så fett så det krävs lite starkare grejer att tvätta bort med, vilket kanske inte är så bra (kan irritera huden ännu mer).
 
Vi köpte några alger (börje-någonting) för ett par år sen, men vågade aldrig börja med det eftersom vi hörde rykten om att det kunde bli sämre av detta.
 
Intressant. Jag har själv funderat mycket på om det är någon brist som drabbar de importerade hästarna när de lämnar island. Kan tänka mig att det finns massa nyttigheter i den isländska växtligheten som inte finns här och exembenägna individer funkar så länge de får detta i sig på Island.

När det gäller avföring så har vi även där funderat mycket på varför våra hästar skiljer sig så mycket åt. de har exakt samma foderstat och betar i samma hagar. Om vi bortser från början av betesperioden så har den lilla exemhästen i princip alltid små fina "bollar", den andra hästen har i princip alltid jättestora lösa bumligar och den tredje har mer varierande avröring. Båda de andra är fria från exem. Alltså bedömer jag exemhästens mage var klart bäst.

Bovete - har aldig hört namnet förr, men min sambo trodde det var något i stil med couscous? Tror att jag går och shoppar detta idag. Undra hur mycket man skall ge?

Gick inte så bra att kolla snoret oigår eftersom regnet öste ner och det rann över hela hästen. Nu skall jag snart bort till honom igen men regnet öser fortfarande ner.
 
Tack för din utförliga beskrivning. Detta har jag aldrig hört talas om. Kan vara värt att prova.
 
Foderrester kan bli kvar, men enligt vetrinären pga för liten aktivitet i tarmen. Detta kan ge upphov till diverse koliker, men slaggprodukter får du specificera närmare.

Ja, vad är slaggprodukter?
Vad jag bakar in i begreppet slaggprodukter är nog allt som inte tas omhand av mage och tarmar och som fastnar i tarmluddet och blir kvar där. Om det sen är foderrester eller nått annat har jag inte gjort någon skillnad mellan.
Om detta är rätt sätt att tolka ordet slappprodukter vågar jag inte svara på... men det är så jag tolkat det.
Vad jag hört ska vara extra vanligt hos hästar som äter pelleterat foder är att bindningsmedlet ofta kan fastna i tarmluddet. Om detta räknas som foderrester eller slaggprodukter eller både och kanske bara är en tolkningsfråga.

Hur tolkar du slaggprodukter?


/Snorpan
 
slaggprodukter finns i hela kroppen, slagg kan vara foder, stress, mjölksyra,medicinering osv...allt som SKALL ut är slaggprodukter...ibland orkar hästar( å männiiskor också för den delen) inte "rena" sig själva utan behöver hjälp utifrån(inifrån)
Slaggprodukter är INTE bra för kroppen, det kan ställa till med både det ena och de andra.

Jag har lyckats få ett travarsto som har exem...jag ska prova Aloe verajuice/MSM/C vitamin på henne, eller ev ett probiotika preparat först...återkommer ;)
 
Hur tolkar du slaggprodukter?

Mjölksyra som blivit kvar i muskler, gamla vävnadsskador där ödem har förekommit. Rester från medicinering osv.
Foderrester i tarmen till en viss del är normalt, och kommer för det mesta ut med nästa omgång foder osv. Tarmen på hästen liksom på oss människor är aldrig helt tom, såtillvida att man inte går in aktivt för att tömma den.

För människan kan detta ske i samband med tex en undersökning, om hästens tarm töms helt och hållet ren kan detta orsaka att även nyttobakterier som pållen har ett stort behov av försvinna. Om dessa bakterier förvinner under en längre tid, kan hästen i sämsta fall få en inflammation i bla tjock och tunntarm.
 
Bara för att få lite råd av er "erfarna" exem ägare. Fick ett sto på retur från köpare förra sommaren pga kraftiga eksem enligt veterinärintyg. Här har hon inte kliat sönder sig. I år så kliade hon sig så manen såg lite sliten ut men inga sår. Smorde direkt in med Nyhlanders rikligt fast utspätt med vatten. Forsätter att göra det var 5e dag då hon ser torr ut i skinnet. Hon har inte kliat sig sedan denna första gång (hitills. Hennes hage är granne med en mygg och knott uppfödning (översvämmade marker)solen har skinit starkt och hon har fullt av träd att klia sig mot. Låter detta som eksem i era öron????

Nej det behöver inte vara eksem. Det kan vara en stressorsak, att flytta, eller annan ohyra eller andra kryp på nya stället.
 
Jag har en eksemhäst, svenskfödd som jag haft i 8 år. Och förra eksemhästen fick jag ta bort då inte ens cortisonsprutor hjälpte.

Om du vill ha hästen på Öland, måste det vara på ett ÖPPET ställe utan snårskog o buskar som även det finns på Öland, även på alvaret.

För att komma till rätta med VAD som är felet bör du undersöka hästen hos den veterinär som finns här i Ö-götland. Hon undersöker eksemhästar, gör pricktest för ev allergier etc. Kontakat mej om du vill ha tfnnr till detta.

Jag har gett alger i 4-5 år. Man skall börja med alger under hösten/vintern för hos både männsikor o hästar förstärks reaktionen något under en tid för att sedan försvinna.

