Ekonomisk uppdelning och gemensamt boende

MiniLi

Trådstartare
När det gäller uppdelning av ekonomi i ett samboförhållande - spelar det någon roll för er om ni bor i hyrd eller köpt bostad? Dvs hyrd vs köpt för gemensamt bruk där både lägger in pengar.

Vi överväger att köpa bostadsrätt och funderar då i samma veva kring om vi ska ändra vår ekonomiska uppdelning.

När det gäller uppdelning av ekonomi i ett samboförhållande - spelar det någon roll för er om ni bor i hyrd eller köpt bostad? Dvs hyrd vs köpt för gemensamt bruk där både lägger in pengar.

Vi överväger att köpa bostadsrätt och funderar då i samma veva kring om vi ska ändra vår ekonomiska uppdelning.
Jag skulle fundera på om man äger ungefär lika mkt av bostaden samt om man lägger in lika mkt kontant?

Vi funderar på att köpa bostad men vi kommer fortsätta med boendekostnader som vi gör nu. Dvs 50/50.

Vi funderar på att köpa bostad men vi kommer fortsätta med boendekostnader som vi gör nu. Dvs 50/50.
Har ni då också ganska jämn inkomst?

Vi har stor skillnad i inkomst och delar till största delen procentuellt på gemensamma utgifter. Jag (tjänar och betalar mest) känner ibland att vi lika gärna kan slå ihop ekonomin helt, framförallt när vi köper bostad.

Har ni då också ganska jämn inkomst?

Vi har stor skillnad i inkomst och delar till största delen procentuellt på gemensamma utgifter. Jag (tjänar och betalar mest) känner ibland att vi lika gärna kan slå ihop ekonomin helt, framförallt när vi köper bostad.

Nej han tjänar nästan dubbelt jämfört med mig. Men jag har ju även "valt" ett lågbetalt yrke och jag ser ingen anledning till varför han skulle få betala extra för det. Vi bor ju båda två lika mycket i boendet.

Nej han tjänar nästan dubbelt jämfört med mig. Men jag har ju även "valt" ett lågbetalt yrke och jag ser ingen anledning till varför han skulle få betala extra för det. Vi bor ju båda två lika mycket i boendet.
Okej. Ja alla gör ju som de känner är bäst. Själv skulle jag aldrig gå med på 50/50 när inkomsten skiljer sig rejält, känns helt orimligt.

Vi har inte gemensam ekonomi, har aldrig haft, oavsett om vi bott i hyresrätt eller som nu i bostadsrätt. Vi betalar lika av boendet och gemensamma räkningar, eftersom vi har bostadslån tillsammans har vi ett gemensamt konto där lånen dras från.

När vi köpte bostadsrätten la vi både in lika mycket som insats, trots att min sambo hade betydligt mer kapital på banken.

Okej. Ja alla gör ju som de känner är bäst. Själv skulle jag aldrig gå med på 50/50 när inkomsten skiljer sig rejält, känns helt orimligt.

Tur att vi är olika. Boendet anpassas ju så det passar min ekonomi. Inte hans, då hade det varit orättvist.

Han lägger mer pengar på mat än vad jag gör dock men där är det mer för att han vill unna sig en god oxfilé någon gång i månaden medan jag kanske hade valt ett annat alternativ.

Vi har delad bostad, äger lika mycket. Han betalar lite mer av den anledningen att han tjänar betydligt mer och jag bidrar så mycket jag har råd. Vi är nöjda med det upplägget. Han hade även lite lån innan som är inbakat men det var inte procentuellt mer än 10%.

Vi sätter in en summa på huskonto som går till el/vatten ränta/amortering. Resten som mat turas vi om och handla.

När jag var sambo körde vi 50/50. Vi hade väl hyfsat lika inkomst, fast jag tjänade mer iaf på slutet, men den uppdelningen gjorde det väldigt enkelt att räkna ut vem som skulle ha vad vid bodelningen.

Jag skulle helst vilja dela 50/50 i framtiden också, dock kanske gemensam ekonomi helt ifall det fanns gemensamma barn. Men sen får man anpassa till situation. Pluggar en tex så får man kanske göra en annan uppdelning, om det är väldigt viktigt för partnern som tjänar mest att ha ett visst boende som kanske är för dyrt för den andra så får man kompensera lite så båda får en bra standard och nöjespengar över sas. Men på två arbetande personer där var och en får ut en lön som går bra att leva på (även om en tjänar mer) och med ett lämpligt boende skulle jag inte vilja ha en annan uppdelning än 50/50.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
5 225
Senast: lbb
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 629
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 364
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar