Vi har också helt gemensam ekonomi. Inkomsterna är lite ojämna och sedan maj förra året lever vi båda på familjens företag.
Innan dess körde jag buss. Anledningen att vi båda lever på företaget är att jag håller på att komplettera gymnasiet (blir klar i slutet av mars nästa år) för att sedan läsa en högskoleutbildning som på sikt ger bättre lön är busskörandet.
Jag är helt bekväm med den gemensamma ekonomin men inte att vi båda är beroende av samma företag. Nu kan jag ju börja köra buss igen när jag vill (jobb finns) och det är en trygghet.
Jag tävlar och tränar med ponnyn i den utsträckning jag vill, hon träffar veterinär, massör och kiropraktor vid minsta behov och har den utrustningen som passar osv.
Sambon lägger pengar på bilar nästan så mkt han vill (det är bra om vi har råd att köpa mat också
) och vi har åkt på de resor vi vill.
Hästarnas vardag är ett gemensamt intresse och sambo går gärna på hanteringskurser och liknande. Vill även fostra en egen unghäst från början men där har jag stoppat med kravet att han först lätt och ledigt kan rida min tävlingsponny i alla gångarter, inne som ute och självständigt. Men han har iaf kommit så långt att han lastar henne själv och kan möta upp vid träningar etc.
Sedan oktober har jag visserligen varit sjukskriven och nu går jag på graviditetspenning (fönstermontage och foglossning matchar dåligt) för att sedan ta ut fp i tre månader på heltid innan jag börjar ta ut lön igen (sparar helt enkelt fp till när firman har sämre inkomster för att jämna ut inflödet av pengar).
Jag har levt med varianten separat ekonomi ner på biobesöksnivå och det tyckte jag var skitjobbigt. Inte minst för att vi då hade väldigt ojämna inkomster.
(Jag pluggar för övrigt på distans och kommer plugga när pappan är hemma och har uppehåll under bebis första månader, dvs i princip samma jag tar ut fp för sen. Inga studiemedel.)
Sambo tar bara ut lön när mina inkomster inte räcker så han har en löjligt låg SGI. Företaget är ett AB och vi är båda anställda (plus två av hans söner och tre "utomstående" plus en som jobbar när han är ledig från sin utbildning).
Hur som, det är tur att det finns så många olika varianter på hur man löser ekonomin, det viktiga är ju att hitta en form som alla inblandade trivs med och inte glömma bort framtiden som pension etc.
Hos oss är det sambon som är den långsiktiga förloraren om man ser till pension etc men förhoppningen är att få såpass snurr på AB:t att vi har råd med rejäla pensionsförsäkringar åt alla.
Så, medan V är liten varvar vi lön och FP för att se till att ekonomin går runt.