Huruvida Fibergi bas gör någon nytta på eksem vet jag inte och tror inte det då jag själv använt det i flera år.

Ett bra hö med fina värden är bättre att ge och ger man mineraler/alger är det bättre ge t ex Krafft müsli som inte innehåller mer mineraler. För mycket mineraler/färdigfoder skapar bara obalans.

Fungerar det inte med Boetts täcke finns det tjockare täcke som skyddar mot bl a mygg, Svea eksemtäcke.

Jag själv ger pållen 1 dl alger som ges tillsammans med 3 dl betfor, blötts tillsammans. 1 msk korrallalgkalk. äppelcidervinäger 1/2 dl. Morötter. 1 dl Krafft müsli.
Hö/hösilage plus bete. Installning innan knotten kommer (han går in själv frivilligt).(Hästen har gott hull och klarar sej på bete/hö/silage)

Tvättar i stort varje dag med äcv blandat med vatten. Horsol. Sprejar/svampar med MD hästdeo.

På det sättet klarar sej hästen hyfsat. Många gånger kan det vara obalans i mag/tarmsystemet som är orsaken till eksem - men vi vet inte ännu idag. Ökozon skall vara bra då syftet med den produkten är att skapa balans i magen.

Forskning visar att t ex fång är en symptom på obalans i just mag/tarmsystem och inte på själva proteinintaget hos hästen som annars skylls på.
 
Jo, jag håller med om att ett bra hö är det viktigaste. Problemet, åtminstone här i stockholmstrakten, är att det inte alltid finns att välja och vraka mellan. Vi har begränsat med förvaringsutrymme och måste hämta hö ett antal gånger under vintern. Vissa gånger har vi åkt 30 mil för att hämta hö och något år har vi till och med fått hö från Polen. Nu är vi så tacksamma för att ha hittat en höbonde på bara några mils avstånd, med hö som alltid luktar jättegott och ser fint ut och skördas tidigt. Fibergi ger vi inte specifikt mot eksem utan vi bytte ut Krafften för många år sen, eftersom vi inte ville ha ett pelleterat foder med bindningsmedel i. Fodrar sparsamt med Fibergi eftersom de rids lätt.

Hur mycket späder du äppelcidervinägern vid tvätt?

Du får gärna PM:a mig namn och tel på din veterinär. Antar att pricktest bör ske under vintern, eftersom eksemhästar sannolikt blir överkänsliga under eksemperioden.
 
Jag har ett shettissto som kliar sig i man och svans när knotten kommer. Hon går ute 7-21 och har träd i hagen. Jag har använt täcke på henne och har som många andra provat en del produkter. Men blev rek. Horsol av en vet. och det FUNKAR faktiskt, det trodde jag aldrig. Nu på kvällarna när hon brukar klia sig hela tiden så gör hon inte det längre och hon behöver inget täcke heller. Visst, hon har skrubbat sig litegrann men inte i närheten av vad hon brukar göra.
Inget kladd heller, bara droppa i man och svansrot ung. varannan-var 3:e dag. Helt underbart. Jag har bara haft henne i 2 år men tidigare somrar har hon skrubbat av sig hela manen och en stor del av svansen. Nu kan man inte tro att hon har eksem då både man och svans är jättefina. Kostar ca 200:-/flaska 200ml. Men det verkar räcka ett tag. Hon äter även alger men jag vet inte om det har så stor effekt. Så det kan jag rekommendera starkt om du inte provat det redan. Ett mirakelmedel för min lilla tjej.
 
Tänkte bara uppdatera min tråd som jag startade för en och en halv månad sen. Vad jag har gjort är att vara otroligt noggrann med att smörja omsorgsfullt (tar en halvtimme per gång) BÅDE morgon och kväll. AVS 14 i man, svans och pannlugg och "superbra grön hästsalva" på skapet, under magen, på huvudet och på frambenen. Han har fullt med sår, men smörjningen hjälper verkligen. Svansroten blev undan för undan gul och blodig, men med idogt smörjande har det till och med börjat växa ut nytt tagel! Han lider inte alls lika mycket av klådan i år heller som han gjort tidigare år och det är ju det allra viktigaste.

Har tänkt göra ett försök med Skillingarydssalvan istället för den "Supergröna" eftersom en lika stor burk bara kostar en tredjedel, för det går åt stora mängder. Har även tänkt prova Nylanders i man och svans en tid, men nackdelen med den är att det blir kladdigt. AVS-en känns däremot väldigt ren och fräsch.

Min förtvivlan jag hade i början av juni har alltså förbytts mot en ganska nöjd matte. Nu återstår det bara att se hur augusti blir, som brukar vara den värsta månaden.

Nästa projekt är att komplettera eksemtäcket med framben (om detta kan ni läsa under "Utrustning").
 
JAg smörjer med helosan sol, badar hästen varannan dag, aloe vera juice ca ½dl/dag i vattnet, tar in på kvällen...nu har jag även utrett henne homeopatiskt och får väl resultatet nästa år skulle jag tro...min travarmärr brukar enl utsago bli bättre i slutet av juli o augusti och det verkar bli så i år också.....
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 823
Senast: Palermo
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 235
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 565
Senast: Smokey
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp