Gullan86

Trådstartare
vet att det finns många trådar om detta men jag behöver svar på en specifik fråga.

och det är så att våra hästar går i en hage med ek träd och det låg ekollon under, har hört att det är extremt giftigt därför spärrade vi av i hagen så de inte får gå under träden det gjorde vi i höstas, det är på hösten som ekollonen är gröna va?

men när kan vi öppna och vara säkra på att ekollonen är ofarliga?

Sv: ekollon

Det bästa kanske är att försöka räfsa upp så mycket ekollon som möjligt innan ni släpper hästarna där.

Sant.

Vi hade en gigantisk ek på gården vi bodde på innan. Det blev till att notoriskt spärra av där ekollonen föll, och sen kratta undan ekollon varje dag.

När det inte föll ett enda ekollon till, tog vi obrt avspärrningrna.

men det här var ju som sagt en jätteek- hästarna nådde inte grenarna utan kunde bara äta av ekollonen om de hamnade på marken.

Håller med flera andra här. Jag skulle inte släppa in häsarna under eken/ekarna förrän jag manuellt plockat bort ekollen...

i vår ekollonhage refsar vi så ofta vi kan men det bästa är nog o spärra av om man inte orkar räffsa jämt.
vi hade nämligen en häst som åt ekollon och då började han svettas extremt o få ont i magen o rulla siog så kolik var det ju.men han återhämtade sig fort.men man måste va extremt noga

Tänk på att det inte bara är själva ekollonen som är farliga, även löven o barken på ek är farligt

oj då men kan de ställa sig och gnaga på träden då alltså och äta löven? måste de inte vara bra hungriga då?

hade vi haft fri tillgång på mat hade det känts tryggare men nu får de hö 3 gånger/dag 6 kilo/häst.
de väger runt 350 och strax under 400.
skall väga 300 och ca 350 om de varit i bra hull dock de e lite tjocka.

min åt ju av ekollonen ett år men då fick jag honom flyttad sån tur var men de sa då att näe våra hästar har alltid gått på ekollon o de har aldrig varit sjuka jag sket i vad de sa och begärde förflyttning endå.

men här är det ca 4-5 stora ekar i hagen och i den andra hagen med den enda hage som inte har ekar är nog sommar hagen.

men vilken tid på året är det säkert att ha hästar i ekhagar då?

jag har aldrig sett hästar äta löv och bark men det kan de kanske?.
i så fall kan man ju inte ha hästarna nära dessa träd överhuvudtaget ju aldrig.

snö hindrar ju inte hästarn de kan ju gräva fram dem.
men dör inte ekollonen och förmultnar bord de inte vara lika giftiga då? om de är helt bruna alltså.

det är väl när de är gröna de är som giftigast vilken tid på året är de det?

Hittade detta

Ekollon och blad innehåller stora mängder tanninsyra samt små mängder av en
flyktig olja. Tanninsyra och dess nedbrytningsprodukter verkar starkt
sammandragande på vävnader, koagulerar blod och protein. Förrutom att
attackera tarmfloran går tanninerna direkt på magtarmkanalens väggar och
orsakar gastrit. Vid utsöndringen skadar de njurarna. Växten själv måste förvara
tanninerna inkapslade i cellväggarna för att inte skadas av dem, och det är först
då växtcellerna krossas som tanninerna frigörs. Farligast verkar omogna ekollon
vara och utbrott av förgiftning ses oftast då många ekollon blåses ned höstetid.
Även på våren kan djur insjukna då de betat av de saftiga skotten.

Släpp inte djur i ekhagar innan övrig vegetation är
så pass riklig att djuren inte går på ekarna i brist på annat foder eller tillskottsutfodra.

så man kan alltså inte ha dem i en hage med ekträd överhuvudtaget?

hur gör alla i söder? sågar ner vaenda ek?

Man får se till att ha tillräckligt stora hagar och sysselsättning så dom inte ger sig på träd. Annars får man hägna in ekarna eller ev såga ned dom.

Hade mkt ek i våran vinterhage förr, inte bra alls förstod i efterhand att våra hästar åt det och det var därför dom hade kolik ofta... Nu har jag som tur är en annan hage. Men försök rensa så mkt som möjligt lr ställ ut hö så äter dom nog hellre det..

Problemet där är ju att har hästarna smakat ekollon en gång så får de smak för det och äter än mer ekollon och väljer ekollon framför hö, t.ex :S

men ger man dom hö är chansen mindre att dom börjar eftersom dom förhoppnings hellre äter hö

fick reda på av en i stallet att våra hästar har ekträd i hagen och att dom brukar stå där och äta :eek: funderar på om jag ska byta hage på min pålla

fick reda på av en i stallet att våra hästar har ekträd i hagen och att dom brukar stå där och äta :eek: funderar på om jag ska byta hage på min pålla

Du behöver nog knappast byta hage nu i januari:banana:

Men undvik att hästarna får i sej en massa ekollon genom att hägna eller räfsa i höst.

Enstaka ekollon är inte dödligt för hästar, så de som blir jätterädda om deras hästar ätit ett par stycken kan koppla av:bump:

Mvh QP

men ger man dom hö är chansen mindre att dom börjar eftersom dom förhoppnings hellre äter hö

Men jag skrev ju precis att de får smak för ekollonen och utan problem kan välja dem före hö.

Som jag förstått det är det något som gör ekollonen lite beroendeframkallande, eller så är det bara väldigt gott.

Vår gamla fullblodshäst gick genom eld och vatten för att leta upp ekollon att äta.... hellre än hö :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 013
Senast: Mia_R
·
Anläggning Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15...
Svar
7
· Visningar
1 221
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 221
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka