Eksem/blodprov/dr.Baddaky

D

Dropdead

Har vi några eksemhästägare här som har blodprovstestat sina hästar och fått det analyserat hos dr. baddaky i norge? (www.drbaddaky.no)

Är det någon som har gjort immunterapi (hydrosensabilisering) på sin häst? Hur har det gått? Märkt någon skillnad?

/Anna

Sv: Eksem/blodprov/dr.Baddaky

Det här kan du göra i Sverige av utbildad veterinär som dessutom är hudkonsult. Denne gör pricktest osv.

Jag tycker denna veterinär är seriös o dessutom utbildad o har lång erfarenhet samt egna eksemhästar. Forskar även.

Jag skulle då inte vända mej till Baddaky.

Varför skulle du inte använda dig av baddaky?

Bara nyfiken...

Och du får gärna pm'a mig namnet på veterinären du skrev om...

så det finns veterinärer som kan och vill göra prisktest på eksemhästar?!
pm:a gärna namn och nummer!

denna veterinär forskar han inom sommareksem eller vad?

Min häst är blodprovstestad och går nu på sprutor som hon får 1 gång i månaden. Ca 1 1/2 år sen första sprutan. Hon brukade börja klia sig redan i April månad till Oktober och manen såg inte klok ut. Hon är allergisk mot många växter och dammkvalster som hon behandlas för men även mygg som man inte kan ge immunterapi mot för än så länge finns det inte mot insekter. I alla fall hon har varit helt klådfri hela sommaren så länge som jag tar inne henne innan myggen kommer. Hon har kliat sig lite de senaste 3 veckorna men det är för att myggen har varit ute när hon går ut på morgonen. Jag är nöjd med dr. baddaky och hoppas att något kommer även mot mygg allergien snart.

*Christine* skrev:
så det finns veterinärer som kan och vill göra prisktest på eksemhästar?!
pm:a gärna namn och nummer!

denna veterinär forskar han inom sommareksem eller vad?

Det finns problem med pricktest på häst. Man kan visst göra dem och det görs i Sverige av svenska veterinärer, bland annat via SLU.

MEN.. i princip ALLA hästar som pricktestat reagerar mot knott. Oavsett om de har minsta eksem eller ej. Och väldigt många hästar reagerar på lite av varje (varför inte timotej.. *s*) utan att ha minsta problem.

Så det är tyvärr för luddigt, och att pricktesta en eksemhäst för knott, tja du kommer få ett positivt svar, men det får du som sagt på i princip alla hästar, eksem eller ej.

Jag pratade ju med 'veterinären som forskar' och även en annan hudexpert om det här med pricktest ang förra unghästen, och det var då de konstaterade att tyvärr är pricktesten inte så himla bra än, de svarar för 'brett' och ger inte riktigt de precisa svar man vill. Och att det är därför man regelmässigt INTE pricktester häst/eksemhästar/etc. (Men det förekommer ja)

Sen, förhoppningsvis går forskningen hel tiden framåt och även diagnosmetoderna. Mina erfarenheter är från 2002.

har också gjort detta på min häst, och sprutorna ger man själv. har varit helt onödiga kostnader anser jag för hon fick sprutorna i ca 2 år, jag slutade med dom för 2 år sen och hon är precis likadan, om inte bättre :) .

Det ante mig, känner man då som hästägare till vilka risker man utsätter sig själv för och naturligtvis hästen? I händelse av att något går snett? :crazy:

Min häst gjorde pricktest ifjol och det var mycket säkert gjort. Det syntes tydligt på vad hästen reagerade emot. Det fungerar som pricktest på människa - där det ej uppstår rodnad är det ingen reaktion. Även blodprov tas.

Min reagerade litet på kvalsterallergi o eftersom man ej kan påvisa knott (finns ej test på detta) gör man en helhetsbedömning när hästen ej reagerat på något av de andra allergenen bortsett från kvalster.

Före pricktestet krävs några vecors förberedelse då vissa ämnen ej får påföras hästen som t ex cortisonsalva osv.

Jag har allergitestat min häst mha blodprov sk RAST. Provet skickades för analys till dr. baddaky. Jag valde inte själv att skicka provet dit utan det var "min" veterinär som "sammarbeta" med detta laboratorium.
Enligt min veterinär så är inte blodprov 100% säkra, utan han menade att man skall alltid tolka allergiprov med en viss försiktighet.

Men det är nog ett seriöst laboratorium, eftersom det är veterinärutbildade som arbetar där. Babette är tydligen både veterinär och har doktorerat på hudsjukdommar.
/M

Några av er nämner "pricktest" - är det detsamma som screentest?

Jag har fått min hästs blodprov skickat till dr.baddaky för analys via min veterinär som samarbetar med dem. Vi fick svaret från första screentesten då min häst reagerat mot insekter samt viss kvalster och nu har jag valt att gå vidare med ännu ett screentest.
Så först om någon vecka får jag svar på vad jag kan göra härnäst...

Nej pricktest och RAST (=blodprov som görs av Baddaky) är inte samma sak.
Det finns två olika typer allergitest:
Pricktest görs i huden och sk Rast görs genom att man analysera specifika allergiantikroppar i blodet.

RAST kan vara lite extra lurigt eftersom ett prov kan visa att hästen INTE är allergisk om det var länge sedan hästen var i kontakt med det som den är allergisk emot. På så sätt är pricktest mer tillförlitligt eftersom huden visar en allergi även om det var länge sedan huden var i kontakt med det den är allergisk emot.

Sedan skall man även komma ihåg att ett positivt test (både pricktest och RAST) inte alltid betyder att hästen ÄR allergisk utan endast att det finns IgE-antikroppar i en viss mängd i huden eller i blodet.
Så allergi testerna måste tolkas med försiktighet...
/M

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 155
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 028
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
807
Senast: Tuvstarr
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 296
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar